به همت مدرسه سینمایی عمار؛

مستندسازان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی گرد هم آمدند

همزمان با ایام ماه مبارک رمضان جمعی از مستندسازان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در مراسم افطاری مدرسه سینمایی عمار گردهم آمدند.
گردهمایی مستندسازان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، همزمان با ایام ماه مبارک رمضان جمعی از مستندسازان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در مراسم افطاری مدرسه سینمایی عمار گردهم آمدند.

بنابراین گزارش، ساسان فلاح‌فر، از مستندسازان فعال در حوزه مدافعان حرم، مجتبی رضوانی، مستندساز فعال در حوزه بین الملل، تورج کلانتری، کارگردان آثاری مانند «پشت صحنه» و «خفه خون»، محسن نقی زاده، کارگردان مستند «بومرنگ»، حجت عدالت پناه، کارگردان مستند «داد»، مسعود کارگر، کارگردان مستند «عنبرسیلین»، کارگردان مستند «پایان مدارا» و نوید ناصر، کارگردان مستند «راز مزار» از جمله مستندسازان حاضر در این مراسم افطاری بودند.

بر اساس این گزارش، مجتبی رضوانی، کارگردان مستند «از خون جُون» در این مراسم در سخنانی گفت:  ما ازسال ۱۳۸۴ و با تمرکز در حوزه مستدسازی خارج از ایران کار خود را شروع کردیم، در ابتدای کار بیشتر درباره آفریقا توجه داشتیم و در حال حاضر، تمرکز مستندسازی ما در حوزه بین‌المللی روی موضوع ژئوپولتیک و جغرافیای جهان تشیع است، «از خون جُون» درباره شیخ ابراهیم زکزاکی و «زخم‌های استوایی» درباره کشتار مسلمانان میانمار از جمله کارهای آخر ماست.

وی با اشاره به خاطره خود دریاره ساخت مستند «از خون جون» بیان کرد: تجربه به ما نشان داده است که برای تولید مستند در کشورهای خارجی، نباید هیچ چشم امیدی به دستگاه دیپیلماسی داشته باشیم، ما در اوایل کار نگاهمان این بود که سفارت یا رایزنی‌های ما می‌توانند حداقل در مسائلی مثل تأمین محل سکونت امن، معرفی مترجم و . . . پشتیبان ما باشند اما چنین چیزی فراهم نمی‌شود.

رضوانی افزود: برای تولید مستند «از خون جون»، علی رغم پیگیری‌هایی که کرده بودیم موفق به اخذ ویزا از سفارت نیجریه بشویم و در ادامه هم از طریق وزارت خارجه اقدام کردیم ولی وزارت هم برای کمک به ما یادداشت نداد به همین دلیل، در نهایت امر، مجبور شدیم در پوشش بازرگان لوازم پزشکی حضور پیدا کنیم.

این مستندساز در همین زمینه ادامه داد: مقداری وسایل و لوازم پزشکی تهیه کردیم و با تجار شهر کانو نامه‌نگاری کردیم تا اینکه توانستیم دعوت‌نامه‌ای از طرف آنها دریافت کنیم. بعد از حضور در شهر، غرفه‌ای زدیم و عوامل مستند را در قالب بازرگان و کادر پزشکی به این کشور منتقل کردیم و در مقطعی که در نیجریه بودیم برای تصویربرادری به شهر زاریا، محل سکونت شیخ زکزاکی و شیعیان نیجریه ‌می‌رفتیم. چند هفته‌ای که در این کشور بودیم بدون مجوز بود البته همه این اقدامات با ترس و لرز همراه بود.

وی تاکید کرد: چنین مسائلی، دیگر برای ما تبدیل به عادت شده است و هیچوقت نتوانستیم برای کار در کشور خارجی، مجوز درستی بگیریم، امیدوارم که روزی سازوکار مشخصی برای این مسئله ایجاد شود.

محمدحسین خوش بیان، دیگر مستندساز حاضر در این مراسم اظهار داشت: عقیده‌ دارم به جای اینکه بخواهیم به برخی نهادها برای تولید مستند وصل بشویم باید بر توان خودمان اتکا کنیم چرا که وصل شدن به این نهادها و پول‌های نفتی، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به فرهنگ می‌زند.

وی با اشاره به آیه ۱۰ سوره کهف ادامه داد: اگر روند انقلاب را بررسی کنیم، تماما آثاری پیشرفت داشته و دیده شدند که به این صورت رشد کردند، مومنینی دور هم گرد آمدند و کار کردند. به همین دلیل، معتقدم چنین جمع‌هایی باید ایجاد شود اگر می‌خواهیم موفق باشیم.

خوش بیان تاکید کرد: در حال حاضر، طرحی درباره اصلاح الگوی مصرف و طرح دیگری هم درباره «ربا» داریم، علاوه بر این سوژه‌ها، تعدادی طرح داستانی هم در دستور کار داریم.

حجت عدالت‌پناه، کارگردان مستند «داد» هم در این مراسم با اشاره اتفاقات اخیر میان خانه سینما و انجمن مستندسازان ایران اظهار داشت: مدتی درگیر این مسئله هستم که چرا ما در بین مستندسازان انقلابی، مجموعه‌ای برای خودمان نداریم و پراکنده و بدون هماهنگی کار می‌کنیم.

وی افزود: اگر چنین مجموعه‌ای داشته باشیم، می‌توانیم برای تولید در سال‌های آینده برنامه‌ریزی داشته باشیم و در لحظات نهایی، دستمان خالی نباشد، امیدوارم با همفکری یکدیگر، چنین مجموعه‌ای را راه‌اندازی کنیم.

بنابرین گزارش، دیگر مستندسازان و فعالان سینمای مستند جبهه انقلاب اسلامی نیز در این مراسم در سخنانی، به معرفی خود و آثارشان پرداختند.

گردهمایی مستندسازان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی