محمدرضا امامقلی در گفتگو با مهر:

اعتماد به آمریکا به شیوه «آقای نخست وزیر»/ تاریخ تکرار می‌شود

محمدرضا امامقلی کارگردان مستند «آقای نخست وزیر» بیان کرد بخشی از تاریخ عبرت است و این اثر نهیبی به مقوله اعتماد

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، «محمدرضا امامقلی» کارگردان مستند «آقای نخست وزیر» درباره علت انتخاب سوژه ملی شدن صنعت نفت و شخصیت دکتر مصدق در مستند «آقای نخست وزیر» گفت: آثاری که به آن برهه زمانی پرداخته اند از تعداد انگشتان دست فراتر نمی رود و کمتر شاهدیم که مستندسازان برای روایت تاریخ به سمت این دوره تاریخی بروند پس اهمیت و لزوم پرداختن به وقایع و رویدادهای تاریخ معاصر، نخستین دلیلی بود که باعث شد به سمت ساخت مستندی با دستمایه قرار دادن وقایع آن سال ها بروم. البته در مستند «آقای نخست وزیر» سعی کردیم تا به سمت مستند پرتره از دکتر مصدق نرویم بلکه حواشی این شخصیت در منصب سیاسی و بررسی نهضت ملی شدن صنعت نفت در آن دوره را به تصویر بکشیم.

وی ادامه داد: عبرت پژوهی تاریخی، بازنگری تاریخ گذشته و این که ببینیم در گذشته چه بر سر کشور ما آمده است، دیگر دلیلی بود که ما را بر آن داشت به سمت ساخت مستند «آقای نخست وزیر» برویم. مساله ای که در قرآن و سیره ائمه نیز آمده است که عبرت های تاریخی گذشته را برای آینده چراغ راه قرار دهیم.

کارگردان مستند «آقای نخست‌وزیر» که در حال حاضر در گروه «هنر و تجربه» روی پرده رفته است، افزود: ارزش افزوده ای که این کار نسبت به باقی کارها دارد ارایه تحلیلی جامع از سفرهای نمایندگان خارجی کشورهای آمریکا، انگلیس و فرانسه به ایران و پرداختن به مذاکرات نفتی آن دوران توسط دکتر مصدق و شباهت تاریخی آن برهه با اتفاقات این دوران است.

تصاویری آرشیوی که برای نخستین بار منتشر شدند

امامقلی درباره تحقیقات این مستند بیان کرد: مرحله تحقیق و پژوهش در مستندهای تاریخی به طور معمول زمان زیادی را به خود اختصاص می دهد و در اثر «آقای نخست وزیر» نیز همین مهم اتفاق افتاد و مرحله پژوهش آن از آذر ماه ۹۳ زیر نظر سید یزدان حبیبی و از تیرماه ۹۴ تصویربرداری «آقای نخست وزیر» آغاز و همزمان تدوین آن انجام می شد تا این که در مرداد ماه مراسم رونمایی اثر را برگزار کردیم.

وی عنوان کرد: یکی از وجوه تمایز این اثر، استفاده از تصاویر آرشیوی است که برای نخستین بار در این مستند استفاده شده است که با پیگیری از مرکز اسناد انقلاب اسلامی، موسسه مطالعات تاریخ معاصر، فیلمخانه ملی ایران، آرشیو صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به دست آوردیم، البته عمده تصاویر آرشیوهایمان، با توجه به این که تجهیزات فیلمبرداری در ایران در آن زمان کم بوده است از طریق اینترنت و با دسترسی به آرشیو شبکه های خبر آمریکایی، انگلیس و فرانسه پیدا کردیم.

این مستندساز در ادامه سخنانش عنوان کرد: خوشبختانه جامعه نخبگانی و جوانان از این مستند استقبال خوبی کرده اند و افرادی مثل مسعود فراستی، مسعود شاه حسینی و رضا برجی از جمله افرادی بودند که مستند «آقای نخست وزیر» را در ردیف مستندهای تراز اول دانستند.

«آقای نخست وزیر» و شباهت های آن با ماجراهای مذاکرات هسته‌ای

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره محتوای مستند اظهار کرد: بخشی از تاریخ عبرت گرفتن است و این اثر نهیبی به مقوله اعتماد به آمریکا می زند و نشان می دهد که آمریکا چگونه در طول تاریخ به واسطه اعتمادهایی که از سوی ایران به او شد چه ضربه های به ملت وارد آورد.

امامقلی عنوان کرد: در مقطعی از تاریخ ایران، اتحادی میان دولتمردان و مردم از جمله آیت الله کاشانی و دکتر مصدق وجود داشته است و این رهبری مذهبی با اعلامیه‌ای که صادر کرد، توانست نظر حزب توده را نیز جلب کند و حماسه ای از جنس اتحاد در ۳۰ تیر ماه ۱۳۳۱ به وقوع پیوست و سبب بازگشت دکتر مصدق به مسند خود شد.

کارگردان مستند «آقای نخست وزیر» ادامه داد: پس از ۳۰ تیر و در ماجرای ۲۸ مرداد آن اتحاد و همدلی از بین می رود و اختلاف داخلی به دشمن اجازه می دهد تا دسیسه خود را در کشور عملیاتی کند و می توان گفت که رهبرهای سیاسی آن دوره، نقش خود را به خوبی ایفا نکردند و به نوعی علت این مسایل، خوش‌بینی دکتر مصدق به آمریکا بود، نکته‌ای که در هر برهه‌ای از زمان می تواند به کار آید و نقشه راه سیاستمداران شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه هفتمین جشنواره «عمار» هم حضور داشت، توضیح داد: نقش جشنواره «عمار» در دغدغه مند کردن فیلمسازان نسل جدید در جهت ساخت فیلم هایی در راستای نشر و گسترش گفتمان جبهه انقلاب غیر قابل انکار است، اما نکته دیگری که در این میان وجود دارد این است که باید ببینیم که جشنواره «عمار» در برابر سیل گسترده دیگر جشنواره ها و جریانات موجود در کشور چه قدر می تواند موثر باشد و در مجموع آیا می تواند به موجی که ایجاد کرده است، ادامه دهد؟

امامقلی عنوان کرد: باور ما این است ندایی که جشنواره «عمار» سر داده ندای حق است، پس ندای حق به طور حتم به حق‌طلبان خواهد رسید البته در این میان نباید از فضای رسانه‌ای کشور غافل شد، مساله دیگری که در این میان وجود دارد، این است که جشنواره «عمار» حالت درون گرایی پیدا کرده است و باید به این نکته هم توجه کنیم که تک صدایی موفقیت آمیز نخواهد بود و باید از درون گرایی فاصله بگیریم و در عمق رسانه های کشور نفوذ کنیم تا بتوانیم سخنانمان را بهتر به گوش دیگران برسانیم.

وی در پایان اظهار کرد: جشنواره «عمار» باید افزون بر تیم ها و گروه هایی که منتسب به جبهه انقلاب هستند با سایر گروه های فیلمسازی که عنادی با انقلاب ندارند و به نوعی بی طرف هستند نیز ارتباط برقرار کند و فضا را فضایی باز نگاه دارند که دستیابی به این مهم نیازمند برنامه ریزی و صرف زمان زیاد است.