اکران‌کننده مردمی جشنواره عمار:

برای تامین هزینه اکران کلاه‌گردانی کردیم/ برخی هنوز نمی‌دانند اکران‌های عمار دائمی است

محمدجانی، از اکران کنندگان مردمی جشنواره عمار گفت: در شهرکرد، برای تامین هزینه‎‌های اکران فیلم‌ها، کلا‌ه‌گردانی کرد
اکران مردمی جشنواره عمار

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، یکی از ویژگی‌ جشنواره عمار، اتکای آن بر نیروهای مردمی است، به نحوی که اقشار مختلف جامعه اعم از دانشجو، طلبه، معلم، خانم خانه‌دار و… به عنوان اکران کننده در آن مشارکت می کنند.
بنابرین گزارش، محسن محمدجانی یکی از اکران‌کنندگان مردمی جشنواره عمار است که از حدود دو سال پیش، فیلم‌های این جشنواره را در شهر تهران اکران می‌کند.
محمدجانی که در مقطعی هم از رابطان اکران مردمی جشنواره عمار در تهران بوده است، درباره تجارب خود گفت: شهر تهران، ظرفیت‌های زیادی مثل فرهنگسراها، مدارس، موسسات فرهنگی و… برای اکران فیلم دارد که بسیاری از آنها، خودشان رغبت به نمایش فیلم دارند، به همین خاطر، ما ابتدا به دنبال شناسایی و ارتباط این محل‌ها بودیم تا بتوانیم آثار عمار را اکران کنیم.
وی در همین راستا ادامه داد: برخی از این مراکز، خودشان ارتباط می‌گرفتند تا برای مناسبتهای مختلف، برنامه اکران داشته باشند و بعضی از آنها هم به صورت خودجوش، فیلم‌های جشنواره را در محل خود اکران می‌کردند.
این اکران کننده مردمی افزود: یکی از نقاط قوت فعالیت ما این بود که مراکزی مثل سرای محله‌ها، فرهنگسراها و… که خودشان با یکدیگر ارتباط نداشتند، به طور مستقیم با ما ارتباط می‌گرفتند به همین دلیل برای برگزاری اکران‌ها، لازم نبود در روند سازمانی و اداری بیفتیم.
وی در ادامه سخنانش بیان داشت: ما در مناطق ۲۲ گانه تهران، اکران کنندگان مختلفی داریم که با توجه به گستردگی شهر تهران، ساماندهی و ترغیب آنها برای اکران، نیروی زیادی لازم دارد به عنوان مثال، در ایام برگزاری جشنواره، مراجعات زیادی برای دریافت و اکران فیلم می‌شد ولی بعد از آن، دچار افت می‌شد.
محدجانی در همین باره تصریح کرد: یکی از علت‌های آن این است که هنوز نتوانستیم فهم درستی از اینکه اکران‌های عمار، در طول سال، مستمر است، ارائه کنیم البته شدت پوشش رسانه‌ها هم در این زمینه، اثرگذار است.
این فعال فرهنگی خاطرنشان کرد: در کنار مراکز مردمی، برخی مجموعه‌های نخبگانی مثل دانشگاه‌های تهران، علامه طباطبایی، شهید بهشتی و… هم به مناسبت‌های مختلف برای اکران به ما مراجعه می‌کردند که برخی از آنها خودشان، اکران فیلم‌ها را با عنوان جشنواره دانشجویی عمار برگزار می‌کردند.
محمدجانی در همین راستا اضافه کرد: برای این نوع برنامه‌ها، سازماندهی خاصی از طرف ما صورت نمی‌گرفت بلکه خود دانشجویان، برنامه‌ریزی می‌کردند و تنها در مواردی مثل هماهنگی عوامل جشنواره برای حضور در دانشگاه کمک می‌گرفتند.
وی در بخش دیگری از سخنانش درباره فیلم‌های پرمخاطب در جریان اکران مردمی اظهار داشت: فیلم کوتاه «علمک» و برخی فیلم‌های مرتبط با مسئله انرژی هسته‌ای و مذاکرات، از جمله آثاری بودند که اکران‌های زیادی داشتند و اکران‌کنندگان بخصوص در فضای دانشگاه، مساجد و جمع‌های نخبگانی، این فیلم‌ها را پخش می‌کردند.
این اکران کننده مردمی با اشاره به برخی مشکلات در اکران‌ از جمله تامین هزینه‌ها توضیح داد: زمانی که در شهرکرد، اکران فیلم‌های جشنواره عمار برگزار می‌شد، برای رفع مشکلات مالی اکران، پیشنهاد داده شد کلاه‌گردانی کنیم به این معنا که هرکس، هر چه قدر، دلش می‌خواهد کمک کند که در روز اول، حدود ۳۵۰ هزار تومان از یک جمع ۴۰۰ نفری فراهم شد.
وی با بیان اینه برای حل مسائل مالی اکران، می‎‌توان از مشارکت‌های مردمی کمک گرفت، خاطرنشان کرد: وجود محدویت‌ها و مشکلات مالی، طبیعی است اما برای رفع این مسئله، نباید همیشه به صورت مستقیم، کمک کنیم بلکه در بسیاری از موارد، اکران‌کنندگان، می‌توانند برای رفع مسائل خود مثل تهیه ویدیو پروژکتور، به سراغ استفاده از ظرفیت‌های موسسات و نهادهای فرهنگی بروند.