«باری به هر جهت»، روایتی از انتخاب‌ رشته‌های بی‌هدف/ لزوم فرهنگسازی برای توجه به رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای

«باری به هر جهت» مستندی درباره انتخاب رشته‌های ناآگاهانه دانش‌آموزان دبیرستانی است که بعدها در زندگی خود، در کاری متفاوت با رشته تحصیلی خود مشغول می‌شوند.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، مسعود کارگر کارگردان مستند «باری به هر جهت» درمورد این مستند و چگونگی ساخت آن در سخنانی، گفت: سوژه ساخت مستند «باری به هر جهت» در اطراف همه ما وجود دارد؛ همه ما افرادی را دیده‌ایم که در زمان انتخاب رشته دانشگاهی بدون تحقیقات کافی و توجه به علاقه خود اقدام به انتخاب رشته کرده و در آن ادامه تحصیل دادیم.

وی افزود: در ابتدای پرداختن به این سوژه متوجه شدیم، این شیوه انتخاب رشته در مدارس هم برقرار است و دانش‌آموزان هم از این انتخاب رشته بدون تحقیق شاکی هستند ولی هیچ کس، حرکتی در جهت اصلاح آن انجام نمی‌دهند. اینگونه شد که این سوژه را برای ساخت مستند انتخاب کردیم.

این مستندساز با بیان اینکه وقتی انتخاب رشته و هدایت تحصیلی درستی نمی‌شویم، شغل و ازدواج موفقی هم نخواهیم داشت، ادامه داد: در سبک زندگی جامعه امروزی، بسیار مهم است که اگر قرار است بچه‌ها تحصیل کنند با هدفی مشخص و روشن این کار را انجام بدهند تا بهتر و سریع به هدف خود دست پیدا کنند.

کارگر خاطرنشان کرد: جامعه امروزی، به دانش آموزان دیپلمه و فوق دیپلم فنی بیشتر از مهندسان و کارشناسان رشته‌های انسانی نیاز دارد؛ وقتی به بسیاری از کارخانه‌ها مراجعه می‌کنید، متوجه می‌شوید مهندسان از اطلاعات یک فرد فوق دیپلم استفاده می‌‌کند.

وی با بیان اینکه «باری به هر جهت» در مدت زمان دو ماه و در یکی از مدارس ساخته شد، اظهار داشت: رشته تحصیلی من مهندسی مواد و متالوژی صنعتی است و بعد از تحصیل وارد عرصه فیلم سازی شدم؛ در تیتراژ مستند هم رشته‌های تحصیلی عوامل این مستند درج شده که هیچکدام به فیلمسازی مرتبط نیست.

کارگر متذکر شد: ترغیب خانواده ها و مدارس به تبلیغ و معرفی رشته های انسانی و نظری موجب می‌شود دانش آموزان تصور کنند تنها راه سعادت آنها تحصیل در این رشته‌ها است؛ حتی در دوران مدرسه به یاد می‌آورم معلمی به یکی از دانش آموزانی که از رشته ریاضی به انسانی رفته بود گفت تنزل پیدا کرده‌ای و متاسفانه این نوع نگاه در زمینه تحصیل در رشته فنی و حرفه‌ای بسیار شدیدتر است.

وی در همین باره تصریح کرد: اگر رشته فنی و حرفه‌ای تقویت می‌شد برای جامعه ما بسیار مفیدتر بود؛ به طور مثال، اگر خودم در دوره هنرستان به رشته فیلمسازی یا رشته‌ای شبیه آن می‌رفتم، دستاوردهای بیشتری را به نسبت رشته فنی مهندسی به دست می‌آوردم.

این فیلمساز اضافه کرد: اهمیت دادن به رشته‌های فنی و مهندسی باید در سطح جامعه و مردم فرهنگ‌سازی شود و به نوعی اولویت نخست جامعه و حاکمیت بر روی رشته های فنی و حرفه ای متمرکز شوند تا شاهد تقویت این رشته ها هم از جهت کیفی و هم از جهت اقبال دانش آموزان باشیم.

کارگر افزود: از طرف دیگر خانواده‌ها و مشاوران دانش آموزان هم زمانی که قصد دارند به آنها مشاوره تحصیلی بدهند باید برای علاقه دانش آموزان ارزش و اهمیت بیشتری قائل شوند؛ البته از همه مهم‌تر سیاست‌های حکومت و وزارت آموزش و پرورش است که رشته‌های فنی و حرفه‌ای آن‌چنان که باید در بین دانش آموزان و در سطح جامعه جا باز نکرده است.

این مستندساز در پایان سخنانش یادآور شد: در حال حاضر، مشغول ساخت مستند دیگری در خصوص «رشوه» با عنوان اولیه «تلکه» هستم که کارهای تصویربرداری آن به پایان رسیده و هم اکنون در مرحله تدوین قرار دارد.