برملا شدن نقشه‌های دشمن در «رد پای فرشته»/ شهیدی که برای شیعه و سنی کار می‌کرد

ناصر نادری گفت: شهید شاطری هم برای شیعیان و هم برای اهل سنت کار می‌کرد. این شهید بزرگوار بعد از این

به گزارش عمارفست و به نقل از فارس، همزمان با فرارسیدن هفته دفاع مقدس، تعدادی از آثار منتخب چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با موضوع مدافعان حرم در شبکه اکران مردمی جشنواره عمار از ۲۵ شهریور الی ۱۰ مهر در نقاط مختلف کشور به نمایش درمی‌آیند.

مستند «رد پای فرشته» به کارگردانی ناصر نادری، یکی از این آثار است که به روایت بخشی از فعالیت‌ها و شهادت حسام خوشنویس‌‌(شهید حسن شاطری) در سوریه می‌پردازد و در قالب اکران سراسری «خیبر ۹۵» در نقاط مختلف کشور پخش می‌شود. با وی گفت‌وگوی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

ناصر نادری درباره چگونگی ساخت مستند «رد پای فرشته» گفت: ما برای ساخت مستندی درباره رزمندگان فاطمیون به سوریه رفته بودیم که آنجا فهمیدیم شهید شاطری در سوریه کارهای زیادی کرده است در حالی که افراد بسیاری از این فعالیت‌ها اطلاع ندارند، به همین دلیل، تصمیم گرفتیم مستندی درباره این شهید بسازیم.

وی ادامه داد: با توجه به برخی روایت‌هایی که درباره حفاظت و نگه‌داری از حرم اهل بیت توسط فرشتگان وجود دارد و شهید شاطری هم مثل فرشته‌ها برای حرم حضرت زینب(س) کارهای زیادی کرده بود، به همین دلیل، اسم مستند را «رد پای فرشته» انتخاب کردیم.

نادری خاطرنشان کرد: ساکنان زینبیه دمشق، وقتی فهمیدند که می خواهیم کاری برای شهید شاطری انجام دهیم، به ما کمک کردند اما هیچ ارگان و دستگاهی از ما حمایت نکرد، ولی ما خیلی دوست داشتیم که این کار ساخته شود، بنابراین خودجوش و با هزینه خودمان به سوریه رفتیم و این اثر را ساختیم.

*برملا شدن نقشه‌های دشمن توسط «رد پای فرشته»

وی درباره تاثیرگذاری و بازخوردهای این مستند بیان کرد: «رد پای فرشته» خیلی از نقشه های دشمن را برملا کرد، در ماجرای شهید شاطری نقطه ضعفی درباره شهادت او وجود داشت و اوایل، به دلیل مسائل امنیتی از ماجرای شهادت او چیزی نمی‌گفتند و همین موضوع، باعث شده بود که دشمنان از این قضیه علیه محور مقاومت سوءاستفاده کنند و بگویند که شهید شاطری قاتل مردم سوریه است.

این مستندساز گفت: ما در این مستند سعی کردیم جواب محکمی به این حرف‌ها بدهیم و به نوعی بگوییم بر خلاف آن تبلیغاتی که شما کردید، شهید شاطری در سوریه مهدکودک و مدرسه زده، خدمات کاملا انسان دوستانه کرده و فعالیت او اصلا ابعاد نظامی نداشته است.

نادری خاطرنشان کرد: در زمان ساخت این مستند، شهید شاطری، به شهادت رسیده بودند ولی ما قبل از شهادتش از او مصاحبه‌های مختلفی داشتیم که از آن‌ها استفاده کردیم شاید اگر آن مصاحبه‌ها نبود، انگیزه ما برای ساخت این مستند، خیلی کم می‌شد.

وی در همین باره افزود: در سوریه از شهید شاطری به جز چند تصویر با موبایل چیز دیگری در دسترس نداشتیم و این هم ضعف ‌رسانه‌ای ما در جمهوری اسلامی را می‌رساند که حتی برای کسانی که در محور مقاومت فعالیت‌های زیادی می‌کنند که اگر کارهایشان به مردم جهان نشان داده شود، پیام صلح و امنیت ما را می‌رسانند، یک تصویربردار، همراهشان نداریم.

این مستندساز با بیان این که خود مستند قابل دفاع است اما در مقایسه با عملکرد شهید شاطری، چیزی نیست، اظهار داشت: نشان دادن عملکرد شهید شاطری در سوریه، یک کار بسیار حرفه‌ای در یک زمان مناسب می‌طلبد به صورتی که با فراغ بال به سوریه بروی، مصاحبه‌های خوبی بگیری و تصاویر خاصی جمع آوری کنی.

*صحبت‌های حجت الاسلام پناهیان درباره شهید شاطری

نادری ادامه داد: ما به صورت خودجوش، برای تولید این مستند اقدام کردیم اما از نظر خودمان اثر، در شأن شهید شاطری نبود علی‌رغم این مسئله، به برکت خون شهید، این اثر خیلی قابل توجه قرار گرفت و مخاطبان،آن را پسندیدند به عنوان مثال، همان شبی که این مستند در جشنواره عمار پخش شد، حجت الاسلام پناهیان روی منبر در مورد این فیلم و شهید شاطری صحبت کردند اما فکر می‌کنم در مورد شهید شاطری باید خیلی بیشتر از این‌ها، حرف‌ زده شود.

وی افزود: شهید شاطری قبل از حضور در سوریه، رئیس ستاد بازسازی ایران در لبنان بعد از جنگ ۳۳ روزه بود و در این کشور اقدامات فوق العاده‌ای کرده است که ما در مستند «شریک الانتصار» به آنها پرداخته‌ایم.

نادری اضافه کرد: بعد از لبنان، شهید شاطری به سوریه می‌رود و وقتی خالی شدن و رفتن مردم وحشت زده از اطراف حرم حضرت زینب(س) را می‌بیند که باعث می‌شد که تکفیری‌ها بتوانند حرم حضرت زینب(س) را تصرف کنند، اقداماتی مثل تأسیس مدرسه و مهدکودک، تعمیر بیمارستانی را که در آن جا وجود داشت و قابلیت استفاده نداشت، انجام می‌دهد تا مردم در آن منطقه بمانند.

*شهیدی که برای شیعه و سنی کار می‌کرد

کارگردان مستند «رد پای فرشته» با بیان این که شهید شاطری هم برای شیعیان و هم برای اهل سنت کار می‌کرد، خاطرنشان کرد: شهید شاطری بعد از این اقدامات، کشافه المهدی را به عنوان یک نهاد دانش آموزی راه‌اندازی می‌کند تا از همان ابتدای جنگ بتواند نسل جدیدی برای سوریه تربیت کند که این نسل با مفاهیمی مثل مقاومت کاملا آشنا باشد.

*در جبهه مقاومت با ضعف بزرگ رسانه‌ای مواجهیم

نادری در بخش دیگری از سخنانش درباره اهمیت ساخت اثر در مورد مناطق بحرانی اظهار داشت: ضعف بزرگی که در حوزه بحران داریم این است که آن طور که باید و شاید، کار تولید نمی‌کنیم و از مستندسازان این حوزه، حمایت لازم را نمی‌کنیم و این خلأ باعث سوء استفاده دشمن شده است و به همین دلیل، ما در جبهه مقاومت با ضعف بزرگ رسانه‌ای مواجهیم.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال، سازمان سینمایی، کاری در خصوص سوریه، مدافعان حرم و یا محور مقاومت تولید نکرده و این خیلی بد است که حمایت از فعالان این عرصه، صرفا از طریق نهادهای مردمی صورت می‌گیرد.

نادری در همین باره افزود: سازمان سینمایی و مجموعه فرهنگی دولت، حق خودش را ادا نکرده است. رئیس سازمان سینمایی، مطلب فوق العاده زیبایی در خصوص مدافعان حرم می‌نویسد در حالی که او باید به اندازه مسئولیت و جایگاهی که در جمهوری اسلامی اشغال کرده است، حق خودش را در حوزه جبهه مقاومت ادا کند و به کارهای کم اولویت در کشور نپردازد.

این مستندساز بیان کرد: به طور مثال، مرکز گسترش سینما مستند و تجربی، زیر مجموعه سازمان سینمایی است و بودجه سالانه قابل توجهی در اختیار دارد، می‌تواند یکی از کارهایش را برای سوریه و عراق کنار بگذارد اما این اتفاق نمی‌افتد که این ضعف بزرگی برای مجموعه فرهنگی دولت است.

وی تصریح کرد: مردم ما علاقه دارند درباره افرادی که به سوریه می روند و می‌جنگند، اطلاع داشته باشند، شبهاتی است که می‌گویند ایرانی‌هایی که در سوریه می‌جنگند، حقوق بالایی می گیرند، درحالی که این مسئله به طور کامل دروغ است.

نادری گفت: چرا ما باید چنان ضعف رسانه‌ای داشته باشیم که مردم خودمان، در خصوص مدافعان حرم چنین شبهاتی داشته باشند، این نشان می‌دهد که ما در این مسئله خیلی ضعف داریم.

این مستندساز اظهار داشت: ما بعد از شروع کار مستند شهید شاطری، گروهی به نام «مستندسازان بدون مرز» تشکیل دادیم که هدف آن این است که در مسیر اسلام و انقلاب هرجای دنیا که می‌توانیم کار کنیم.

وی ادامه داد: سعی ما این است که در همه حوزه‌هایی که انقلاب اسلامی نیاز دارد، اثر  تولید کنیم و فرقی نمی‌کند که این حوزه‌ها، بحث طب اسلامی و طب سنتی باشد یا بحث زبان فارسی یا بحث محور مقاومت.

نادری در پایان اظهار داشت: در ساخت مستند «رد پای فرشته»، چند شهید نقش داشتند که یکی از آن‌ها خود شهید شاطری بود که در زمان حیاتش با او آشنا شدیم و همین باعث شد که این مستند را بسازیم. فرد دیگر هم شهید ابوحامد بود که ما را پذیرفت و پای ما را به سوریه باز کرد. شاید نکته زیبای مستند «رد پای فرشته»، این باشد که مدافعان حرم، شهید حسن شاطری و شهید ابوحامد باعث تولید آن شدند.

با همکاری دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار در قالب طرح اکران «خیبر۹۵»، منتخبی از آثار چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت همزمان با هفته دفاع مقدس از ۲۵ شهریور الی ۱۰ مهر در نقاط مختلف کشور به اکران در‌می‌آیند و علاقه‌مندان جهت ثبت‌نام و تهیه بسته فیلم «خیبر ۹۵» می‌توانند نام خود را همراه با نام شهرستان خود به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۱۸۰۱ ارسال کنند.