رواشناس کودکان؛

بازی، رهایی از احساسات سرکوب شده است/تفاوت ما با کشورهای پیشرفته در چگونه بازی کردن است

محمود سلطانی، در دوره آموزشی-مهارتی «همبازی» گفت: در زندگی، غیر از بازی نداریم، اگر یاد نگیریم که بازی سازنده کنیم بی‌تردید وارد بازی مخرب می‌شویم. مشکل بزرگ ما این است که بازی در معنای جامعش را بلد

به گزارش «عمارفیلم»، محمود سلطانی، روانشناس کودک در اولین دوره آموزشی مهارتی «همبازی» در سخنانی گفت: بچه‌ها باید همه احساسات مانند ترس، خشم، حسرت، حسادت، شادی و… را تجربه‌ کنند، چرا اینکه این موارد، جزء خلقت و ذات انسانی است.
وی در همین باره افزود: باید یاد بگیریم که چگونه به کمک عقل، با این احساسات مواجه شویم. احساسات، انرژی و نیرو است و اگر به موقع، آزاد و استفاده نشود موجب تخریب و آسیب می‌شود.


این روانشناس کودکان تصریح کرد: باید بتوانیم از احساسات عبور کنیم و به شادی برگردیم، مسئله مهم درباره بازی این است که وظیفه بازی کمک به کودک است که با استفاده از این احساسات به احساس زندگی برگردند.
سلطانی توضیح داد: وقتی که تمرین نداریم در احساسات ناخوشایندمان می‌مانیم و این مسائل، متراکم می‌شود که باعث آسیب در بزرگسالی ما می‌شود، به ویژه در مورد خشم‌های نهفته، به نحوی که بر اساس مقاله‌ای اخیرا روزنامه گاردین، منتشر کرده بود، ایران، عصبی ترین کشور آسیاست.
وی ادامه داد: جامعه ما، جامعه افسرده‌ای است به دلیل اینکه نتوانستیم از خشم‌ها، ترس‌ها و غم‌‌های کودکی عبور کنیم. یادمان باشد که ما ۸ سال دفاع مقدس داشتیم و برای از بین بردن آثار آن، هیچ کار مهمی نکردیم. چنین کلاس‌ها و دوره‌هایی، باید آن موقع تشکیل می‌شد، ولی الان هم دیر نشده است، باید سعی کنیم که روش‌هایی یاد بگیریم که از غم، ترس، خشم‌های نهفته و احساسات ناخوشایند عبور کنیم و به شادی برگردیم.
این روانشناس اظهار داشت: منظور از شادی، شادی درونی است نه شادی بیرونی، به خاطر این تفاوت در بحران مفاهیم است که شادی را صرفا در شادی‌های بیرونی می‌بینیم و آن را جایگزین شادی درون ‌می‌کنیم.
سلطانی در همین باره توضیح داد: این سروصداهایی که جوانان ایجاد می‌کند، بجای سرزنش، باید تحلیل کنیم، این جوانان، شادی درون را نمی‌شاسند و تجربه نکردند و فکر می‌کنند با گذاشتن باند و مصرف مواد، خوشحال می‌شوند. وی تاکید کرد: این موارد، شادی تحریکی بیرونی است و مشکل آفرین هستند. در بازی باید یاد بگیریم که به شادی درون برسیم و این مسئله به ابزار خاصی نیاز ندارد، بلکه در این مسئله، تحول در نگاه ما به بازی مورد نظر است. بازی فقط سرگرمی و اتلاف وقت نیست، بازی آرامش درون است، بازی در شکل گیری روان، نقش مهمی دارد.


سلطانی عنوان کرد: امروز کلمه بازی درمانی خیلی مرسوم شده است ولی در واقع، ما اصلا بازی غیردرمانی نداریم و این تقسیم‌ها، جزئی نگری علوم جدید است ما یک کلمه داریم بازی که از آن برای درمان، خلاقیت و… استفده می‌کنیم. بازی یک کلیت است ولی ما به دلیل اینکه، تحصیل دانشگاهی داریم، نگاه جزئی نگری داریم که این درست نیست.
این روانشناس بیان کرد: ما در زندگی، غیر از بازی نداریم، اگر یاد نگیریم که بازی سازنده کنیم بی‌تردید وارد بازی مخرب می‌شویم. مشکل بزرگ جامعه ما این است که بازی در معنای جامعش را بلد نیستیم.
وی تصریح کرد: تفاوت ما با کشورهای پیشرفته این است که آنها به مقدار قابل توجهی، خوب بازی کردن را می‌دانند و این چیزی است که ما هم باید یاد بگیریم که چطور بازی کنیم، اگر این گونه شود، همه زندگی ما بازی می‌شود.
سلطانی در ادامه سخنانش تاکید کرد: اولین قدم در بازی، این است که خود را از هیجانات سرکوب شده و مخرب درونی آزاد کنیم و این به معنای هنجارشکنی منفی نیست، ما نمی‌خواهیم اخلاق را زیر پا بگذاریم بلکه می‌خواهیم درونمان را از ترس، خشم و غم‌های انباشته شده آزاد کنیم.
این روانشناس کودکان در پایان با بیان اینکه فضای بازی، فضای مطئمن، امن، اخلاقی و علمی است که تا از احساسات ناخوشایند رها بشویم، اظهار داشت: جای سپاسگزاری و تقدیر از مسئولان برگزاری دوره دوره آموزشی مهارتی «همبازی» در مجموعه جشنواره بازی عمار دارد که چنین محیط و برنامه‌ای را تدارک دیده است، کمتر جایی چنین فضایی را در اختیار مادران قرار می‌دهد، به همین خاطر این حرکت، الگوی خوبی می‌تواند باشد.
گفتنی است اولین دوره آموزشی مهارتی «هم‌بازی» ویژه مادران و مربیان کودک، به همت جشنواره بازی عمار و با محوریت افزایش مهارت‌های کودک در انواع بازی، از ۱۵ مهر الی ۲۸ مهر برگزار می‌شود.