رسول منفرد، دبیر اجرایی جشنواره فیلم عمار:

اکران‌ها هیچ روزی تعطیل نیست/«عمار» ۱۵ هزار اکران‌کننده مردمی دارد

فراخوان و ثبت‌نام آثار هشتمین دوره جشنواره فیلم عمار از طریق سایت عمارفیلم و تا مهلت زمانی 20 آبان انجام می‌شود.

به گزارش «عمار فیلم» به نقل از فرهیختگان، فراخوان و ثبت‌نام آثار هشتمین دوره جشنواره فیلم عمار از طریق سایت عمارفیلم و تا مهلت زمانی ۲۰ آبان انجام می‌شود. فراخوان این جشنواره در چهار بخش «فیلم»، «نقد و مقالات»، «فیلم ما» و «آگهی بازرگانی» و با موضوعاتی ثابت همچون تاریخ معاصر، فتنه ۸۸، جنگ نرم، اقتصاد مقاومتی و موضوع ویژه ملت قهرمان است. افتتاحیه و اختتامیه این جشنواره هرسال در ۹ دی برگزار می‌شود ولی اکران‌های مردمی عمار طی سال ادامه دارد، یعنی جشنواره عمار هیچ روزی تعطیل نیست.

رسول منفرد، دبیر اجرایی جشنواره فیلم عمار چند روز پیش در نشستی خبری به یکی از اقدامات مهم سال گذشته دبیرخانه جشنواره اشاره کرد و گفت: «در استان‌های کردستان و کرمانشاه، یک سینما سیار در ۱۲ شهرستان و تعدادی روستا جابه‌جا شد تا فیلم‌ها برای مردم نمایش داده شود و البته جذب اکران کننده نیز از میان مردم ادامه داشت.»

منفرد با اشاره «سینما سیار» گفت: «سینماسیار در حال حاضر به صورت آزمایشی در حال اجراست ولی در سال‌های آتی وضعیتی به مراتب بهتری را خواهد داشت. اولویت ما در «سینماسیار» مناطق محرومی است که برد رسانه‌ها به آنجا نمی‌رسد و از طرفی مردم این مناطق هم خودشان را در رسانه و سینما نمی‌بینند و زیاد توجهی به سینما ندارند. تلاش ما برای تقویت سینما سیار، این است که مردم مناطق دور افتاده از رسانه‌های انقلاب، نسبت به قابلیت‌های سینما از جمله توان انعکاس مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آشنا شوند. سینما سیار در کردستان و کرمانشاه فعالیت‌های خوبی انجام داده است و باعث شده حدود ۲۰۰ پخش‌کننده برای اکران‌های مردمی ثبت نام کنند.»

دبیر اجرایی جشنواره فیلم عمار همچنین در پاسخ به سوالی در مورد شیوه آموزش فیلمسازان در هفت دوره گذشته جشنواره فیلم عمار، گفت‌: «کارکرد جشنواره فیلم عمار بیشتر از آنکه آموزش و پرورش مستقیم فیلمساز باشد؛ انگیزه دادن و تربیت غیر‌مستقیم فیلمسازان است. در حقیقت جشنواره فیلم عمار، امکان دیده شدن آثار را برای فیلمسازانی فراهم کرده است که پیش از این فضاهای اکران محدودی برای آثارشان داشتند. البته یک تعامل دو طرفه بین جشنواره و فیلمسازان شکل گرفته تا فیلمسازان، آثاری را بسازند که جشنواره عمار بتواند آنها را اکران مردمی کنند.»

وی ادامه داد: «البته فیلمسازانی هستند که به قصد اکران مردمی جشنواره، فیلم‌هایشان را می‌سازند. مثلا محسن اردستانی یا محمد‌مهدی خالقی از جمله فیلمسازانی هستند که تاکید کرده‌اند که فیلم‌شان را برای اکران مردمی جشنواره عمار می‌سازند. البته یک بخشی هم از دوره چهارم جشنواره اضافه شده است با عنوان «فیلم ما» که پخش‌کنندگان با موبایل فیلم‌هایی را آماده و برای جشنواره ارسال می‌کنند. امسال تمرکز ویژه‌ای بر موضوع اقتصاد و کار و تلاش ایرانی داریم و در‌ فراخوان این بخش، عنوان «اولین درآمد» را انتخاب کردیم. جوان‌ها و دانش‌آموزان از بزرگ‌ترهایشان خاطره اولین درآمدی را که کسب کرده‌اند، ضبط و برای ما ارسال می‌کنند. این بخش، برای ارج نهادن به همت و تلاش ایرانی است. ضمن اینکه فکر می‌کنیم با جمع شدن این تعداد فیلم، سوژه‌های زیادی در مورد کار و تلاش ایرانی جمع خواهد شد.»

منفرد در مورد برد رسانه‌ای جشنواره فیلم عمار در استان‌های کشور گفت: «در حال حاضر جشنواره فیلم عمار، در همه شهرهای ایران حضور دارد. از شهرهای کوچک استان کرمان و آذربایجان غربی و شرقی و روستاهای دور افتاده ایران گرفته تا اکران مردمی در شهرستان چناران. جشنواره عمار به مرحله‌ای رسیده است که فقط به دنبال افزایش کمیت اکران‌کنندگان نیست. در این راستا تلاش داریم تعداد مخاطبان را در شهرها بالا ببریم. مثلا اگر در شهر ۱۵ هزارنفری، حدود دو هزار مخاطب داشتیم تلاش داریم این مخاطبان را به هفت هزار نفر افزایش دهیم. ما نباید شهرها و روستاهای کوچک را دست‌کم بگیریم. برای مثال در شهر صومعه‌سرا یکی از اکران‌کننده‌های ما فیلم سینمایی «یتیم‌خانه ایران»‌ را اکران کرد و توانست در مدت بسیار کمی چیزی حدود هزار مخاطب را جذب و اضافه کند. به‌نظرم اگر می‌توانستیم چنین چیزی را در تمام شهرها داشته باشیم، فروش فیلم «یتیم‌خانه ایران» تا سه برابر افزایش داشت.»

وی در آخر تاکید کرد: «بیشتر تلاش می کنیم در کنار بالارفتن رقم اکران‌کننده در کشور، کیفیت پخش آثار و میزان مخاطبان را بالا ببریم و در حال حاضر بیش از ۱۵ هزار اکران کننده مردمی، در سراسر کشور داریم.»