كارگردان مستند «قائم مقام»؛

صدری‌نیا: زندگی آیت‌الله منتظری را بدون سانسور به تصویر کشیده‌ایم

مستند «قائم مقام» مستند پرتره‌اي از زندگي آيت‌الله حسنعلي منتظري، قائم مقام رهبري در دهه 60 است.

به گزارش «عمار فیلم» به نقل از جوان آنلاین، مستند «قائم مقام» مستند پرتره‌ای از زندگی آیت‌الله حسنعلی منتظری، قائم مقام رهبری در دهه ۶۰ است. آیت‌الله منتظری یکی از بحث برانگیز‌ترین چهره‌های سیاسی انقلاب اسلامی است که زندگی سیاسی‌اش دچار نوسانات زیادی شد.

سید محمد علی صدری نیا، مستندساز جوان کشورمان که بیشتر با تولید برنامه «دکتر سلام» شناخته می‌شود، با ساخت مستند «قائم مقام» سراغ زندگی آیت‌الله منتظری رفته است. وی در گفت‌و‌گو با «جوان» می‌گوید زندگی آیت‌الله منتظری را بدون سانسور بیان کرده است. گفت‌و‌گوی «جوان» با این مستند‌ساز را در ادامه می‌خوانید.

قبل از پرداختن به مستند «قائم مقام» به دلیل اینکه بیشتر به خاطر تولید برنامه «دکتر سلام» شناخته‌می‌شوید، برای خوانندگان «جوان» از مستندهایی که پیش از این ساخته‌اید، بگویید.

تقریباً از سال ۹۰ به بعد وارد کار تولید مستند شده‌ام و مستند‌های مختلفی از جمله «جزیره فارسی»، «چشم در مقابل چشم»، «گام نهایی»، « بحران خاموش»، «عین واقعیت» و در آخر مستند«قائم مقام» را کار کرده‌ام.

چرا از میان موضوعات مختلفی که می‌شد سوژه ساخت مستند باشد، سراغ تولید مستندی درباره آیت‌الله منتظری رفتید؟

در تاریخ انقلاب اسلامی مقاطع مهمی وجود دارد که درباره‌شان خیلی سؤال مطرح می‌شود، اما هیچ وقت کار جامعی درباره آنها ساخته ‌نشده ‌است. زندگی آیت‌الله منتظری به دلیل فراز و فرود‌هایی که داشته است، یکی از موارد مهمی بود که مغفول مانده ‌بود و هیچ کار خوب و غیرجانبدارانه‌ای درباره وی و اتفاقات زندگی‌اش تولید نشده‌ بود. به خصوص درباره اینکه آیت‌الله منتظری قائم مقام رهبری بودند و شاید مهم‌ترین بخش از زندگی وی که باعث تغییر سرنوشت کشور و انتخاب رهبری شد، درباره عزل وی از قائم مقامی بود. این دغدغه‌ها باعث شد تا سراغ ساخت مستند درباره زندگی آیت‌الله منتظری برویم. تلاشمان این بوده که مستندی بدون سانسور و با در نظر گرفتن همه نظرات موجود درباره آیت‌الله منتظری بسازیم. به نظرم کارهای قبلی همگی در روایت زندگی این شخصیت دچار سانسور شده ‌است و همه وقایع را نگفته‌اند.

مراحل تحقیق و پژوهش و تولید کار چقدر به طول انجامید؟

کل فرایند تولید حدود ۵/۲ سال به طول انجامید و شاید دلیل طولانی‌شدن این فرایند، پژوهش‌هایی بود که انجام شد، با آنکه آقای فرج‌اللهی مسئولیت پژوهش را بر عهده داشتند و خودشان سال‌ها در این حوزه کار کرده‌اند و جزو کارشناسان محسوب می‌شوند، به دلیل بحث برانگیز بودن موضوع، فرایند پژوهش حتی تا روزهای تولید نیز ادامه داشت. از طرف دیگر مصاحبه‌ها هم زمانگیر بود، زیرا بسیاری از شخصیت‌های سیاسی که در آن زمان حضور و نقش‌آفرینی داشتند یا راضی به مصاحبه نمی‌شدند یا خیلی سخت مصاحبه می‌کردند.

چه تعداد مصاحبه اختصاصی برای این مستند انجام شده‌ است؟

مصاحبه‌های اختصاصی با آقایان احمد منتظری، آیت‌الله ری‌شهری، عمادالدین باقی، حجت‌الاسلام اژه‌ای، حجت‌الاسلام رازینی، آیت‌الله گرامی و عزت شاهی بود، باقی مصاحبه‌ها را هم از آرشیو‌های موجود و کتاب‌های خاطرات منتشر‌ شده استخراج کردیم.

به خاطر موضوع و شخصیتی که انتخاب کرده‌اید، مشکلی برای اکران مستند پیش نیامده‌است؟

نه مستند از بابت اکران مشکلی نداشته ‌است و برای جمعه پیش‌رو مراسم افتتاحیه در سالن حوزه هنری برگزار می‌شود و با توجه به استقبال خوب و رزرو بلیت‌ها، روز شنبه را هم برای ادامه رونمایی اضافه کردیم و اکنون که با شما صحبت می‌کنم، روز شنبه هم در حال تکمیل ظرفیت است و احتمالاً روز یک‌شنبه هم به مراسم رونمایی اضافه خواهد شد. بعد از آن هم از روز هفتم آذرماه اکران‌های دانشگاهی آغاز می‌شود.