نشست خبری جشنواره عمار در محل شهادت آرمان برگزار شد:

آغاز عمار سیزدهم در شهادتگاه «آرمان»

روایت زن ایرانی؛ موضوع ویژه عمار/ سهیل اسعد: ما وارثان «حاج نادر» هستیم/ «عمار» تنها برای ایران نیست

نشست خبری سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار،  صبح امروز(دوشنبه) در محل شهادت آرمان علی‌وردی با حضور عوامل جشنواره و همچنین جمعی از خانواده‌های شهدای امنیت به عنوان مهمانان ویژه برگزار شد.

 

به گزارش عمار فیلم، نشست خبری سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار،  صبح امروز(دوشنبه) در محل شهادت آرمان علی‌وردی واقع در شهرک اکباتان با حضور سهیل اسعد، دبیر جشنواره، سعید خورشیدی، مسئول شورای سیاست گذاری و حمید صالحی دبیراجرایی جشنواره و همچنین جمعی از خانواده‌های شهدای مدافع حرم و امنیت و اهالی رسانه برگزار شد.

عزت الله علی‌وردی پدر شهید آرمان علی‌وردی، در سخنانی در این نشست خبری درباره خصوصیات اخلاقی این شهید گفت: آرمان پسری مهربان و بسیار دوست داشتنی بود. هر خصوصیت خوبی که سایر شهدا داشتند در شخصیت و رفتار او وجود داشت در واقع این شهید مصداق سخنان سردار شهید مقاومت حاج قاسم سلیمانی بود که تا کسی شهید نباشد شهید نمی‌شود.

وی در ادامه سخنانش گفت: پسرم از کودکی تا دوره نوجوانی آنقدر آرام بود که من و مادرش هیچ گونه پرخاشگری و بی‌احترامی از او ندیدیم. رفتار او با مردم نیز مانند خانواده‌اش بود گویی مردم جزیی از خانواده‌اش هستند. آرمان یک فرد متدین، مذهبی و انقلابی و در یک کلمه خلاصه کنم امام حسینی بود.

خاطره پدر شهید علی‌وری از گم شدن «آرمان»

پدر شهید علی‌وردی بیان داشت: در بسیاری از مراسم مذهبی که با پسرم شرکت می‌کردم بارها دیدم که او هنگام شنیدن نام اربابش امام حسین(ع) دچار دگرگونی خاصی میشد و از خود بیخود شده و عاشقانه سینه میزد و عزاداری می‌کرد.

این پدر شهید به خاطره‌ای از پسر شهیدش در کربلای معلی اشاره کرد و افزود: یادم می‌آید هنگامی که آرمان ۱۶ ساله بود برای زیارت همراه با کاروانی به کربلای معلی رفته بودیم که در میانه راه، متوجه مفقود شدن پسر بچه‌ای در کاروان زیارتی شدیم و برای پیدا کردنش آرمان داوطلب می‌شود اما پس از گشتن بسیار آرمان هم نتوانست پسر بچه را پیدا کند و خودش هم ناپدید شد. چند روز ما نگران حال آرمان بودیم که متوجه شدیم او از فرصت استفاده کرده و خودش را به حرم حضرت اباعبدالله(ع) و حضرت اباالفضل العباس(ع) رسانده است از او پرسیدم پسرم چه شد که زودتر از کاروان به کربلا رسیدی در جواب پاسخ داد من که گمشده را پیدا نکردم از فرصت استفاده کردم و چون بیتاب شدم به دیدن ارباب بی کفنم رهسپار کربلا شدم.

وی به دیگر خصوصیات شهید آرمان علی‌وردی اشاره کرد و افزود: آرمان همانند سایر جوانان انقلابی یک جوان جهادی بود و برای کمک به مردم و همنوعانش پا به میدان عمل می‌گذاشت در دوران همه گیری کرونا هم آرمان تمام تلاش خودش را برای کمک به مردم انجام داد و در همه عرصه‌ها به‌خصوص در موضوعاتی مثل سیل و زلزله نیز داوطلبانه و جهادی شبانه روز کار می‌کرد.

پدر شهید علی‌وردی در پایان سخنانش گفت: آرمان همیشه از ما پدر و مادرش در خواست می‌کرد که برای شهید شدنش دعا کنیم تا اینکه در اغتشاشات اخیر به ما اطلاع دادند که آرمان سخت مجروح شده است. خودمان را به بیمارستان رساندیم و متوجه شدیم گروه‌های امدادی و اورژانس نیز تمام تلاش خود را برای احیای آرمان کردند اما گویا تقدیر چیز دیگری برایش رقم زده بود و آرمان به آرزوی دیرینه خود رسید.

روایت زن ایرانی؛ محور جشنواره

سعید خورشیدی مسوول سیاست گذاری سیزدهمین جشنواره عمار نیز در این نشست در سخنانی شهدا و خانواده‌های آنان را پشتوانه معنوی جشنواره عمار دانست و گفت: ارتباط با شهیدان و آرمان‌های آنان، صیانت کننده جشنواره عمار از لغزش‌ها و انحرافات است.

خورشیدی با گرامیداشت یاد و خاطره استاد نادر طالب‌زاده گفت: استاد طالب‌زاده با جمع میان اندیشه، هنر و رسانه گسل موجود بین این سه عرصه را شناخت و با جشنواره عمار سعی داشت این گسل را کمتر کند.

مسوول سیاستگذاری جشنواره عمار افزود: با فقدان استاد طالب‌زاده، شورای سیاستگذاری جشنواره آقای سهیل اسعد را به عنوان دبیر سیزدهمین جشنواره فیلم عمار برگزید که چهره‌ای شناخته شده و دارای سوابق درخشان در حوزه‌های اندیشه، هنر و رسانه است و می‌تواند راه اسناد طالب‌زاده را دنبال کند.

وی ادامه داد: یکی از زمینه‌های پیدایش جشنواره فیلم عمار توجه به عرصه‌های کمتر توجه شده در رسانه‌ها بوده است و جشنواره عمار کوشیده است سبک زندگی آن بخش از جامعه که کمتر مورد توجه قرار گرفته است را به نمایش درآورد.

خورشیدی گفت: با توجه به رسالت جشنواره عمار امسال «روایت زن ایرانی» به عنوان شعار محوری جشنواره فیلم عمار انتخاب شده است تا به بازنمایی فعالیت‌های گسترده زنان در انقلاب اسلامی بپردازد.

مسوول سیاستگذاری جشنواره فیلم عمار گفت: انقلاب اسلامی توانست با میدان دادن به زن مسلمان ایرانی هم در مقابل تفکرات متحجرانه درباره زنان ایستاد و هم نشان داد حضور فعال زن در عرصه اجتماع مساوی با برهنگی و بی‌حجابی که غرب گرایان تبلیغ می‌کنند، نیست. بلکه زن ایرانی می‌تواند با رعایت موازین الهی و اسلامی نقش آفرینی گسترده‌ای در جامعه داشته باشد.

ما وارثان حاج نادر هستیم

سهیل اسعد دبیر جشنواره مردمی فیلم عمار نیز در ادامه این نشست، کلامش را با ذکر نام و یاد مرحوم حاج نادر طالب‌زاده دبیر فقید جشنواره عمار و قدردانی از زحمات و تلاش‌های آن هنرمند آغاز کرد و گفت: ما به عنوان فرزندان مرحوم حاج نادر طالب‌زاده، مسیر ایشان را ادامه خواهیم داد. برخی دوستان به من می‌گویند شما در جایگاه حاج نادر طالب‌زاده قرار گرفته‌اید. در پاسخ باید بگویم ما وارثان حاج نادر طالب‌زاده هستیم، جایگاه ایشان همچنان محفوظ است چون ایشان در شخصیت، سوابق و علم و تجارب زندگی‌اش با همه ما تفاوت دارند و ما فقط از روی احساس مسئولیت، مسیر ایشان را ادامه خواهیم داد و گرنه روح جشنواره و اندیشه حاج نادر طالب‌زاده بر همه ما به عنوان وارثان و فرزندانش حاکمیت دارد.

وی با بیان اینکه جشنواره عمار دارای ویژگی‌های خاصی است که ما را برای خدمت به این عرصه کشانده است، گفت: اصل مهم در این جشنواره پیوند هنر، اندیشه و رسانه است. اینکه رسانه و هنر بتوانند عمق فکری هم داشته باشند کمتر اتفاق می‌افتد و گاهی متفکر مشغول کار فکری می‌شود که به مسائل مربوط به جذابیت و زیبایی شناسی نمی‌رسد. و آنقدر هنرمند، مشغول مسائل مربوط به زیبایی شناسی می‌شود که دیگر وقتی برای تفکر پیرامون مفاهیم برایش باقی نمی‌ماند و اینکه یک اتفاق بیفتد که هم اندیشه و هم رسانه و هنر در کنار هم بتوانند به یک نتیجه مشترک برسند یک اتفاق بسیار مبارکی است. انسان احساس می‌کند که در جشنواره مردمی فیلم عمار انسان اهل فکر و هنرمندان می‌توانند از تماشای آثار عرضه شده در این جشنواره لذت ببرند.

اسعد با اشاره به سوابق هنری خود در ادامه این نشست اذعان کرد: سوابق هنری من به دوران زندگی‌ام در شهر بوینس آیرس آرژانتین برمی‌گردد که ابتدا بازیگر تئاتر بودم و برای من هنر یک اصل اساسی بود که بتوانم در هر زمینه‌ای فعالیت کنم و پس از هنر به سمت حوزه علمیه آمده و در حوزه علمیه جامعه المصطفی العالمیه شهر قم به عنوان طلبه مشغول کسب علوم دینی شدم. در سیر این مسیر برایم مهم بود که در کنار هنر، اندیشه دینی نیز کسب کنم.

عملیات مستمر جشنواره عمار برای ترویج سینمای انقلاب

دبیر سیزدهمین جشنواره عمار ادامه داد: مسئله‌ای که به عنوان یک دغدغه جدی برای پا گذاشتن به عرصه خدمت گذاری در جشنواره مردمی عمار برایم مهم بود بُعد بین المللی جشنواره است که به عنوان یک ویژگی من را به این سو کشاند. به نظر من نباید فضای هنری و رسانه‌ای انقلاب اسلامی بعد از ۴۴ سال تنها در داخل کشور محصور شود و یک نیاز اصلی است که این دغدغه‌ها وایده‌ها، طرز تفکر و سبک زندگی و فرهنگ درعرصه‌های بین المللی به صورت جدی به عنوان الگو و مدل مطرح شود زیرا بشریت به یک چنین الگوهایی نیازمند است.

وی خاطرنشان کرد: موضوع جالب دیگری که برایم مهم است مسئله اکران‌های مردمی جشنواره عمار است. اینکه سینما از یک مکان محدود سالن سینما به فضاهای مختلف و وسیعی در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی منتقل شود اتفاق بسیار خوب و مبارکی است و این نظریه را بنده همیشه به عنوان یک طلبه و مبلغ دین داشته‌ام که چرا ما باید تبلیغ را به منبر و مسجد محدود کنیم، لذا من روش تبلیغ خود را تغییر داده و در کافی‌شاپ و رستوران‌ها، هتل‌ها، مغازه‌ها منازل و تقریبا همه نقاط اجتماعی به کار تبلیغی می‌پردازم. سینما یک رسالت خطیری در این عرصه دارد و نباید به یک مکان و زمان و مخاطب خاصی محدود شود.

سهیل اسعد مردمی بودن جشنواره عمار را یکی دیگر از ویژگی‌های خاص آن دانست و متذکر شد: وقتی شما یک ملتی را درگیر مسائل هنری و اندیشه‌ای و رسانه‌ای می‌کنید، قدرت توزیع بالا می‌رود. یکی از اشکالاتی که بنده در فضاهای مختلف از جمله حوزه علمیه و صداوسیما عرض کرده‌ام این است که گویی ما در عرصه تولید غرق شده‌ایم و تمام مسئولیت و تکلیف سازمان‌ها وساختار فرهنگی و ساختار تبلیغاتی و ارگان‌ها در فضای تبلیغ اسلام تنها به تولید ختم شده است. مصداقی‌تر بگویم برای تالیف کتاب صدها هزار نفر فقط می‌نویسند و برای چاپ کتاب صدها موسسه فرهنگی و انتشارات فعالیت می‌کنند اما برای توزیع برنامه خاصی نداریم. نتیجه آن می‌شود که تولیدات در انبارها بلااستفاده خاک می‌خورد و ویژگی خاص دیگری که در جشنواره عمار وجود دارد، استراتژی توزیع و اکران فیلم‌هاست که در اقصی نقاط ایران با مدیریت و برنامه ریزی منسجم فیلم‌ها در نقاط مختلف پخش می‌شود و دیگر محدود به زمان و مکان خاص نمی‌باشد. به این معنی که در سراسر سال یک عملیات مستمر تلقی می‌شود که از ابتدا تا انتهای سال دائما در حال اکران می‌باشد و فیلم‌ها در معرض دیده شدن است که از نظر من این یک نعمت الهی است که ما باید قدردان آن باشیم.

به کیانیان گفتم باید طلبه می‌شدی

وی به دیداری که مسئولان جشنواره عمار در سال ۱۳۹۱ با رهبر معظم انقلاب داشتند اشاره کرد و ادامه داد: یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری موضوع ارتباط فضای هنری و رسانه‌ای با اسلام و در راس آنها علمای اسلام و حوزه‌های علمیه بود. رهبر معظم انقلاب فرمودند مباحث معرفتی یکی از مشکلاتی که علوم انسانی در غرب دارد مباحث معرفتی آن است و چون مباحث معرفتی غرب از اساس غلط است هر علمی که به عنوان تولید علم از آن بیرون بیاید به درد نمیخورد. ایشان تاکید داشتند کسی که بخواهد در علوم انسانی ورود پیدا کند باید ابتدا از مبانی معرفتی شروع کند که پرداختن به این مسئله در جشنواره عمار من را بسیار خوشحال کرده است. اگر مبانی معرفتی ما اسلامی باشد آنوقت می‌توان توقع داشت که در علوم انسانی رو به رشد حرکت کرده‌ایم.

اسعد با بیان اینکه افتخار می‌کند یک طلبه حوزه علمیه قم است، افزود: بزرگترین عنوان زندگی‌ام این است که یک طلبه هستم و از اعضای شورای سیاست گذاری جشنواره عمار تشکر میکنم که بنده را به عنوان طلبه قبول کرده‌اند و این انتخاب نشان می‌دهد که ساختار هنری و رسانه ای انقلاب اسلامی منویات مقام معظم رهبری را به خوبی درک کرده است.

وی به خاطره خود از گفتگو با رضا کیانیان پرداخت و توضیح داد: در جلساتی که با هنرمندان داشتم با رضا کیانیان گفتگویی کردم و به او گفتم من در ابتدا یک بازیگرتئاتر بودم و بعد طلبه شدم و او در پاسخ گفت قصه من برعکس است، من ابتدا طلبه بودم و بعد بازیگر شدم. در واقع به او گفتم اشتباه من این بود که بازیگری را ترک کردم تا طلبه شوم و اشتباه تو این بود طلبگی را رها کردی تا بازیگر شوی.

 

به دنبال راه‌اندازی هالیوود شیعی/ خاطره سیدحسن نصرالله از سریال یوسف پیامبر

دبیر جشنواره عمار خاطره ای دیگر را بازگو کرد و افزود: یادم می آید سیدحسن نصرالله می‌گفت به ضاحیه در جنوب بیروت که شلوغ‌ترین مکان در لبنان بود می‌رفتیم و متوجه شدیم که در یک زمان خاصی آنجا خلوت و خالی از حضور و شلوغی مردم بود، بعد متوجه شدیم که آن ساعات خلوت، مربوط به زمانی بود که سریال یوسف پیامبر(ع) پخش می‌شد. بنده به عنوان یک مبلغ دین دغدغه جدی‌ دارم که باید در قالب جشنواره عمار حرکت کنیم تا روزی بتوانیم هالیوود شیعی را در جهان برای مردم کشورهای مختلف تأسیس کنیم.

اسعد با اشاره به اینکه سینمای ایران از مسایل شهوانی عبور کرده و امروز یک سینمای مطرح در جهان محسوب می‌شود نیز خاطرنشان کرد: ما با مبانی فکری انقلاب اسلامی امروز توانستیم سینمای انقلاب اسلامی سینمایی را در سطح بین‌المللی مطرح و عرضه کنیم و این مسئله بسیار حائز اهمیت است.

فروش ۳.۵ میلیاردی فیلم های در شبکه اکران مردمی عمار

حمید صالحی دبیر اجرایی سیزدهمین جشنواره عمار نیز در سخنانی با اشاره به انتشار فراخوان این رویداد در مهرماه سال جاری گفت: تاکنون آثار فراوانی به دبیرخانه جشنواره رسیده است. صالحی افزود مهلت ارسال آثار تا ۳۰ آبان خواهد بود و آثار جشنواره دی ماه به نمایش عموم در می آید.

بنا به گفته صالحی سیزدهمین دوره این رویداد سینمایی در ۵ بخش «رقابت اصلی جشنواره»، «جوایز مردمی»، «فیلم ما»، «اکران مردمی» و «قصه ما» منتشر شده است و در بخش «رقابت اصلی جشنواره» آثار دریافتی با قالب‌های داستانی، مستند، پویانمایی، نماهنگ، تولیدات تلویزیونی، فیلم ما و فیلم‌نامه و در موضوعات «رویای ایرانی»، «نقد درون گفتمانی» «حافظه ملی»، «جنگ اقتصادی»، «جنگ نرم»، «ملت قهرمان»، «نهضت جهانی مستضعفین» و «فتنه ۸۸» با هم به رقابت می‌پردازند.

صالحی در ادامه سخنانش عنوان کرد: شبکه اکران مردمی جشنواره عمار در سال گذشته با رشد قابل توجهی رو به رو شد و برخی از فیلم‌های سینمایی نیز در فالب اکران مردمی جشنواره عمار به نمایش درآمد که منجر به فروش ۳.۵ میلیاردی این فیلم‌ها شد. اکران مردمی عمار در ۳۰ شهر توانست سینماهای تعطیل شده را به عرصه پخش فیلم برگرداند که قابل توجه بوده است.

وی گفت: اکران مردمی این دوره نیز مانند سالهای گذشته خواهد بود و فعالان فرهنگی می‌توانند با مراجعه به سایت اکران مردمی جشنواره عمار درخواست خود را ثبت کنند.

دبیر اجرایی این جشنواره از برگزاری هفته فرهنگی بین المللی در کشورهای مختلف از جمله عراق گفت و افزود در ایام اربعین امسال نیز جشنواره عمار با برپایی موکب به پخش فیلم‌های برگزیده این جشنواره پرداخت که با استقبال زوار مواجه شد.

وی ادامه داد: فیلم‌ها و مستندهایی از شهدای اخیر امنیت و شهدای حرم حضرت شاهچراغ  با استفاده از ظرفیت جشنواره عمار تولید شده است که برخی از آنان مانند آرشام و آرمان عزیز از رسانه ‌ملی هم پخش شده و آثار دیگر هم در اکران مردمی حضور دارند.

برگزاری دومین جشنواره علوم انسانی عمار

صالحی در پایان سخنانش با اشاره به برگزاری اولین دوره جشنواره علوم انسانی عمار در سال گذاشته تاکید کرد: این جشنواره نیز امسال نیز برگزار خواهد شد که جزییات آن در آینده نزدیک منتشر خواهیم کرد.

 

سیزدهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار در پنج بخش «رقابت اصلی جشنواره»، «جوایز مردمی»، «فیلم ما»، «اکران مردمی» و «قصه ما» آغاز به کار کرده و هنرمندان تا ۳۰ آبان ماه فرصت دارند نسبت به ثبت‌نام اثر خود در پایگاه جشنواره به نشانی Fanoos.AmmarFilm.ir و تحویل اثرشان به دبیرخانه جشنواره اقدام نمایند.