اساتید بزرگی که به نقد آثار عمار نشستند/در کارگاه های تخصصی عمار چه می گذرد

«کارگاه تخصصی تدوین»، عنوان کارگاه هایی است که از آغاز سال جاری به صورت ماهانه از سوی مدرسه سینمایی عمار با حضور اساتید برجسته سینما مانند حسین زندباف و منوچهر اولیایی برگزار می‌شود.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار» ، «کارگاه تخصصی تدوین»، عنوان کارگاه هایی است که از آغاز سال جاری به صورت ماهانه از سوی مدرسه سینمایی عمار در محل حسینیه هنر و با حضور اساتید برجسته سینما از جمله حسین زندباف و منوچهر اولیایی و علاقه مندان سینما برگزار می‌شود.

در این کارگاه ها افزون بر بیان مبانی تدوین و نکاتی پیرامون این که «چگونه یک تدوینگر خوب باشیم» مستند های برگزیده عمار پخش و در حضور کارگردان و اساتید و دیگر هنرجویان اثر پخش شده نقد و بررسی می شود.

مستند های نبرد پالمیرا به کارگردانی ساسان فلاح فر، ۴۴ روز به کارگردانی امیر مهریزدان، رؤیای ایرانی به کارگردانی مصطفی رضوانی و وقتی گفتند نمی شود به کارگردانی فاطمه مرزبان از جمله مستندهایی بود که در این کارگاه ها تاکنون زیر نظر حسین زندباف و اولیایی نقد و بررسی شده اند.

حجت الاسلام ساسان فلاح فر، کارگردان مستند نبرد پالمیرا، در گفت و گو با خبرنگار ما برگزاری چنین کارگاهی را اتفاقی خوشایند و پیش رونده برشمرد و افزود: در این کارگاه ها کارگردانان به شیوه تجربی با ایرادها و معایب کار خود آشنا می شدند و به صورت علمی و با همکاری هنرجویان با پیشنهادهایی برای بهتر شدن آن مستند مواجه می شدند.

وی برگزاری چنین کارگاهی را برای رشد مستندسازان به ویژه مستندسازان تجربی عمار بسیار لازم و ضروری برشمرد و افزود: در این کارگاه ها از افرادی استفاده شده که تجربه طولانی مدت و درخشان در حوزه تدوین دارند و این تجربه ی اساتید سبب شد تا هنرجویان راحت تر حرف های آن ها را بپذیرند.

فلاح فر، با بیان این که کارگردان افزون بر کارگردانی خود باید تدوین گری خوب باشد، اظهار داشت: تسلط بر امر تدوین فارغ از این مسئله است که خود شخص بخواهد کارش را تدوین کند یا به شخص دیگری این امر را محول کند بسیار مهم و لازم است؛ چرا که تدوین در مستند در برخی مواقع جادو می کند.

کارگردان مستند نبرد پالمیرا، با بیان این که مستند سازان در حین ساخت آثار خود، کار خود را به اساتید و برخی همکاران نشان می دهند، تا خروجی بهتری عرضه شود، گفت: کارگاه هایی که پس از ساخت اثر و با هدف نقد و بررسی آثار برگزار می شود، می تواند عاملی در مسیر پیشرفت کارهای بعدی کارگردانان باشد که ضعف های اثر قبلی را در کار جدید خود تکرار نکنند.

بهره گیری از اساتید تراز اول سینمای ایران در کارگاه های مدرسه سینمایی عمار امیر مهریزدان، مدیر کلاس تدوین مدرسه سینمایی عمار، با اشاره به برگزاری کارگاه های تخصصی تدوین به صورت ماهانه اظهار داشت: در این کارگاه ها سعی کرده ایم تا از اساتید تراز اول سینمای ایران استفاده کنیم و پیش از هر جلسه سعی می کنیم بهترین استاد را برای تدریس مباحث مد نظر انتخاب کنیم.

وی علاقه مندان به سینما و افراد آشنا به مبانی تدوین را مخاطب اصلی این کلاس ها برشمرد و خاطرنشان کرد: ما در این کلاس ها سعی می کنیم تا فیلم های برگزیده جشنواره عمار را به صورت تخصصی و از زاویه دید تدوین نقد و بررسی کنیم.

مهر یزدان با بیان این که امیدواریم بتوانیم در آینده نیز کارگاه هایی از این قبیل برگزار کنیم، اظهار داشت: حضور در این کارگاه ها و بهره گیری از مطالب اساتید می تواند پیشرفت علاقه مندان به عرصه تدوین را به همراه داشته باشد.