ارائه الگوهای مدیریتی محور موضوعات ارائه شده در اولین جشنواره علوم انسانی عمار

به گزارش عمار فیلم محمدصادق رویگر با ارائه یادداشتی با موضوع نه به ساختارهای مرکزگرا بیان ارائه الگوهای مدیریتی محور موضوعات ارائه شده در اولین جشنواره عمار داشت:

مساله ای که در مدیریت های کلان ایجاد مشکل می کند نگاهی است که مدیران تهران به شهرستان ها دارند که نگاهی از بالا به پایین است. بخش نامه ای سراسری به همه استان ها بدون درنظر گرفتن تفاوت های ساختاری و نیازهایی که وجود دارد صادر می شود ولی شایسته سالاری حکم می کند که برای مدیریت مسائلی منطقه ای مثل سیستان بلوچستان کار به یک فرد بومی سپرده شود. به این صورت که هدف را مشخص کنیم و به آن فرد متخصص بومی این اختیار را بدهیم که خودش روش و شیوه رسیدن به آن هدف را انتخاب کند.

وی افزود: به جای اینکه تمرکز روی یک نسخه واحد قرار بگیرد باید به شناسایی افراد شایسته بومی بپردازیم و نظارت کردن را هم به عهده مردم بگذارند چرا که مردم بهتر نیازهای خود را تشخیص می دهند و این مساله ای است که شاید به چشم یک مدیر پایتخت نشین نیاید.

رویگر اضافه کرد: یکی از دلایل حذف شدن نهاد موثری مثل جهاد سازندگی همین مساله یکسان سازی مدیریتی بود. جهاد سازندگی از نظر چارت تشکیلاتی استان با استان متفاوت بود. به طوری که در چارت جهاد گیلان ما شیلات را داشتیم اما در فارس نداریم. چرا که ساختار مبتنی بر نیاز شکل گرفتهاست. اما از وقتی که با تکیه بر تفکر تکنوکراسی شروع به یکسان سازی کردند کم کم تبدیل به وزارت خانه شدند و بعد گفتند اصلا چه نیاز به وزارت جهاد داریم وقتی وزارت مسکن و شهرسازی داریم و این گونه وزارت جهاد با نگاه مرکز گرا منحل شد در حالی که این تشکل بر اساس نیاز مردم شکل گرفته بود مثل نهضت سواد آموزی. اساسا مرکز گرایی باعث حذف مردم می شود و با ارائه نسخه یکسان برای همه نیازهای باعث ایجاد شکاف بین طبقات و شهرها می شود. نسخه ای که با نیاز برخی سازگارتر و با نیاز برخی فاصله دارد.

یاسین کاوه پور در ادامه به ارائه الگویی بر اساس شیوه مدیریتی شهید علی محمدقربانی پرداخت و گفت: ایشان از ۱۳ سالگی وارد جنگ شد و بعد از خدمت در رسته های مختلف جانباز شد. بعد از جنگ به عنوان فرمانده تیپ فعالیت داشت و در کنار آن به مدیریت خدمات کارکنان تیپ را به عهده گرفت. همزمان بدون اینکه هیچ حق الزحمه ای دریافت کند رئیس فوتبال اندیمشک می شود و تحت تاثیر خدمات ایشان مدرسه فوتبال اندیشمک به رشد استعدادهای این شهرستان می پردازد به طوری که علیرضا بیراوند که دروازه بان تیم ملی است از خروجی های این مدرسه است. این مدرسه طی چند سال پی در پی به عنوان مدرسه برتر در سطح کشور شناخته شد.

وی افزود:  همزمان با این فعالیت ها وی به مدیریت بانک انصار منصوب می شود و در طی ده سال ریاست بانک انصار شعبه دزفول و اهواز هیچ کس دست خالی از پیش ایشان بر نمی گشته است و علی رغم اینکه پرداخت وام مساله ای زمان بر است اما ایشان طی یک زمان کوتاه این کار را انجام می داد و برای افراد نیازمند خود ضامن می شود. اساسا وام های قرض الحسنه یک سقفی دارند اما ایشان بالاترین سقف وام قرض الحسنه را ارائه می دادند در حالی که بالاترین سود دهی را داشته اند و بانک شان به عنوان شعبه برتر معرفی می شود.

کاوه پور ادامه داد: ایشان به دلیل روحیه فساد ستیزی به مسوولیت حراست شهرداری منصوب می شود و در طی شش سال خدمت به کلان شهر اهواز، رضایتمندی پرسنل و شهروندان را در پی داشت. ایشان در ادامه با توجه به علاقه ای که به شهدای کربلا داشتند مدیریت کاروان های عتبات عالیات را قبول کردند و به طوری که خیلی ایشان را نمی شناختند به کاروان ها خدمت می کردند و اولین پایه گذار موکب خدمات دهی به زائران اربعین در مرز بودند.

وی ادامه داد: بعد از شهرداری وارد شرکت خدمات رفاهی آب و برق خوزستان می شود و در نهایت برای حفظ امنیت به سوریه اعزام می شود و در شهرهای نبل الزهرا و حلب در حالی که فرماندهی گروهان گردانی را به عهده داشتند به عنوان اولین نفرات وارد شهر می شود و در همان عملیات به شهادت می رسد.

در ادامه محمد بکرایی به ارائه پایان نامه ی خود که برای مقطع کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه علوم تحقیقات تدوین شده بود پرداخت. وی گفت: از آنجا که من سالها با دوستان جشنواره عمار همکاری داشته ام روی مساله فروش محصولات دغدغه داشتم و تلاش کردم این شیوه ی تجربه شده در عمار را وارد فضای علمی و نظری بکنم. چیزی که در جشنواره عمار اتفاق افتاد استفاده از الگوی بازارایابی پارتیزانی بود که مبتنی بر هزینه کم بود چه از نظر مالی و چه از نظر انسانی اما در مقابل به کسب سود قابل می انجامید. در این روش با مخاطبین ارتباط برقرار می شود و در خیلی از موارد این ارتباط دائمی و پایدار می شود. این روشی است که می توان آن را تئوریزه کرد و به عنوان یک روشی که از آن جواب گرفتیم به فضای علمی ارائه داد.

مرتضی اکبری عضو عیات علمی دانشگاه ایلام به ارائه مقاله ای با موضوع نقش عشایر در دفاع مقدس پرداخت. وی گفت از عشایر به دلیل حضور پررنگی که در نوارمرزی مشترک ایران و عراق داشتند و به عنوان منطقه قشلاقی از آنجا استفاده می کردند زودتر از بقیه متوجه تعرضات عراق شدند و گزارش آن را به وزیر کشور وقت دادند. و باز به دلیل حضورشان در آن منطقه جزء اولین کسانی بودند که در عملیات های مختلف با ارتش و سپاه همکاری های لازم را داشته اند چه از نظر اعزام نیرو و چه نظر پشتیبانی و تدارکات و همچنین کمکی که زنان عشایر در پخت نان و تهیه دیگر اقلام برای رزمندگان داشته اند.

وی افزود: حتی با پیدا شدن عناصر تجزیه طلب کرد، ایلامی ها ۲۰۰ نفر از مردان خود را به پاوه اعزام کردند و با کمک آن ها امکان سرکوب کردن تجزیه طلب ها فراهم شد. کما اینکه در حمله منافقین در عملیات مرصاد هم عشایر ایلامی نقش موثری در خاموش کردن این فتنه ایفا کردند.

فرانک موسوی با پرداخت به مساله نشانه های مدیریتی با نگاهی بر قرآن به ارائه مقاله خود پرداخت که به ارائه الگویی هایی برای برون رفت از مسائل مدیریتی موضوعات کلان کشور پرداخت.

گزارشگر: فاطمه کهربایی