اسلام زاده:

اهل سنت را در حاشیه های زندگی یاد نبریم

کارگردان «تنها میان طالبان» گفت: این فیلم با بیش از دو میلیون بازدید در یوتیوب یک مستند نیمه بلند 60دقیقه است.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، سالن شماره ۳ سینما فلسطین امروز و در پنجمین روز از آغاز جشنواره مردمی فیلم عمار شاهد حضور محسن اسلام زاده در میان علاقه مندان به تولید فیلم مستند بود تا  به بررسی  مستند اکران شده اش در هفتمین جشنواره فیلم عمار و گفت و گو با جوانان علاقه مند به این حوزه بپردازد.

محسن اسلام زاده گفت: این فیلم با بیش از دو میلیون بازدید در یوتیوب یک مستند نیمه بلند ۶۰دقیقه است که در ابتدا قرار بود در ۶ قسمت ۳۰دقیقه ای تولید شود ولی در نهایت تصمیم گرفتم آنرا به یک ساعت برسانم تا مخاطبش را از دست ندهد و پا به پای فیلم همراه ما باشد، و داستان یک تحلیل گر مصری را از زندگی و آشنا شدن و بازدیدش از مناطق سنی نشین ایران است.

محسن اسلام زاده

کارگردان تنها میان طالبان ادامه داد: این فیلم یک سفر ۷۰ روزه و با سفر به بیش از ۱۱ استان کشور به طول انجامید، در واقع می توان آن را یک مستند جاده ای نامید چرا که ما روزهای زیادی در مسیر سفر زمینی مان دوربین بر دوش داستان فیلم را روایت کردیم، تولید فیلم با زیر نویس فارسی باعث شد که حتی برخی فکر کنند این فیلم تولید یک کارگردان در داخل کشور نیست حتی ما سعی کردیم برای موسیقی های که باید در کار استفاده شود بر موسیقی های محلی مردم ساکن این مناطق استفاده کنیم کما اینکه یکی از نوازندگان اثر در خلال این مستند از میان ما رفتند.

اسلام زاده افزود: در حقیقت مستند اهل سنت ایران یک مستند توریستی – مذهبی است که این باعث جذاب شدن آن برای مخاطب شده است.

وی در پاسخ به سوال یکی از حاضرین که نظرش رادر مورد ضعف های که در این مستند وجود دارد پرسید که گفت: این  فیلم با دو ضعف اصلی و مهم رو به رو است، مهمترینش این است که از دقیقه ۴۰ به بعد فیلم اصطلاحا از ریتم می افتد و مخاطب را دچار خستگی می کند و باید سعی می شد با صحنه های جذاب تر این ضعف پوشش داده می شد دومین ضعفی که به من بارها گوشزد شد این بود که چرا راوی داستان را بیشتر در جریان فیلم درگیر قصه نکرده ایم اصطلاحا حضور راوی باید صمیمی تر و فعال تر نشان داده می شد اگرچه حضور این راوی که خودش از اهل سنت بود جدا از فعالیت های رسانه ای اش را باید یک امتیاز بزرگ برای فیلم  دانست.

محسن اسلام زاده

اسلام زاده با اشاره به اینکه مستند اهل سنت ایران پلان هایی داشت که برای اولین بار از تلویزیون رسمی ایران پخش می شد گفت: طبیعتا این فیلم بر اساس یک مخاطب شناسی غیر ایرانی ساخته شده است و تصورات برون مرزی از حضور و زندگی اهل سنت با آنچه که در حقیقت از حضور آنان در ایران وجود دارد خیلی متفاوت است شاید اولین جرقه هایی که باعث شد به سراغ این موضوع بروم هم همین بازتاب های رسانه های برون مرزی ازاهل سنت در کشور بود، ما در صحنه حضور قاضی نشان دادیم که این عزیزان از آزادی فرهنگی اجتماعی برخور دارهستند.

یکی از جوانانی که علاقه مند به ساخت مستند با موضوع اهل سنت است می گوید چرا این فیلم سراسر مثبت است یعنی از نظر شما مردم این مناطق هیچ گونه نارضایتی ندارند!؟ این به باور پذیر بودن فیلم لطمه نمیزند؟

اسلام زاده در پاسخ از حضورش در میان اهل سنت در کشور های مختلف صحبت می کند و می گوید: تصویری که ما از اختلاف و نارحتی در ذهنمان سراغ داریم با آنچه در خارج از مرزهای ما وجود دارد خیلی متفاوت است وقتی ما از اختلاف صحبت می کنیم شاید منظورمان  مشکلات روزه مره زندگی این افراد باشد در حالی که مردم و رسانه های خارجی از اختلاف با معانی کشتار و درگیری های شدید محلی تعبیر می شود که ما نشان دادیم چنین چیزی وجود ندارد.

محسن اسلام زاده

اهل سنت را در حاشیه های زندگی یاد نبریم

اسلام زاده بیان کرد: نباید فراموش کنیم که جریان های ضد وحدت در کشورمان و در برخی از استان ها همچون خراسان با قدرت و شدت در حال فعالیت هستند در عین حال این را هم از یاد نبریم که آنت ها نیز برای دفاع از کشورمان شهید داده اند آخود ما هم گاهی برخورد خوبی با آنان نداریم و گاهی آن ها از ترس واکنش های ما حتی هویت خویش را کتمان می کنند با اینکه این فیلم درکل برای مخاطب ایرانی ساخته نشدهبود اما نمایش آن درداخل کشور هم می تواند افق دید مخاطبین  را نسبت به این قشر از اعضای جامعه  ترمیم کند تا بتوانند با نگرشی مثبت تر آن ها را درمیان خود بپذیرند.

از خراب شدن ماشین تا یک قدمی تولد فرزند

وی با اشاره به خاطره  خراب شدن ماشینشان در جریان سفر در نیمه  های شب در بیابان های سیستان و بلوچستان به سختی ها و مشکلات تولید چنین فیلم هایی گفت: شاید به جرات بگویم در پایان بخش از سفر نماز شکر به جای می آوردم که کار بدون مشکل خاصی انجام گرفته است حالا دوری از خانه و خانواده را هم اگر اضافه کنیم مزید برعلت می شود من دخترم در جریان این مستند به دنیا آمد و با سختی تنوانستم در شب تولدش خودم را به خانه برسانم، طبیعتا کار کردن درباره این موضعات از حساسیت های ویژه ای برخوردار است و انسانی قوی و محکم می طلبد که با دیدن سختی های راه کماکان در مسیر بماند.

یکی از جوانان در جمع که از اکران کننده های فیلم های عمار درشهر رشت هم می باشد سوال متفاوتی از اسلام زاده می پرسد: شما در مستند تنها در طالبان و این مستند اصلا نترسیدید؟ مگر می شود ترس به سراغتان نیامده باشد؟

محسن اسلام زاده

قهرمانانه ترس ها را دور بیاندازید

اسلام زاده با خنده در پاسخ گفت: بله ترس در وجود من هم هست و من هم بارها از خطرات تولید این مستند ترسیده ام اما وقتی کاری را می پذیرید و قصد انجامش را دارید دیگر ترس ها در وجودتان رنگ می بازند و به دل خطرناکترین مکان ها هم می روید چرا که شما قرار است خالق یک اثر باشید.

وی در پایان از مستند سازان جوان خواست تا بیشتر به این موضوع ورود پیدا کنند و گفت: امروزه سوژه های زیادی در دل همین فیلم ها متولد می شود که با دقت و تیزبینی قابل بررسی و پیگیری است نمونه اش را می توانید درجریان اردوهای جهادی به مناطق اهل سنت و باز تاب حضورشان در میان مردم این مناطق ببینید.