گزارش وطن‌امروز افتتاحیه جشنواره عمار

جشنواره‌ای برای تکثیر همت آوینی

جشنواره فیلم مردمی عمار شبیه به تکثیر نیت و همت شهید آوینی است و علاوه بر آن به‌صورت توأمان آموزش دارد.

به گزارش عمارفیلم و به نقل از روزنامه وطن امروز، مراسم افتتاحیه هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار در حالی به روال هر ساله با حضور پررنگ خانواده‌های معظم شهدا برگزار شد که اتفاقات جالب توجهی در جریان برگزاری این مراسم به وقوع پیوست؛ اهدای هدیه ویژه مقام معظم رهبری به علامه سیدعیسی طباطبایی که قرآنی منقش به دستخط رهبر انقلاب بود و همچنین اهدای جایزه دستکش ننه‌عصمت به مهدی نقویان، مستندساز جوان کشورمان از جمله مهم‌ترین این اتفاقات بود. به گزارش «وطن‌امروز»، در این مراسم که روز چهارشنبه ۶ دی‌ماه با حضور جمعی از خانواده‌های معظم شهدا و اهالی فرهنگ، هنر و رسانه برگزار شد، پس از قرائت قرآن توسط فرزند شهید سبزعلی، نادر طالب‌زاده دبیر جشنواره عمار در سخنانی در ارتباط با اهمیت برگزاری این جشنواره اظهار کرد: جشنواره عمار پایگاه رسانه‌ای جدیدی است که با همت آقای جلیلی و دوستان‌شان کار خود را آغاز کرده است. این دوستان کاری تخصصی را انجام می‌دهند و کاری را دنبال می‌کنند که حتی خیلی از وزرا هم نمی‌توانند آن را انجام بدهند یا حتی مطرح کنند. جشنواره فیلم مردمی عمار شبیه به تکثیر نیت و همت شهید آوینی است و علاوه بر آن به‌صورت توأمان آموزش دارد. این جشنواره در بخش مستند توانسته است جایگاه والای خود را پیدا کند و البته در چند سال اخیر شاهد ظهور کارهای دقیق علمی فیلمسازی در بخش داستانی هستیم. متأسفانه خیلی از دانشگاه‌ها در ایران اصول درست کارگردانی یعنی تقطیع را به‌درستی آموزش نمی‌دهند در حالی که بچه‌های عمار چندسالی است به‌صورت تخصصی وارد این آموزش‌ها شده‌اند. به‌نظرم یکی از برکات روزگار ما همین جشنواره عمار است.
عمار، احیاگر روحیه جهادی در رسانه
این کارگردان و مستندساز به حضور آثار برگزیده جشنواره عمار در شبکه افق اشاره کرد و گفت: دیروز از شبکه افق با بنده تماس گرفتند و گفتند آثار داستانی خوب را به آنها معرفی کنیم و من تعدادی از این آثار خوب را برای نمایش به آنها معرفی خواهم کرد. به‌نظر من درباره انقلاب، انقلابی‌ها باید حرف بزنند و باید کار را از دست بسازبفروش‌ها دربیاوریم و به دست دغدغه‌مندان انقلاب بدهیم. این موضوع چه در عرصه داستانی و چه در عرصه مستند وجود دارد. معتقدم که جشنواره عمار شبیه جهاد سازندگی در اوایل انقلاب است که متأسفانه بعد از فوت امام آن را منحل کردند و روح جهادی‌گری را از جامعه گرفتند. به‌نظرم در این کار عمدی وجود داشت. جشنواره عمار احیای حال جهادی در بخش رسانه‌ای است که نیازمند آموزش است. خوشبختانه اخبار خوبی از نوع فیلم‌هایی که به جشنواره رسیده است دارم و خدا را شکر می‌کنم که به این دستاوردها رسیدیم و از این بابت بسیار خوشحالم.
دستکش ننه‌عصمت در دستان مهدی نقویان
بخش بعدی این برنامه به اهدای جایزه دستکش ننه‌عصمت اختصاص داشت، دستکشی که به‌صورت سالانه به یکی از چهره‌های فعال در عرصه فرهنگ و هنر کشور اهدا می‌شود و امسال نوبت مهدی نقویان مستندساز کشورمان بود تا این جایزه را با خود به خانه ببرد. نقویان که این روزها با کارگردانی مستند در حال پخش «خارج از دید» مورد توجه بسیاری از اهالی رسانه قرار گرفته، این جایزه را از دست ۳ خانواده شهید کارگر گرفت. نقویان بعد از دریافت این جایزه گفت: لطف بچه‌های عمار باعث دلگرمی من است. اندک پیشرفت من در این سال‌ها به‌دلیل حمایت‌های جشنواره عمار از من بود. قبل از پدیدار شدن این جشنواره اکثر کارهای من در آرشیو می‌ماند و دیده نمی‌شد اما اکنون فضایی باز شده است که آثارم در این جشنواره دیده شود.
هدیه ارزشمند رهبر انقلاب برای مجاهد مخلص
اما یکی از اتفاقات ویژه آیین افتتاحیه این دوره از جشنواره مردمی فیلم عمار، مراسم تقدیر از علامه سیدعیسی طباطبایی بود. ایشان که از یاران امام خمینی(ره) و مؤسس بسیاری از نهادهای انقلابی ایران و لبنان است در این مراسم با حضور خانواده شهدا و با اهدای هدیه ویژه مقام معظم رهبری مورد تقدیر قرار گرفت. در این مراسم، فرزند حجت‌الاسلام والمسلمین طباطبایی به‌نیابت از ایشان، هدیه ارزشمند رهبر انقلاب را که یک جلد قرآن کریم منقش به دست‌خط مقام معظم رهبری بود دریافت کرد. متن دست‌نویس ابتدای این قرآن اهدایی رهبر انقلاب، چنین بود: «خداوند وجود شریف جناب حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی طباطبایی را محفوظ دارد و خدمت باارزش ایشان را قبول بفرماید». همچنین نادر طالب‌زاده در این مراسم ضمن تقدیر از زحمات حجت‌الاسلام والمسلمین طباطبایی در شبکه المنار که توسط ایشان تأسیس شده، در سخنانی اظهار کرد: من آثار حجت‌الاسلام والمسلمین طباطبایی را بخوبی می‌شناسم، چرا که توفیق آموزش بچه‌های شبکه المنار را دارم. این شبکه‌ای است که اسرائیل را می‌ترساند و اثر آن متفاوت با بقیه است. این شبکه مرکز اصلی جنگ روانی علیه اسرائیل بوده و امیدوارم خداوند به مؤسسان آن خیر بدهد.
از ترخیص و قائم‌مقام تا انگیزه اربعین و ثریا
بخش دیگری از این مراسم به اهدای جوایز چند بخش از جشنواره عمار اختصاص داشت. در بخش پوستر فیلم که با حضور خانواده شهیدان حسین غلام کبیری و باغبانی جوایز آن اهدا شد، داوران از میان نامزدهای این بخش، ضمن تقدیر از پوسترهای «تخریب بهشت» با طراحی «حسین شهریاری» و پوستر «قصرقند» با طراحی «مهدی خوش‌نژاد»، لوح افتخار این بخش را به پوستر «نبرد مهندسی» با طراحی سیداحمد باقریان‌موحد اهدا کردند. همچنین هیأت داوران فانوس این بخش را به پوستر «رؤیای خلافت» با طراحی حامد مغروری اهدا کرد. جایزه ویژه این بخش نیز به پوستر «ترخیص» با طراحی مهدی انصاری اهدا شد. در بخش «تیزر فیلم»، هیأت داوران ضمن تقدیر از تیزر فیلم «کارخانه جهان» به کارگردانی مصطفی رمضان‌خانی و تیزر فیلم «تلکه» به کارگردانی مسعود کارگر، لوح افتخار این بخش به تیزر فیلم «ترمینال غرب» به کارگردانی مجید ریاضی‌رستگار و تیزر فیلم «ارثیه پدری» به کارگردانی حسن جعفری اهدا کرد. همچنین فانوس این بخش به تیزر فیلم «قائم‌مقام» به کارگردانی سیدمحمدعلی صدری‌نیا اهدا شد. در ادامه هیأت داوران ضمن تقدیر از آگهی‌های تبلیغاتی «اولین درآمد» به کارگردانی مجید ریاضی‌رستگار و «باران باشیم» به کارگردانی سیدمرتضی فاطمی، لوح افتخار این بخش را به آگهی‌های تبلیغاتی «راه رفتنی» به کارگردانی محمدرضا فرزادمهر و «پنجمین نمایشگاه ایران نوشت» به کارگردانی مهدی بخشی‌مقدم اهدا کرد. همچنین هیأت داوران فانوس این بخش را به آگهی تبلیغاتی «نوشت‌افزارهای قهرمان‌‌های ایرانی ۲» به کارگردانی علی محبی و سعید تاری‌وردی اهدا کرد. در قسمت دیگری از این مراسم برگزیدگان بخش‌های نقد مقالات و پژوهش‌های سینمایی و همچنین «فیلم ما» جوایز خود را دریافت کردند و سپس در بخش دیگری از این مراسم جوایز «برنامه تلویزیونی» اهدا شد. هیأت داوران در بخش کلیپ لوح افتخار این بخش را به اثر«انگیزه اربعین» به کارگردانی «سیدمحمدرضا علوی» اهدا کرد. در بخش برنامه تلویزیونی و تلویزیون اینترنتی، داوران جشنواره، ضمن تقدیر از برنامه تلویزیونی «جهان‌آرا» لوح افتخار این بخش را به مستند خبری «ید واحد» به تهیه‌کنندگی «سمیه نجفیان» اهدا کردند. همچنین هیأت داوران فانوس این بخش را به برنامه تلویزیونی «ثریا» به کارگردانی «محسن مقصودی» اهدا کرد‌.