بامروت نژاد: عماری ها مجموعه نگاه و راهبرد انقلابی را سرلوحه کار خود قرار دادند

یکی از اهداف ما این بود که همه مردم ایران حتی در دورافتاده ترین نقاط بتوانند مخاطب سینما باشند

حامد بامروت نژاد تهیه کننده سینما و عضو شورای سیاست گذاری دوازدهمین جشنواره مردمی عمار همزمان با برگزاری این رویداد گفت: عماری ها مجموعه نگاه و راهبرد انقلابی را سرلوحه کار خود قرار دادند؛ ما وقتی در رابطه با جشنواره فیلم عمار صحبت می کنیم باید بدانیم که راجع به یک جشنواره ۱۰ روزه حرف نمی زنیم، راجع به مفهوم و راهبرد و مجموعه نظریاتی به اسم عمار صحبت می کنیم که نگاه جدیدی به سینما و رسانه دارد و می خواهد نوعی تغییر و تحول ایجاد کند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «منطقه پروازممنوع» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مبدع این راهبرد از سال های ابتدایی انقلاب اسلامی کسانی بودند که چنین بحث هایی داشتند مثل شهید آوینی که در مورد ذات سینما صحبت می کردند.

وی در پاسخ به این سوأل که آیا جشنواره فیلم عمار توانسته بعد از گذشت بیش از یک دهه از برگزاری خود به اهداف اولیه و مورد نظرش دست پیدا کند اظهار داشت: این مسأله ای است که بنده نمی توانم پاسخگوی خوبی برای ان باشم و مخاطبان و منتقدان و اهالی رسانه باید بررسی کنند و ببینند ما تا چه میزان توانستیم به اهداف اصلی خود دست پیدا کنیم.

بامروت نژاد ادامه داد: ما از همان دور اول برگزاری جشنواره تمام تلاش مان این بود که مخاطبانی در سراسر کشور داشته باشیم؛ یکی از اهداف ما این بود که همه مردم ایران حتی در دورافتاده ترین نقاط بتوانند مخاطب سینما باشند. ما می خواستیم سینما برای همه مردم ایران باشد و این امکان را فراهم کنیم تا سینما به دست مردم بیشتری برسد.

این سینماگر سپس با بیان اینکه سینما از نظر ما کارکرد رسانه ای دارد و یک هنر-صنعت-رسانه است خاطرنشان کرد: ما هرچه جلوتر آمدیم سعی کردیم بیشتر این نظریه را عملی کنیم. یکی از راهبردهای عمار پیوند بین اندیشه و هنر و رسانه بود که خوشبختانه در این راه موفق شدیم و همین امسال در دوازدهمین دوره جشنواره فراخوان جشنواره علوم انسانی عمار را منتشر کردیم تا بین اندیشه و هنر زمینه سازی کنیم.

وی تأکید کرد: یکی دیگر از اهداف ما این بود که فیلمسازان جدیدی را به سینمای ایران اضافه کنیم که خوشبختانه در این زمینه هم توانستیم به توفیق برسیم به نحوی که در جشنواره امسال ۳۳۰۰ اثر به جشنواره آمد و تنها ۵۰۰ اثر بخش فیلم ما به جشنواره رسید. بخش فیلم ما مربوط به فیلمسازانی است که از نظر هنری قابلیت رقابت با دیگر آثار را ندارند اما از نظر سوژه یابی تلاش قابل تقدیری انجام داده اند و با کمترین امکانات بهترین تولیدات را به ویژه از نظر محتوایی به ثمر رسانده اند.

این تهیه کننده افزود: ممکن است این فیلم ها از نظر فنی و امکانات پایین باشند اما بخشی از آن ها کم کم به سینما علاقمند می شوند و می روند فرم و تکنیک یاد می گیرند که همین برای ما بسیار حائز اهمیت است.

بامروت نژاد در ادامه این گفتگو مخاطب یابی را یکی دیگر از اهداف بزرگ جشنواره فیلم عمار برشمرد و در این باره گفت: ما در این جشنواره سعی کردیم میزان مخاطبان مان را افزایش داده و در قدم بعد آن ها را به مشتری دائمی تبدیل کنیم. یکی از دستاوردهای ما این بود که برای ۲ فیلم سینمایی «منطقه پرواز ممنوع» و «منصور» توانستیم اکران هایی خارج از سالن های سینما ترتیب دهیم که تنها برای فیلم «منصور» بیش از ۱۰۰ هزار نفر در شهرهای فاقد سینما بلیت خریداری کردند و به تماشای این اثر نشستند.

وی ادامه داد: این اتفاقات بخشی از راهبردهای ما بوده که تلاش کردیم به این اهداف برسیم تا همه مردم ایران بتوانند مخاطب سینمای ایران باشند و همچنین بتوانیم برای همه ذائقه ها فیلم داشته باشیم. ما معتقدیم سینما باید امیدوار کننده و اصلاح گر باشد نه سینمایی که ایرادها را می بیند و انگیزه ای برای اصلاح باقی نمی گذارد و مخاطب خود را خسته، دلزده و مأیوس می کند.

این سینماگر سپس در پاسخ به این سوأل که به عقیده شما چرا برخی سلبریتی های سینما که ادعای مردمی بودن و در کنار مردم بودن دارند از این جشنواره حمایتی نکرده و حتی خبری از آن در صفحات مجازی خود منتشر نمی کنند اظهار داشت: خوشبختانه ما به هر قیمتی دنبال دیده شدن و عکس گرفتن با این و آن نیستیم. اصولاً سلبریتی ها مخالف این فضا هستند. ما مفتخریم که یکی از متفاوت ترین رویدادهای فرهنگی و هنری این کشور را برگزار می کنیم که همواره در تمامی سال های برگزاری اش ۳ ردیف ابتدایی مراسم های افتتاحیه و اختتامیه اش به خاندان معزز شهدا اختصاص داشته و دارد و هر مدیر و مسئول و هنرمندی پای خود را در این جشنواره گذاشته می دانسته که باید از ردیف ۳ به بعد بنشیند.

وی تأکید کرد: خوب مشخص است سلبریتی هایی که می خواهند خود را به زور به مردم حقنه کنند با این فضا بیگانه هستند و در جایی که چنین اتفاقی می افتد تمایلی به حضور ندارند. ما همواره معتقد بودیم و هستیم که مردم نباید پشت سر چهره ها گم شده و به حاشیه رانده شوند. خوشبختانه جشنواره فیلم عمار توانسته مردم را به متن بازگرداند و این اتفاق نیک برای ما جای خوشحالی دارد.

بامروت نژاد یادآور شد: البته خوشبختانه در تمامی سال های برگزاری جشنواره فیلم عمار هنرمندان مردمی و انقلابی زیادی در این رویداد با عناوین مختلف حضور داشته اند که از جمله آن ها می توان به مسعود ده نمکی، مسعود جعفری جوزانی، سیروس مقدم و… اشاره کرد.

وی در پایان این گفتگو افزود: جشنواره فیلم عمار به معنای واقعی کلام جشنواره ای مردمی است که هیچ گاه هیچ دعوتنامه ای برای هیچ شخصی نداشته و ندارد و ما همواره تلاش کردیم کسانی که به این جشنواره می آیند فضای جشنواره را به مثابه خانه خود بدانند و در آنجا حضوری راحت داشته باشند و بتوانند از برنامه های این رویداد در نهایت آرامش استفاده کنند.

منبع: سینما پرس