«ابراهیم فرحات» مدیرکلّ شبکۀ المنار؛

استراتژی‌های تاسیسی سیدعیسی برای المنار همچنان باقیست

سیدعیسی فرد پرهمّت و با اراده‌ای بود که خسته نمی‌شد. تا کار را به‌سرانجام نمی‌رسانید، دست از تلاش برنمی‌داشت. در ایجاد بسیاری از مؤسسات و مراکز لبنانی سهیم بود و زمینۀ تأسیس آن‌ها را فراهم ساخت.

به گزارش «عمار فیلم»، حجت‌اسلام سیدعیسی طباطبایی، نماینده امام خمینی(ره) و رهبری در لبنان، از چهره‌های موثر در شکل‌گیری جبهه مقاومت و یار امام موسی صدر، امروز در افتتاحیه هشتمین جشنواره عمار مورد تجلیل قرار می‌گیرد.

«ابراهیم فرحات» مدیرکلّ شبکۀ المنار، در یادداشتی شفاهی به معرفی سیدعیسی طباطبایی و فعالیت‌های او پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

 شناخت «سیدعیسی طباطبایی»

جناب آقای طباطبائی را بلافاصله پس از یورش اسرائیل به لبنان و از ابتدای شروع فعالیت‌های اسلامی در لبنان می‌شناسم. ایشان از پیشگامان این مسیر در لبنان بوده و هستند و به‌خاطر ویژگی‌های‌شان، ابتکار عمل بسیار و نفس مطمئنی داشتند و فرد نوگرایی بودند.

او به خودش اعتماد دارد که می‌تواند تغییر ایجاد کند. او بسیاری از افکار و اقداماتی را که فکر می‌کردیم آرزویی بیش نیست، تبدیل به واقعیت کرد.

سیدعیسی فرد پرهمّت و با اراده‌ای بود که خسته نمی‌شد. تا کار را به‌سرانجام نمی‌رسانید، دست از تلاش برنمی‌داشت. در ایجاد بسیاری از مؤسسات و مراکز لبنانی سهیم بود و زمینۀ تأسیس آن‌ها را فراهم ساخت.

تأسیس پروژه‌ها

درواقع تمام مؤسساتی که به ابتکارعمل ایشان تأسیس شد، مهم هستند. ازجمله «کمیتۀ امداد»، «بنیاد شهید»، «بنیاد جانبازان» و «شبکۀ المنار» که از مؤسسان آن هستند.

معتقدم که ایشان مرد تمام صحنه‌ها هستند؛ در زمینه‌های فرهنگی، درمانی، دینی و رسانه. به‌همین‌دلیل می‌بینیم که بسیاری از پروژه‌های مذهبی مثل مساجد و حسینیه‌ها را به‌سرانجام رساندند.

در زمینۀ فرهنگی، مرکز فرهنگی امام‌خمینی را بنیان نهادند. در زمینۀ درمانی، بیمارستان شهید «راغب» و بنیاد شهید را تأسیس کردند. ایشان در زمینۀ رسانه و تبلیغات نیز سنگ‌بنای شبکۀ «المنار» را نهادند و قبل از آن مدیریت تلویزیون «فجر» در منطقۀ «بقاع» را برعهده داشتند. ایشان در همۀ زمینه‌ها فکر می‌کردند. معتقدم حتی اگر سیدعیسی بانی و مؤسس جایی نبود، اما از مبتکران فکری و ایده‌پردازان و نیز پیگیر اجرای یک مرکز بوده است و نیز پیگیر مسئلۀ آن در ایران بوده است. یعنی اگر خودش به‌تنهایی مؤسس یک مرکز نبود، حتماً یکی از مهم‌ترین اعضای مؤسس آن بوده است.

تلاش سیدعیسی در راه‌اندازی شبکۀ «المنار»

شبکۀ المنار به‌همت و فکر سیدعیسی و دیگر دوستان‌شان تأسیس شد. آن موقع هنوز برخی شک داشتند که چنین شبکه‌ای تأسیس شود یا نه و آن را زودهنگام می‌دانستند، اما افرادی مانند سیدعیسی و برخی دیگر ابتکارعمل را در حدّ ریسک‌کردن دوست داشتند و برای تأسیس شبکه، تمام امکانات مادی و انسانی را فراهم کردند.

بنابراین المنار در دهۀ نود راه‌اندازی شد و اولین مسئولان المنار نیز دوستان سیدعیسی مانند حاج «‌محمد برجاوی»، شیخ «‌حسن الحماده» و شیخ‌ «حسن عزالدین» بودند.

در ابتدای کار، ایستگاه زمینی بود و محدودۀ پخش آن نیز محدود به بیروت بود، سپس تمام لبنان را پوشش داد و درنهایت در سال۲۰۰۰ هم‌زمان با روز پیروزی مقاومت و آزادسازی جنوب لبنان به ایستگاه ماهواره‌ای پیوست.

به‌لحاظ امکانات در حدّ بسیار ضعیفی بود. مکان کوچک بود، حتی فرستندۀ شبکه روی گلدستۀ مسجد «رسول(ص)» گذاشته شده بود. نقاط پوشش‌دهی شبکه نیز محدود بود و سطح حرفه‌ای پایینی داشت، اما همان حد را هم یک موفقیت به‌شمار می‌آوردیم و امروزه با اینکه ۲۵ سال از تأسیس شبکۀ المنار می‌گذرد ولی هنوز اصول و استراتژی‌هایی که سیدعیسی برای شبکه طراحی کرده بود، تغییر نکرده است و ثابت است.

همان‌طور که مستحضرید این شبکه نقش ارزنده‌ای دارد و نماد مقاومت، آزادی، فلسطین، انتفاضه و نیز مردم عرب و مسلمان است، زیرا المنار این شعارها را سر می‌داد. در واقع المنار این ویژگی را داشت که تریبون اصلی مقاومت باشد. به‌دلیل بالارفتن حساسیت‌ها و لزوم دقت در مسائل سیاسی، چنانچه نظارت سیاسی و سازمانی این مراکز زیر نظر «حزب‌الله» نمی‌رفت، رشتۀ امور از دست حزب‌الله خارج می‌شد. لزوماً باید چنین مراکزی تحت اشراف حزب‌الله می‌شد.

منش و اخلاق

سیدعیسی فردی بسیار فعال و پرتحرک است و روابط برادرانه و صمیمانه‌ای با دیگران دارند. از هیچ‌کدام از همکاران‌ سیدعیسی، انتقادی نسبت به رفتارش نشنیده‌ام، بلکه همواره رفتارش مورد تمجید و تحسین دیگران بوده است. هرکس ایشان را می‌بیند دوستدارش می‌شود. من همیشه به خوش‌اخلاقی، ظرافت اخلاقی، کاری و روحیۀ عالی ایشان اشاره می‌کنم.

ایشان به تغییر و انجام هر عمل ناممکن ایمان دارند. چنین شخصیتی بسیار نادر و استثنایی است؛ اینکه چنین روحیۀ قوی‌ای دارد. او را از معدود چهره‌هایی کرده که این ویژگی را دارد. این‌ها نکاتی است که درمورد ایشان می‌دانم و از دیگران نیز شنیده‌ام. معتقدم که از شخصیت‌های نادر و مظهر اسلام ناب محمدی است.