تقدير مقام معظم رهبري از اكران‌كننده‌هاي مردمي جشنواره «عمار»

اکران‌کننده‌ها به کار فیلمساز فایده می‌بخشند

در ديدار اعضاي جبهه مطالعات فرهنگي انقلاب اسلامي، با مقام معظم رهبري، معظم‌له در پيامي به برگزار كنندگان اكران‌هاي مردمي، كار آنها را با ارزش خواندند.

به گزارش «عمار فیلم»، به نقل از روزنامه جوان، سید رسول منفرد، دبیر اجرایی هشتمین جشنواره مردمی عمار، در سخنانی گفت: روز گذشته اعضای جبهه مطالعات فرهنگی انقلای اسلامی، شاخه تاریخ شفاهی که چند سالی است در حال فعالیت هستند، به دیدار مقام معظم رهبری رفتند و در حالی که موضوع نشست درباره تاریخ شفاهی بود، حضرت آقا چند بار پیگیر برگزاری جشنواره عمار شدند و در پایان پیامی را برای اکران‌کننده‌های مردمی بیان کردند و فرمودند: «کار اکران‌کننده‌ها کار بار ارزشی است چون اگر اینها نباشند، کسی که تولید می‌کند، کارش بی‌فایده خواهد بود، اینها کسانی هستند که به کار او فایده می‌بخشند.‌»

جشنواره عمار و دغدغه مردم

منفرد همچنین درباره اهداف برگزاری جشنواره عمار می‌گوید: از همان ابتدای برگزاری جشنواره عمار، هدف این بود که این جشنواره به موضوعات و مسائل مردم بپردازد و به تولیداتی که دغدغه مردم را دارند ضریب و اعتبار ببخشد. در کنار آن هم تلاش شد تا «عمار» به مردمی‌تر شدن سیمای ایران و سینمای انقلاب کمک کند. به همین منظور از ابزارهایی کمک گرفت که بعضی از آنها تا پیش از این به این شکل به خدمت گرفته نشده بودند.

وی با بیان اینکه اکران‌های مردمی یکی از ابزارهایی است که تا پیش از «عمار» وجود نداشته یا وسعتش در این حد نبوده است، می‌افزاید: کار روی اکران‌های مردمی از دوره اول جشنواره آغاز شد، امسال تلاش شد تا جهشی را در زمینه اکران‌های مردمی داشته باشیم.

دبیر اجرایی هشتمین جشنواره فیلم عمار می‌گوید: امسال پیش از برگزاری جشنواره، سفرهای متعددی به شهرستان‌ها داشتیم و با اکران کننده‌های مردمی نشست برگزار کردیم، مانند نشست شهر مشهد که در شهریورماه برگزار شد یا نشست شهر قم که در آبان‌ماه بود.

اکران‌های همزمان جشنواره عمار

منفرد با اشاره به نوآوری‌های دوره هشتم جشنواره می‌گوید: امسال برای نخستین‌بار در کنار اکران‌های مردمی در مساجد، حسینیه‌ها، مدارس و تکایا، در چندین شهر، مردم توانستند با توجه به روابطی که داشتند، سالن‌های سینما را برای اکران همزمان فیلم با سینما فلسطین تهران در اختیار بگیرند.

وی تأکید می‌کند: با اینکه توانستیم بسیاری از فیلم‌ها را که صرفاً برای ۱۰‌روز جشنواره در اختیار عمار بودند و نمی‌شد بعد از جشنواره آنها را اکران مردمی کرد، به نمایش درآورد و زمینه برای دیده شدن آثار عمار در طول سال به وجود آمد. با موفقیت برگزاری اکران‌های همزمان در دوره‌های آتی جشنواره شاهد گسترش این کار خواهیم بود.

رونمایی‌های عمار

دبیر اجرایی جشنواره فیلم‌های مردمی عمار می‌گوید: یکی دیگر از ابزارهایی که جشنواره عمار برای رسیدن به اهدافش در اختیار گرفته است، بحث رونمایی از آثار در شهرستان‌هاست. امسال برای نخستین‌بار چند فیلم در جشنواره عمار در شهرستان‌ها رونمایی شدند، مانند رونمایی از مستند‌های پرواز از حلب که در شهرستان باغ ملک برگزار شد یا رونمایی از مستند عاشقان ایستاده می‌میرند.

وی معتقد است: تلاش کرده‌ایم رابطه با اکران‌کننده‌های مردمی را در طول سال ادامه داده و آن را تقویت کنیم، از همین رو فکر می‌کنیم تا پایان سال شاهد جهش قابل توجهی در تعداد اکران‌های مردمی باشیم.

فراخوان‌های موضوعی عمار

سید رسول منفرد، فراخوان‌های موضوعی جشنواره عمار را از جمله ابزارهای جشنواره عنوان می‌کند و می‌گوید: امسال در فراخوان جشنواره، به کار و کارگر در عناوین موضوعات پرداخته شده و با تأکید بر «ملت قهرمان» مردمی که زندگی قهرمانانه دارد، به ترویج فرهنگ کار پرداخته شده است. از همین رو فراخوان «اولین درآمد» را به منظور جمع‌آوری خاطرات مردم از اولین درآمدی که از کار داشته‌اند، منتشر کردیم و بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ اثر به دبیرخانه رسید. این آثار در برنامه‌ای تلویزیونی که به موضوع کار خواهد پرداخت، استفاده خواهند شد.

دبیر اجرایی جشنواره عمار می‌گوید: یکی از اهداف جمع‌آوری این خاطرات ارائه آنها به عنوان موضوعات فیلمسازی است. اکنون سینمای ما گرفتار این است که فیلمسازانش دچار تکرار موضوعات شده‌اند و ارائه موضوعات جدید می‌تواند فضای سینما را تغییر دهد.

عمار مدرسه‌ای برای آموزش فیلمسازی

در طول برگزاری هشتمین دوره از جشنواره فیلم‌های مردمی عمار، هر روز کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌شد. منفرد درباره این کارگاه‌ها به «جوان» می‌گوید: دوره‌های آموزشی را می‌توان یکی از ابزارهای در اختیار «عمار» دانست. مانند دوره‌های قبلی جشنواره، امسال هم دوره‌های ویژه برای آموزش فیلمسازان عمار هر روز صبح در جشنواره برگزار می‌شد. علاوه بر آن اردوی آموزشی سه‌روزه با حضور اساتیدی مانند: بهروز افخمی، نادر طالب‌زاده، شهریار بحرانی، محمد‌حسین نیرومند و وحید جلیلی در محل حسینیه هنر برگزار شد. در طول برگزاری جشنواره هم نشست‌های «یک‌روز یک‌تجربه» با حضور فیلمسازانی که آثار خاصی را در حوزه سینمای مستند، انیمیشن و داستانی تولید کرده بودند، برگزار شد.

نشست‌های ویژه جشنواره عمار

امسال سه نشست ویژه با حضور چهره‌های شاخص حوزه فرهنگ برگزار شد. دبیر اجرای جشنواره عمار درباره این نشست‌ها توضیح می‌دهد: هدف از برگزاری این نشست‌ها کمک به ایجاد فضای تعامل میان فیلمسازان، اهالی فرهنگ و اهالی رسانه است تا در این میان سؤالاتی که در ذهن فیلمسازان وجود دارد، پاسخ داده شود و در کنار آن اهالی فرهنگ نیز از مسائل جامعه فاصله نگیرند و ارتباطشان با فیلمساز قطع نشود. چهار سخنران ویژه برای امسال در نظر گرفته بودیم که ابراهیم فیاض، استاد رحیم‌پور و حجت الاسلام پناهیان نشست‌هایشان برگزار شد و نشست شهریار زرشناس بنا به دلایلی انجام نشد.

منفرد می‌گوید: امسال تلاش شد تا برنامه‌های اکران‌های جشنواره منظم‌تر از قبل اجرا شود تا بر کیفیت اجرای جشنواره افزوده شود. امسال برای نخستین بار «غرفه بازی» در جشنواره ایجاد شد تا خانواده‌هایی که جشنواره می‌آیند، بتوانند با خیال راحت بچه‌ها را برای بازی به غرفه ببرند و خودشان به تماشای فیلم بنشینند.