کارگردان انیمیشن «نبرد خلیج‌فارس 2»؛

آغاز نگارش فیلمنامه «نبرد خلیج فارس ۳»/ در صورت عدم‌حمایت دیگر ادامه نمی‌دهیم/ بی‌تدبیری مسؤولان در اکران ضعیف «نبرد خلیج‌فارس ۲»

کارگردان انیمیشن «نبرد خلیج‌فارس 2» از آغاز نگارش فیلمنامه این انیمیشن در سری سوم آن خبر داد

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار» به نقل از خبرگزاری فارس، انیمیشن «نبرد خلیج‌فارس ۲» آخرین ساخته گروه پویانمایی «فاطمه الزهرا (س)» در مشهد به نویسندگی و کارگردانی فرهاد عظیما، از چهارم اسفندماه سال گذشته در سینماهای مشهد به نمایش گذاشته شد که تاکنون نیز اکران آن ادامه دارد، اما این اثر که به‌عنوان نخستین انیمیشن رئال (واقعی) سینمای ایران، مواجهه فرضی جمهوری اسلامی ایران به فرماندهی سردار قاسم سلیمانی با ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات‌متحده آمریکا در خلیج‌فارس را به تصویر می‌کشد، پس از یک ماه و نیم از آغاز اکران خود، در تعداد کمی سینما نمایش داده‌شده و به نظر می‌رسد، این امر سبب استقبال کم مخاطبین گردیده است. این موضوع سبب شد تا گفت‌وگویی با فرهاد عظیما، مدیر گروه پویانمایی «فاطمه الزهرا (س)» و کارگردان «نبرد خلیج‌فارس ۲» داشته باشیم که در ادامه می‌خوانید.

بی‌تدبیری مسؤولان در اکران ضعیف «نبرد خلیج‌فارس ۲»

عظیما با اظهار گلایه از نحوه اکران این انیمیشن عنوان کرد: اینکه روزی فیلم را اکران می‌کنند، روز دیگر آن را برمی‌دارند، قابل توجیه نیست، نمی‌دانم مسؤول این امر کیست و چه کسی مقصر است؟ اما این روال عجیب‌ و غریب برای هر فیلمی پیش نمی‌آید.

وی افزود: در برخی مواقع دیده‌ شده که به فیلم‌هایی که پیام آن حقارت و بدبختی ملت ایران بوده و در اسرائیل اکران می‌شود، بیش از ۱۰۰ سالن اختصاص داده‌شده، بهترین مدل اکران را برای آن در نظر می‌گیرند، اما نوبت به فیلم ما که می‌رسد، برخی بسیار بی‌تفاوت از کنار آن می‌گذرند و برای آن‌ها اهمیتی ندارد که از این آثار انقلابی، نه در شعار که در عرصه عمل حمایت شود.

کارگردان انیمیشن «نبرد خلیج‌فارس ۲» با اشاره به اینکه متأسفانه بحث برند در سینمای ایران از اهمیت بسیاری برخوردار است، بیان کرد: برندها اگر می‌توانستند مشکلی از مردم حل کنند، بی‌تردید تاکنون مشکلات رفع شده بود گرچه ادعایی ندارم که این اثر می‌تواند مشکل مردم را رفع کند، اما توجه افراط گونه به برند در سینمای ایران سبب شده تا مردم به‌جای آثار به دنبال اسامی بروند، بنابراین وقتی این‌گونه شد، بی‌تردید فیلم‌ها قربانی می‌شوند و عقیده رنگ می‌بازد.

«نبرد خلیج‌فارس ۲»؛ پاسخی به آثار ضد ایرانی هالیوود

عظیما با تأکید بر اینکه «نبرد خلیج‌فارس ۲» بازتاب‌ها و انعکاس‌های بسیاری در رسانه‌های خارجی داشته و دارد اضافه کرد: نمی‌دانم چرا از این‌ گونه آثار که بیش‌ترین بازخورد جهانی را دارد، امید ملی را در دل مردم زنده می‌کند و پاسخی به فیلم‌ها و بازی‌هایی همچون «۳۰۰» و «بتلفیلد» به شمار می‌آید حمایت نمی‌شود.

وی «نبرد خلیج‌فارس ۲» را پاسخی به آثار ضد ایرانی هالیوود برشمرد و یادآور شد: با اکران این انیمیشن بیش‌تر رسانه‌های دنیا به آن پرداختند، اما در کشور ما گویی، نمایش شهری و تئاتر برگزار شد نه انیمیشنی با چنین ویژگی‌های خاص.

کارگردان انیمیشن «نبرد خلیج‌فارس ۲» با اشاره به اینکه این اثر ازنظر آمریکایی‌ها، انیمیشنی بازدارنده و راهبردی توصیف‌شده متذکر شد: متأسفانه چنین آثاری در کشور ما هیچ جایگاهی ندارد و فقط در حد حرف و شعار به آن پرداخته می‌شود، شعارهای زیبایی که جز در مراسم تجلیل، کارکرد دیگری ندارد و این در حالی است که در عمل، شاهد کم‌ترین حمایت در این حوزه هستیم.

روایت عظیما از مافیای سینما

عظیما گفت: نتیجه این بی‌اعتنایی این می‌شود که مافیای سینما هر کاری بخواهد انجام می‌دهد به‌طوری‌که اثری فرهنگی در سیستم مافیایی سینمای ایران ذبح می‌شود و به نظر می‌رسد، سینمایی که بخش بیشتر آن به تشویق و نمایش چهره‌های در ظاهر سرشناس اما در باطن معلوم‌الحال است، وقتی با آثاری همچون «نبرد خلیج‌فارس ۲» مواجه می‌شود، تعجب می‌کند!

وی از آغاز اکران این انیمیشن دریکی از سینماهای درجه چندم تهران همراه با شانس‌های نامناسب انتقاد کرد و افزود: این اثر باوجود اختصاص بدترین روزها و ساعات اکران، تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیون تومان فروش داشته است، گرچه ادعای برخی مبنی بر در اختیار داشتن ۲۰ سالن برای اکران این انیمیشن اشتباه است.

کارگردان انیمیشن «نبرد خلیج‌فارس ۲» با اشاره به اینکه بایکوت این اثر در جشنواره‌های داخلی اشتباه راهبردی بزرگی در حوزه زیرساخت‌های فرهنگی کشور است یادآور شد: واقعاً نمی‌دانم در این کشور چه خبر است چراکه از یک‌سو برخی شعار «مرگ بر آمریکا» می‌گویند اما وقتی قرار است این شعار را عملیاتی کنند از حمایت چنین آثاری فاصله می‌گیرند.

«نبرد خلیج‌فارس ۲»؛ پاسخی به یاوه‌گویی‌های ترامپ

عظیما بابیان اینکه «نبرد خلیج‌فارس ۲» در ایام فاطمیه و اوج تهدیدهای ترامپ اکران شد که پاسخی محکم به یاوه‌گویی‌های رئیس‌جمهور جدید آمریکا به شمار می‌آید، متذکر شد: این اثر برخلاف هیاهو بسیاری از فیلم‌ها برای اکران در سینما به نمایش درآمد و این در حالی بود که قبل از انجام تبلیغات، اکران آن صورت گرفت که به دلیل هم‌زمانی با تعطیلات نوروز امکان تبلیغ آن در مدارس از بین رفت.

وی بابیان اینکه ابتدا قرار بود فیلم محرم اکران شود، بیان کرد: نمی‌گویم نیت بدی برای اکران این انیمیشن وجود داشت، اما تدبیر نادرستی برای اکران در نظر گرفته شد که زحمات بیش از چهار سال تیمی جوان و پرامید را بر باد داد.

کارگردان انیمیشن «نبرد خلیج‌فارس ۲» با ابراز خرسندی نسبت به حمایت شهرداری مشهد برای در اختیار قرار دادن بیلبوردهای تبلیغاتی این سازمان در راستای معرفی این اثر به مردم گفت: اگر همه مسؤولان برای تبلیغات بیشتر این انیمیشن همت کنند بی‌تردید استقبال مردم بیشتر می‌شود.

نبرد خلیج‌فارس ۳ در مرحله نگارش

عظیما با اشاره به اینکه انیمیشن «نبرد خلیج‌فارس ۲» پس از مطرح‌شدن در جهان و وجود بازتاب‌های مختلف در رسانه‌های غربی افزود: بی‌تردید، اگر این اثر با چنین بازخوردهایی از همان ابتدا در سراسر کشور اکران می‌شد، جوان‌های ما پای‌کار می‌آمدند به‌طوری‌که «نبرد خلیج‌فارس ۲» نیز فروش بسیار خوبی را تجربه می‌کرد.

وی با اشاره به آخرین وضعیت «نبرد خلیج‌فارس ۳» با اشاره به اینکه «نبرد خلیج‌فارس ۳» که اکنون در مرحله نگارش فیلم‌نامه قرار دارد اظهار داشت: اگر حمایت در حوزه تبلیغ و اکران سری دوم این اثر صورت نگیرد، ترجیح می‌دهم همچنانن این مسیر را همچون رویه گذشته ادامه نمی دهم.

کارگردان انیمیشن «نبرد خلیج‌فارس ۲» ادامه داد: در حالی که هالیوود با قهرمانان پوشالی‌اش،‌ رویای آمریکایی را به تصویر می‌کشد و والت دیزنی، بتمن‌های دروغین خود را در ذهن و روح کودکان کشور ما نهادینه می‌کند، انیمیشنی با محوریت ابرقهرمانی همچون «سردار قاسم سلیمانی» ساخته می‌شود که به فرموده رهبر معظم انقلاب در پی آشکار ساختن قوت نیروهای نظامی کشور به دشمن است، بنابراین آیا اثری با چنین مختصاتی ارزش حمایت ندارد؟