ده نمکی در کارگاه یک روز یک تحربه:

به گوشه رینگ کشیده نشوید/ برای دلتان فیلم بسازید

نشست یک روز یک تجربه در هفتمین روز جشنواره مردمی عمار به باز خوانی فیلم 8 و نیم میلیاردی اخراجی های 2 اختصاص داشت

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، سالن ۳ سینما فلسطین شاهد حضور فیلم سازان و مستند سازانی است که همگی جمع شده اند تا با یاد آوری فیلم اخراجی های ۳ هم خاطراتشان را زنده کنند هم با کارگردان این فیلم گپ و گفتی داشته باشند.

تعارض صلوات و دست زدن حاضرین ده نمکی را به یاد روزی که امام به کشور آمد بیاندازد که شور انقلابی داشته اند و صدای دست ها و تکبیرها با هم یک صدا طنین انداز شده است با این مقدمه شروع به صحبت کردن می کند.

ده نمکی با اشاره به این که قصد دارد در این کارگاه از تجربیاتی سخن بگوید که شاید در کمتر جایی سخن آورده گفت: در بحث انتقال تجربه ها به نظر منجنبه عملی اهمیت بیشتری از مبانی نظری کار و تحصیلات آکادمیک دارد و مفید تر است به فیلم سازان جوان توصیه می کنم مدتی حتی به عنوان دست یار و کار ورز در صحنه های تولید یک فیلم حضور داشته باشند هر چند شاید بیشتر کارگردان ها پیشنهادتان را به خاطر مسایلی که نمی توان نادیده شان هم گرفت رد کنند اما سعی تان را برای دیدن عملی فرآیند تولید یک اثر انجام دهید.

وی با انتقاد از فضایی که در سینمای کشور وجود دارد ادامه داد: متاسفانه ما مردمی هستیم که زیاد حرف می زنیم اما پای عمل که به میان بیاید خیلی هایمان جا می زنیم مثلا در حوزه دفاع مقدس شنیدنی ها خیلی بیشتر از چیزهایی هست که باید به مردم نشان داد، این تفاوت سینمای ما با سینمای غرب است آنها فرصت هایشان را با حرف زدن بیهوده هدر نمی دهند برای همین همیشه یک قدم جلوتر از ما هستند.

درگیر حاشیه ها نشوید

ده نمکی بیان کرد: قرار است از تجربیاتم برایتان صحبت کنم پس یکی از نکاتی که توصیه می کنم آویزه گوشتان کنید این است که فیلم تان را که ساختید خیلی در گیر حاشیه ها و بحث های که در باره آن می شود نشوید نگذارید منتقدان شما را به حاشیه بکشانند در این صورت این شما هستید که فرصت هایتان را برای ساخت فیلم بعدیتان از دست داده اید.

برای خودتان فیلم بسازیدنه منتقدین!

 کارگردان اخراجی ها ادامه داد: زمانی که شما در گیر صحبت های منتقدین می شوید برای مدتی ذهن ناآرامی خواهید داشت و برای بار دیگر اگر پشت دوربین فیلم برداریتان قرار بگیرید ترس به سراغتان می آید از حرف هایشان از واکنشی که نشان می دهند واهمه به سراغ تان می آید نتیجه اش این می شود که شما فیلمی را ساخته اید که مال خودتان نیست  بلکه در حقیقت شما فیلم تان را برای منتقدان ساخته اید که اتفاق خوشایندی نیست.

مسعود ده نمکی

دفترچه ایده ها/ ایده هایتان را یکی یکی بسازید

فیلم زمانی شروع می شود که ایده اش به ذهنتان می رسد، ایده فیلم اخراجی ها را سال ۱۳۶۶ به ذهن من آمد پس برای من این فیلم از همان سال شروع شد، این بخشی از صحبت های خودمانی مسعود ده نمکی است.

یک دفترچه تهیه کنید و هر ایده ای که به ذهنتان می رسد در آن یاد داشت کنید تا بعدها فیلمش را بسازید و تا زمانی که در صفحه دفترچه یاد داشتتان ایده ای باقی مانده از هیچ کس ایده نگیرید اول ایده های خودتان را بسازید و برای هر ایده یک صفحه مجزا باز کنید و هرچیزی که راجع به آن به ذهنتان می رسد و یا در مراوداتتان با مردم به نکته ای مشابه آن برخورد کردید آن را در این صفحه یاد داشت کنید من گاهی پیش آمده که تیتراژ فیلم هایم را زودتر از فیلمم ساخته ام.

ده نمکی بیان کرد: مناسبات رفتاری کارگردان با عوامل تولید را یاد بگیرید اگر نمی توانید به صورت حضوری در صحنه های فیلم برداری یک فیلم بروید، فیلم پشت صحنه ببینید بارها و بارها. فیلم های جلوه های ویژه را هم همین طور این باعث می شود وقتی می خواهید کارتان را شروع کنید در چگونگی خلق صحنه ها درمانده نشوید.

مولف بودن یک کارگردان یک برگ برنده 

وی گفت: در سینمای خارج از کشور همه مراحل ساخت فیلم از قبل برنامه ریزی شده و دریک زمان بندی مشخص شده کار پیش برده می شود درحالی که ما در داخل کشور در این زمینه هم ضعف های زیادی داریم کارکردن در بخش خصوصی و دولتی برای عوامل سو تفاهم هایی را ایجاد کرده و این باعث می شود خیلی دل به کارندهند و در حضور شان بر سر صحنه منظم نباشند.

وی همچنین مولف بودن را یک قابلیت ویژه برای یک کارگردان بر شمرد که می تواند کاربرد زیادی برای او داشته باشد این باعث می شود تا فیلمی که ساخته می شود همان چیزی باشد که در ذهن کارگردان است.

بخش دوم:

ده نمکی نسخه فیلم پشت صحنه اخراجی های ۲ را به همراه خود آورده تا تجربیاتش را با تصویر به حاضرین نشان دهد و موضوع را کمی ملموس تر سازد.

صحنه هایی از شوخی و خنده کارگردان با بازیگران نمایش داده می شود

ده نمکی توضیح داد: ببینید این همان نمایش مناسبات رفتاری کارگردان با عوامل فیلم است در صحنه هایی ما نیاز داریم بازیگر را دل گرم کنیم تا حس واقعی تری بگیرد البته این صمیمیت و نزدیکی هم باید از تعادل برخوردار باشد تا به اصل کار ضربه ای زده نشود

صحنه هایی از اردوگاه اسیران را که می بینیم می گوید: این اردوگاه  یک مرغ داری در شهر کرج است که قابلیت باز سازی برای این قسمت از داستان را داشت.

مسعود ده نمکی

عواملی که کار را با جان و دل دوست دارند

صحنه هایی از تنبیه عراقی ها برای اسیران که نمایش داده می شود می شود سختی کار را در این لحظات حس کرد

ده نمکی گفت: این صحنه ها در سرمای زمستان گرفته شد و برای کندن چاله ها از یک تکنیک خاص استفداه کردیم و آنچه شما در نسخه اولیه دیدید با پشت صحنه تفاوت زیادی دارد.

یکی از بازیگران را در حال کندن قبر برای خودش  نشان می دهد که ده نمکی می گوید: این همان چیزی است که شما به عنوان یک کارگردان باید به آن برسید اینکه بازیگران و عوامل با دلشان کار کنند و از وجودشان هزینه کنند.

سینمای جنگ به روایت طنز

وی در پاسخ به سوال یکی از حاضرین که در مورد علت انتخاب سینمای طنز را برای روایت سینمای جنگ انتخاب کرده گفت: کار در حوزه طنز به مراتب از کار جدی ساختن سخت تر و پیچیده تر است شما باید صحنه های تلخ و شیرین را باهم نشان دهید هم از تلخی ها بگویید هم از لحظات شیرین. من از بچگی روحیه پر شر و شوری داشتم همین باعث شد تا سراغ قالب طنز برای روایت قصه ام  انتخاب کنم چرا که فکر می کردم وجودرگه های طنز در یک اثر می تواند کار را  برای مخاطب قابل پذیرش تر کند و نتیجه کار نشان می دهد در تجربه ام موفق عمل کرده ام.

نابغه جنگ در فیلم های ده نمکی

سه روز دیگر سال گرد شهید جواد شریفی مقدم یکی از عواملیست که در جریان ساخت فیلم  معراجی ها در جریان ساخت فیلم در اثر انفجار مواد منفجره شهید شد، بهانه ایست تا یکی از ریش سفیدان جمع یاد ایشان را در میان جمع زنده کند و از خصوصیات همرزمش از ده نمکی جویا شود.

ده نمکی با شنیدن اسم شریفی مقدم سکوت می کند و می گوید او یکی از حرفه ای ها بود کسی که با همه توانش برای کار تلاش می کرد و هیچوقت از کمبود امکانات گلایه نکرد.