طاهرفر؛

«ترمینال غرب» گوشه ای از واقعیت‌های تلخ اجحاف به دانشمندان هسته‌ای است

فیلم داستانی «ترمینال غرب» با نمایش واقعیت‌هایی از ظلم به دانشمندان هسته‌ای کشورمان در دولت یازدهم در شبکه نمایش خانگی منتشر شد.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، قربانعلی طاهرفر، کارگردان فیلم «ترمینال غرب» در گفت وگو با خبرنگار کیهان گفت: قصه این فیلم بعد از برجام و در تعامل با دانشمندان هسته‌ای و خانواده‌های آنها -ازجمله خانواده شهید احمدی روشن- شکل گرفت. دیدن دلسردی و ظلمی که به این گروه از نخبگان جامعه می‌شد واقعاً برای من سخت بود. وقتی می‌دیدم دانشمند هسته‌ای ما که سال‌ها رنج و زحمت کشیده بیکار شود یا در جایی که در شأن شخصیت او نیست کار کند، برای ما تبدیل به یک دغدغه شد.

وی افزود: قصه این فیلم براساس واقعیات شکل گرفته است. به طور مثال، قصه مربوط به شخصیت سروناز در این فیلم براساس ماجرای دختر دانشجویی که برای تحصیل به دانشگاه میشیگان می‌رود و با یک جوان دو رگه ایرانی-آمریکایی ازدواج می‌کند و بعد هدف ضرب و شتم او قرار می‌گیرد و به کما می‌رود خلق شده است. حتی اسامی آنها نیز عین واقعیت هستند. ماجرای دریاچه ارومیه هم که واقعی است. متأسفانه یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، چهار سال قبل در تبلیغات خود شعار داد که اگر انتخاب شود، مشکل دریاچه ارومیه را حل می‌کند. اما بعد از پیروزی در انتخابات و طی چهار سال گذشته، کوچکترین اقدامی برای دریاچه ارومیه انجام نداد! مثال دیگر اینکه در فیلمنامه من اشاره‌ای به دکتر خوانساری است که رئیس‌سایت نطنز بود و بعد [در دولت یازدهم] به سازمان آب و فاضلاب اصفهان منتقل شد! باور این موضوع برای من واقعا سخت بود. دائم با خودم می‌گفتم؛ واقعا چنین اتفاقی افتاده؟ اولش هم نمی‌توانستم چنین چیزی را قبول کنم! اما بعد فهمیدیم که چنین اتفاقی افتاده است. البته ما در فیلم‌ خود به طور تلطیف شده به مسائل می‌پردازیم وگرنه در حین نوشتن فیلمنامه «ترمینال غرب» به حقایقی برخوردم که باورش برایم سخت بود.