محمدمهدی خالقی مطرح کرد؛

«آهنگر» روایتگر خودباوری عراقی‌ها برای مقاومت است+فیلم

مستند «آهنگر»، داستان آهنگری معلول را روایت می‌کند برای مبارزه با گروه‌های تروریستی و داعش، برای نیروهای مردمی عراق، در کارگاه خودش، موشک می‌سازد.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، محمدمهدی خالقی، کارگردان مستند «آهنگر» که اثرش در قالب بسته ویژه جشنواره عمار در حال اکران در نقاط مختلف است، در گفتگو با خبرنگار فردا گفت: موضوع این مستند درباره «صلاح داوود سلمان» رزمنده و جانباز عراقی است که با ابداع یک شیوه جدید با داعش مبارزه می‌کند.

وی افزود: در این مستند اتکای به نفس، جنبش نرم افزاری و جنگ مقاومتی عراقی‌ها در مقابل داعش را به تصویر کشیده‌ام.

این کارگردان درباره مشکلات و نحوه ساخت این مستند تصریح کرد: مستندهای جنگی مشکلات خودش را دارد یعنی از موافقت برای حضور در مناطق جنگی و پیدا کردن سوژه گرفته تا هماهنگی لحظه به لحظه برای مراحل ساخت، تعداد محدود همراهان، نبود برق و خطرات ناشی از بمب و خمپاره از مشکلاتی موجود در ساخت مستندهای جنگی است.

وی افزود: زمان ساخت این مستند قبل از آزادی فلوجه و در پشت خط عملیات است که زمان رسیدن ما به عراق نیروها در حال آماده شدن برای عملیات فلوجه بودند.

این مستندساز با تجربه در بخش دیگری از سخنانش خطاب به کسانی که قصد دارند، وارد عرصه مستندسازی شوند، بیان کرد: همیشه به فیلمسازان جوان گفته‌ام اطرافشان را با دقت نگاه کنند و دنبال مسائل بومی انقلاب اسلامی، جبهه مقاومت و موضوعات دینی محله خودشان باشند یا اینکه بهتر است از فضای تاریخ شفاهی استفاده کنند و فنون مصاحبه‌گری، پژوهش‌گری و پرسش‌گری را بیاموزند تا بعد به مرحله فیلم سازی برسند.

خالقی که با مستند «آهنگر» جایزه ویژه هفتمین جشنواره عمار را هم کسب کرده، در این باره اظهار داشت: در عمار دو ایده محوری وجود داشت که باعث شکل گیری آن شد، اول اینکه آثار بچه‌های واقعی انقلاب اسلامی و کسانی را که بایکوت شده بودند، دید و دوم اینکه عمار موضوعاتی را که در رسانه‌های ما به دلیل وجود فساد سیاسی مغفول مانده بود، پیدا کرد و روی آنها دست گذاشت.

کارگردان مستند «آهنگر» خاطر نشان کرد: عمار فقط جشنواره‌ای نبود که نگاهش به موضوع و فیلمساز ختم شود بلکه مخاطب را هم دید و سعی کرد آثار بچه حزب اللهی‌هایی را که دیده نشده بودند، به مخاطبانی برساند که با سینما قهر بودند و به آن تمایل نداشتند، به طور کلی عمار این مثلث را برقرار کرد.

وی در پایان سخنانش تصریح کرد: بنده در جشنواره‌های مختلفی مثل رویش، حقیقت، رشد، فیلم کوتاه تهران و عمار حضور داشته‌ام و به نظرم جشنواره عمار باید روزی به مرحله‌ای برسد که هالیوود برای فیلم‌هایش به دبیرخانه این جشنواره نامه بزند و تقاضای اکران بدهد.