در برنامه اینترنتی فانوس مطرح شد

باید از آوینی یک پله بالاتر باشیم

برنامه اینترنتی فانوس در چهارمین قسمت خود، روح‌الله رفیعی، مستندساز حوزه مقاومت را مقابل دوربین خود نشاند. وی در این برنامه تجربه حضورش در سوریه را اینگونه بیان کرد: «به ما گفتند یک ماه دیگر در این منطقه عملیات می‌شود. با هلی‌بورن مواد غذایی بروید و روایتی از مقاومت یک ماهه مردم داشته باشید

رفیعی قصه ساخت مستند «خالد و مجتبی» را اینگونه بیان کرد: «خرداد 92 بود و شهر نبل به تازگی سقوط کرده بود. دوستانم به من و مهدی رضوانی گفتند یک ماه دیگر در این منطقه عملیات می‌شود. با هلی‌بورن مواد غذایی بروید و روایتی از مقاومت یک ماهه مردم داشته باشید. از قضا راه هوایی هم در همان ایام بسته شد. خیلی طول کشید تا بتوانیم به سوریه برویم.»

وی ادامه داد: «در این ایام اخبار و رسانه‌ها را به شدت رصد می‌کردم. با خودم می‌گفتم در سوریه باید چه مسئله‌ای را حل کنم. گزینه‌های مختلفی داشتیم. شبهه‌های گوناگونی وجود داشت که جنگ بین شیعه و سنی هم یکی از آنها بود.»

این کارگردان اظهار کرد: «فرایند تولید مستند یک روز بیشتر طول نکشید. همه موقعیت‌ها را می‌دانستیم. این مستند یک کار گزارشی بود و من سر این لفظ چون و چرایی ندارم؛ چرا که یک کار گزارشی می‌تواند به جذاب‌ترین شکل ممکن انجام شود.»

وی تاکید کرد: «مستند اصلی من پشت پرده شام بود. البته تلوزیون هیچوقت این مجموعه را پخش نکرد. اصرار داشتند چند ثانیه از مستند را حذف کنم و من قبول نکردم. اما برای مستند خالد و مجتبی اتفاقات خوبی افتاد و در کشورهای مختلفی پخش شد. بازخوردهای خوبی هم گرفتم.»

برند حوزه مقاومت

روح‌الله رفیعی مطرح کرد: «چیزی که در رسانه ما عموما به آن توجه نمی‌شود بحث اقتصاد رسانه است. رسانه یک محصول بیشتر ندارد و آن هم توجه است. رسانه‌ای که بتواند توجه مخاطب را به خودش جلب کند رسانه موفقی است. الجزیره این موضوع را دریافته و در حوزه مقاومت برند ساخته. حالا هم می‌تواند مثل هر بنگاه اقتصادی دیگری ماموریت بگیرد.»

وی خاطرنشان کرد: «الجزیره به درستی سوریه را شناخت و به اتفاقات ضریب داد. مردم همه‌جای دنیا قصه دوست دارند. این رسانه خلق قصه می‌کند و حتی اخبار و تحلیل‌ها را نیز در قالب قصه می‌گوید. همین قصه‌پردازی باعث جذب مخاطب می‌شود. حتی به این قیمت که خبرنگاری مامور اطلاعاتی را از زندان بیرون بکشد و همه را فریب بدهد. ما با یک پروژه طرف هستیم. کدام رسانه در دنیا وجود دارد که پروژه بگیر نباشد.»

باید از آوینی یک پله بالاتر باشیم

 رفیعی گفت: «مزیت مرتضی آوینی برای من این است که او فرزند زمانه خودش بود. اگر امروز حیات دنیوی داشت قطعا رفتار و برخورد دیگری داشت. ماندن در کلاس روایت فتح جز آسیب زدن به این راه و مسلک چیز دیگری ندارد.  آقامرتضی خودش بود. زمانی می‌توانیم موفق عمل کنیم که او را فهم کنیم و یک پله بالاتر از او بیاییم.»

وی در ادامه خطاب به اصحاب رسانه‌ تاکید کرد: «اول باید فهم درستی داشته باشیم. مدیریت رسانه یک تخصص، دانش و مهارت است. اگر فردی چنین تخصصی نداشته باشد و مشغول به این کار شود، باید در تعهد او نیز شک کرد. آزمایشگاه ذهن و روح مردم تجربه‌بردار نیست.»

همچنین افزود: «نباید از انسان رسانه غافل بود. روزگاریست که من با گوشی موبایلم می‌توانم بیشتر از چندین شبکه اثرگذار باشم. الگوهای رسانه‌ای و ذائقه مردم تغییر کرده است. میتوانیم رسانه بحران باشیم به شرطی که بحران را خوب بشناسیم، توانمندی و امکانات خودمان را خوب بشناسیم. به شرططی ک مسئله را به درستی درک کنیم.»

رفیعی در دقایق پایانی برنامه فانوس بیان کرد: «خیلی‌ها رجز می‌خوانند و خواسته یا ناخواسته در زمینی که صهیونیسم تعریف کرده بازی می‌کنند. اما آنچه نظریه مقاومت را ایجاد کرده سالهاست که وجود دارد. مقاومت یک امر فطری‌ست و هر انسانی با هر آیین و مسلکی می‌تواند با رجوع به فطرتش آن را پیدا کند. اگر سوریه اشغال شده، من و شما باید این خط را ادامه بدهیم. زمین بازی ما قلب مردم است.»