وحید جلیلی در گفت‌وگوی رادیویی:

جشنواره عمار، فیلم‌ها را به تماشای مردم برده/ عمار دنبال چیدن ویترین نیست

مسئول شورای سیاست‌گذاری جشنواره عمار گفت: جشنواره عمار تلاش می‌کند تا اقشار بیشتری را به فضای سینمایی بکشاند و فیلم
کتاب انقلاب رنگ ها- علیرضا خالقی- تاریخ شفاهی- جشنواره عمار- مسئول شورای سیاستگذاری جشواره عمار

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، وحید جلیلی، مسئول شورای سیاست‌گذاری جشنواره مردمی فیلم عمار در گفت‌وگو با رادیو ایران با اشاره به برگزاری هفتمین دوره این رویداد سینمایی-هنری در سال جاری گفت: یکی از ویژگی‌های ممتاز جشنواره عمار این است که فیلم‌ها را به تماشای مردم می‌برد چرا که یکی از مشکلات عمده سینمای ما و برخی هنرها دیگر این است که با زندگی روزمره اقشار مختلف مردم ارتباط جدی ندارد که از آن به عنوان بحران مخاطب یاد می‌شود، به همین دلیل، جشنواره عمار تلاش می‌کند تا اقشار بیشتری را به فضای سینمایی بکشاند و آنها را با آثار متفاوتی از سینماگران ایرانی آشنا کند.

 

صوت گفتگو

وی ادامه داد: در طول شش-هفت سال گذشته، در کنار فیلمسازان، عنوان اکران کننده را ایجاد کردیم و امروز، چند هزار نفر در استانهای مختلف کشور، فیلمهای جشنواره عمار را در مساجد، دانشگاه‌ها، پارکها، مدارس و مکانهای گوناگون اکران می‌کنند که این ویژگی ممتاز جشنواره از لحاظ سازوکار نمایش آثار است.
مسئول شورای سیاست‌گذاری جشنواره عمار تصریح کرد: از جهت مضمونی و موضوعی جشنواره عمار سعی می‌کند که به موضوعاتی بپردازد که مورد غفلت و بایکوت بخش‌های مهمی از سینمای ایران قرار گرفته که به عنوان مثال، یکی از این موضوعات، تاریخ انقلاب اسلامی است که مضامین بسیاری دارد اما سینمای ایران، همچنان از پرداختن به آنها محروم است.
وی در همین باره افزود: یکی دیگر از بخش‌های جشنواره عمار، نقد درون گفتمانی است که طی آن، فیلمسازان با نگاهی اصلاح‌گرایانه، مشکلات و آسیب‌های جامعه را در فضاهای مختلف دولتی و مردمی تصویر می‌کنند و برای آنها راهکار و تحلیل ارائه می‌دهند.
جلیلی در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: موضوعات و قالب‌های متنوعی در جشنواره عمار داریم و از امسال به پیشنهاد برخی دوستان رادیویی، بخش تولیدات رادیویی هم به جشنواره اضافه شده است.
وی تاکید کرد: علاوه بر قالب‌های فیلم، قالب‌های ارائه از جمله پاورپوینت که امروز به شدت در فضاهای مختلف آموزشی، تبلیغاتی و هنری و…، در حال گسترش است، از قالب‌های جشنواره است.
مسئول شورای سیاست‌گذاری جشنواره عمار اضافه کرد:در کنار بخش‌های مختلف جشنواره مثل فیلم، فیلمنامه، تیزرهای تبلیغاتی، اقلام تبلیغی فیلم و… بخش جذاب دیگری هم به عنوان «فیلم ما» داریم که طی آن، فیلمسازان آماتور درباره زندگی خودشان و اطرافشان فیلم می‌سازند به عنوان مثال، دانش‌آموزان درباره مدرسه خود یا بچه های یک محله، راجع به شهید محله خودشان فیلم می‌سازند و در این بخش شرکت می‌کنند.
وی در همین راستا اظهار داشت: در طول سه-چهار سال گذشته در این بخش، رشد خوبی داشتیم به طوری که فیلمسازانی که چند سال پیش، با کار آماتور در جشنواره عمار شروع به فیلمسازی کردند، در دوره‌های بعدی جشنواره، به سینمای جدی‌تر و حرفه‌ای‌تر نزدیک شدند.
جلیلی درباره پیشنهاد اضافه شدن بخش گزارش‌های رادیویی به جشنواره عمار بیان کرد: ما الان کمتر جشنواره‌ای را در کشور سراغ داریم که با این وسعت، قالب‌ها و بخش‌های گوناگون داشته باشد، اضافه شدن گزارش‌های رادیویی جشنواره قابل بررسی است که اگر شورای سیاست‌گذاری جشنواره مصوب کند، اعلام می‌کنیم چرا در عمار به دنبال این نیستیم که فقط ویترین بچینیم و آمار و بیلان جشنواره را بالا ببریم بلکه در اضافه شدن بخش‌های جدید به امکان استقبال و تاثیرگذاری جدی آن در جشنواره توجه می‌شود.
وی در ادامه سخنانش با اشاره به برگزاری جشنواره در سالگرد یوم الله نه دی تصریح کرد: زمانی که برای ارسال آثار اعلام شده، پایان آبان ماه است که احتمال تمدید آن هم وجود دارد اما طبق آماری که تا امروز داریم، استقبال خوبی از هفتمین دوره جشنواره شده است و امیدوار هستیم که آثار بسیار خوبی که در دیگر ویترین‌های سینمای ایران، مجالی برای بروز پیدا نمی‌کنند، در عمار دیده شوند و این جشنواره، امکانی برای عرضه هنر طیف وسیعی از فیلمسازان و هنرمندانی باشد که در سینمای کشور انکار یا بایکوت شدند.
جلیلی تاکید کرد: مشارکت در جشنواره عمار، صرفا از طریق فیلم ساختن نیست و علاقمندان هم می‌توانند با مراجعه به وبسایت جشنواره و ثبت‌نام به شبکه اکران مردمی عمار بپوندند.
وی در همین باره خاطرنشان کرد سایتی برای گزارش اکران‌ها داریم که تا امروز بیش از پنج هزار گزارش روی آن ثبت شده است که برخی از آنها نکات جذابی هم دارند.
مسئول شورای سیاست‌گذاری جشنواره عمار عنوان کرد: بر اساس همین گزارش‌ها، ما در عمق روستاهای ایران اکران‌کننده داریم به این معنا که اکران‌های جشنواره عمار به صورت مویرگی تا عمق شهرهای دور افتاده و حتی روستاها هم نفوذ کرده است و دوستانی که علاقمند باشند.

گفتنی است هفتمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار، همچون سال‌های گذشته در ایام بزرگداشت حماسه مردمی «نه دی»، از ۸ تا ۱۷ دی ماه برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به وبسایت این جشنواره به نشانی ammarfilm.ir اثر خود را در یکی از بخش ‌های «فیلم»، «فیلمنامه» و «نقد، مقاله وپژوهش‌های سینمایی» تا ۳۰ آبان و در بخش‌های «فیلم ما»، «تولیدات رادیویی»، «اقلام تبلیغی» و «لوح نگار» تا ۱۰ آذر ثبت‌نام و حداکثر پنج روز پس از آن، اثرشان را دبیرخانه تحویل دهند.
همچنین علاقه‌مندان جهت اکران مردمی فیلم‌های جشنواره عمار نیز می‌توانند با مراجعه به تارنمای جشنواره، نسبت به ثبت نام اکران مردمی، اقدام و فیلم‌های جشنواره را در محل‌های مختلفی مثل مسجد، هیئت، مدرسه، دانشگاه، پایگاه بسیج و… به نمایش بگذارند.