جشنواره عمار، اصل سینما است

هیات‌های انتخاب و داوری جشنواره فیلم عمار آثار متقاضی شرکت در این جشنواره را رصد می‌کنند و با بررسی دقیق، هر‌کدام از آثار که سنخیت بیشتری با فرهنگ ملی و انقلابی داشته باشند را انتخاب می‌کنند.

به نقل از جام جم؛ هیات‌های انتخاب و داوری جشنواره فیلم عمار آثار متقاضی شرکت در این جشنواره را رصد می‌کنند و با بررسی دقیق، هر‌کدام از آثار که سنخیت بیشتری با فرهنگ ملی و انقلابی داشته باشند را انتخاب می‌کنند. بنابراین در این جشنواره آثاری که به نوعی کپی‌برداری از فیلم‌های غربی یا تحت محوریت فرهنگ غربی باشند جایی برای نمایش ندارند.

از سوی دیگر افرادی در این جشنواره حضور دارند که دانش و درک درستی از سینما دارند و به این هنر به چشم ابزاری برای خودنمایی نگاه نمی‌کنند. با تکیه بر کیفیت آثار این جشنواره با قاطعیت می‌توان گفت که «عمار» نقش مثبت و موثری در ارتقای فرهنگ عمومی و انقلابی دارد و نوعی دستاورد فرهنگی و ملی برای ایرانیان محسوب می‌شود. خدا رحمت کند نادر طالب‌زاده را که با نیتی خالص و تلاشی صمیمانه این جشنواره مردمی را در اقصی‌نقاط کشور راه‌اندازی کرد. از رویکردهای این جشنواره، ارتباط با خانواده شهدا و تفکر و باورهای آنها‌ست و تلاش می‌کند در این رویداد فرهنگی‌-هنری، آرمان‌های شهدا را تحقق بخشد. امروز شاهد این هستیم که فیلم‌های این جشنواره در تمام ایران و جاهایی مانند مساجد، دانشگاه‌ها، مدارس، حوزه‌های علمیه و‌… اکران می‌شود. جشنواره عمار اتفاق تازه‌ای را در این سینمای ایران رقم زد که پیش از آن فقدانش به‌وضوح به چشم می‌آمد. اهمیت سلامت فکری و روانی افراد و خانواده‌ها اقتضا می‌کند که آثار و تولیدات خوب و سالم و سامانه‌هایی که با تاکید بر سبک زندگی ایرانی‌-اسلامی و ترویج مبانی ارزشمند انسانی فعالیت می‌کنند، بیشتر به مردم معرفی و توصیه شوند.

سینمای ما استعدادهای فراوانی دارد که لازمه شکوفایی‌اش برگزاری چنین رویدادهایی است. شهرستان‌ها امکانات طبیعی و ظرفیت مهمی در فیلمسازی هستند که عمدتا نادیده گرفته می‌شوند. جشنواره عمار دست این استعدادهای جوان را گرفت. آنها که سال‌ها با ذوق و شوق در شهرستان‌ها فیلم کوتاه می‌ساختند و جایی برای نمایش نداشتند، امروز در جشنواره عمار آثارشان را در معرض نمایش عموم قرار می‌دهند. کارگردانان جوان علاقه‌مند به حضور در این جشنواره، دوره‌های متعدد فنی، تکنیکی و محتوایی را نزد معلمان و کارشناسان سینما و در قالب کارگاه‌های گوناگون فراگرفته و این جشنواره توانست طی چند دوره برگزاری، شخصیت‌های جدید هنری را با تفکری تازه و متفاوت از روند فیلمسازی به‌ویژه در حوزه سینمای مستند به عرصه حرفه‌ای سینما معرفی کند. عمار جشنواره‌ای است با تشکیلات منسجم و هدف مشخص که مسائل مردم را دنبال می‌کند. این جشنواره به‌دنبال دیدن مردمی است که در دیگر مناسبت‌های سینمایی کشور صدایی ندارند و دیده نمی‌شوند. برگزاری هر نوع جشنواره و مراسم که به فیلمسازی و سینما کمک کند، مفید است. امسال هم دوستان جشنواره عمار محبت کردند و گفتند برای تدریس یک دوره آموزشی کنارشان باشم اما به‌دلیل شرایط جسمانی و فیلمبرداری سریال «سلمان فارسی» سعادت نداشتم.