کارگردان مستند «آفراندن» روایت می‌کند:

تعمیرکار جنس‌های بنجل خارجی چگونه چهره ماندگار صنعت ایران شد؟

مستند «آفراندن» به کارگردانی علی قادری، تلاش «سوران پیامی»، جوان مهابادی را به تصویر می‌کشد که در کنار اشتغال‌زایی برای مردم منطقه خود، کشور را از واردات «ترازوی دیجیتالی» بی‌نیاز می‌کند.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، علی قادری کارگردان مستند «آفراندن» که اثر او در حال حاضر در قالب بسته ویژه «فرزندان رمضان» جشنواره عمار درباره اقتصاد مقاومتی در شبکه اکران مردمی این جشنواره در حال نمایش است در سخنانی، گفت: ماجرای این مستند، درمورد جوانی مهابادی به نام «سوران پیامی» است که در میدان تره بار این شهر، ترازوهای دیجیتالی را که از کشور چین به ایران وارد می‌شوند، تعمیر می‌کند.

وی افزود: این فرد بعد از مدتی به این نتیجه می رسد به جای تعمیر ترازوهای دیجیتال وارداتی، خودمان اقدام به تولید آنها کنیم. در همین راستا، بعد از سه سال که در چند نوبت به کشور چین سفر می‌کند و کارهای این کشور و برخی از ترازوهای موجود در داخل کشور را می‌بیند، خط تولید ترازوی «توزین پیام» را در مهاباد راه می اندازد که در حال حاضر در ۱۵ استان کشور، ۳۲ دفتر نمایندگی دارد و محصولات تولیدی‌اش به کشورهای افغانستان، پاکستان، ترکیه و عراق هم صادر می‌شود.

قادری خاطرنشان کرد: سوژه این مستند، علاوه بر اینکه دو سال مداوم به عنوان کارآفرین نمونه معرفی شده، به عنوان چهره ماندگار حوزه صنعت، معدن و بازرگانی انتخاب شده است.

این مستندساز اضافه کرد: نکته مهم درباره کارآفرینی سوژه مستند «آفراندن»، دانش‌بنیان بودن کار اوست که دارای علامت استاندارد است و میزان ضریب خطای ترازوهای تولیدی‌اش در برابر نمونه‌های خارجی که ۲۵۰ تا ۵۰۰ گرم خطا دارند، بین ۵ تا ۶ گرم است.

وی تصریح کرد: این جوان با فعالیت خودش، در حال حاضر ۷۵ کارگر را به طور مستقیم مشغول کار کرده است که با احتساب شعبات، رانندگان و نمایندگی‌های تولیدی‌اش، این تعداد به حدود ۲۶۰ نفر می رسد.

قادری گفت: مستند «آفراندن» سال گذشته تولید شده و تا امروز از شبکه‌های سه و مستند سیما هم پخش شده است. این مستند در بخش مسابقه اقتصاد مقاومتی هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار هم حضور داشت.

وی درباره علت پرداختن به چنین سوژه‌ای تصریح کرد: هدف از پرداختن به این موضوع و ساخت چنین مستندی توجه به بحث اقتصاد مقاومتی و نشان دادن این نکته که یک شرکت دانش‌بنیان همانند کارخانه‌ای که‌ «سوران پیامی» در مهاباد ایجاد کرده، چگونه با کمترین امکانات و با به کارگیری افراد هوشمند و علمی منطقه خود از زیرزمین به کارخانه‌ای بزرگ ارتقا پیدا کرده و موفق شده است.

قادری با اشاره به کم‌کاری مستندسازان و فیلمسازان درباره موضوع مهم اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: علت چنین مسئله‌ای، این است که مستندسازان اغلب به دنبال موضوعات و سوژه‌های سطحی می‌گردند. من به عنوان مستندساز بیشتر به دنبال جامه عمل پوشاندن به فرمایشات و منویات رهبری از جمله درباره مسائلی مثل اقتصاد مقاومتی هستم.

وی با اشاره تأثیرگذاری فیلمسازان در زمینه فرهنگ‌سازی مسائلی مانند اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: ما امروز، بُرّنده‌ترین سلاح دنیا، یعنی سینما را در دستان خود داریم و می توانیم از آن برای اثرگذاری روی مخاطبان بهره ببریم. در حقیقت امروزه فیلم، تلویزیون و حتی دنیای مجازی کارکردهای بسیار مهمی دارند و می‌توان گفت رسانه‌ای مثل فیلم با صدها مقاله برابری می‌کند.

کارگردان مستند «آفراندن» در همین زمینه بیان کرد: متاسفانه امروز برخی مردم تنبل شده‌اند و به جای اینکه به دنبال خواندن مقالات و کتاب باشند، بیشتر مخاطب تلویزیون و فضای مجازی شده‌اند. به همین دلیل، باید نهایت سعی خود را کنیم تا به عنوان یک مسنتدساز، وظیفه مذهبی، دینی و اجتماعی خود را در برابر مخاطبان و مردم انجام بدهیم.

قادری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اکران‌های مردمی جشنواره عمار که اثرش در حال حاضر در آن، در جریان نمایش در نقاط مختلف است، تصریح کرد: یک جریان فرهنگی و فیلم سازی خوب در دبیرخانه جشنواره عمار وجود دارد اما عوامل این جشنواره باید به این نکته مهم توجه کنند که استفاده از عنصر جذابیت در آثار جشنواره، باید بسیار بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: ما نباید سوژه‌های ساخت فیلم را برای مستندسازان و فیلمسازان خاص کنیم؛ وقتی به این جشنواره که عنوان مردمی با خود به همراه دارد، نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم موضوعات فیلم‌های آن بسیار خاص است به همین دلیل، لازم و ضروری است تا دامنه موضوعات را متنوع‌تر شود تا فیلمسازان و مخاطبان با سلایق متفاوت و گوناگون بتوانند وارد این جشنواره شده و از آن استفاده کنند.

این مستندساز خاطرنشان کرد: در بسیاری از شهرستان‌ها و نقاط کشور، هنوز مردم با جشنواره عمار چندان آشنا نیستند که این موضوع، لزوم انجام تبلیغات بیشتر از طرف عوامل جشنواره را یادآوری می‌کند.

علاقمندان جهت دریافت و اکران این مستند می‌توانند به سایت اکران مردمی جشنواره عمار به نشانی Ekran.ammarfilm.ir مراجعه کنند.