گفت‌وگو با کارگردان فیلم کوتاه «تکلیف»؛

برخی فیلمسازان از ترس حذف شدن، فیلم دینی نمی‌سازند!

رضا شرفی گفت: بعضی از فیلمسازان به دلیل ترس از برچسب مذهبی خوردن از طرف روشنفکران و راه نیافتن به برخی جشنواره‌ها، سراغ ساخت فیلم‌های دینی نمی‌روند.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، رضا شرفی کارگردان فیلم کوتاه «تکلیف» که اثرش در اکران‌های ویژه ماه رمضان جشنواره مردمی فیلم عمار در حال نمایش است، درباره این فیلم کوتاه گفت: «تکلیف» بیانگر و نشان دهنده دغدغه دختری است که تازه به سن تکلیف رسیده و نمی‌خواهد نمازش در مسافرت قضا شود.

وی ادامه داد: مدتی، دغدغه ساختن فیلمی کوتاه با موضوع نماز داشتیم و بعد از چندماه جستجو و ایده‌پردازی به موضوع و داستانی برای ساخت این فیلم رسیدیم و حجت الاسلام قرائتی هم داستانی شبیه این فیلم کوتاه را در برنامه های خود بیان کرده است.

این کارگردان درباره مراحل تولید فیلم کوتاه «تکلیف» بیان کرد: کار ساخت این فیلم کوتاه از مهرماه سال ۱۳۹۲ کلید خورد ولی روند پیدا کردن لوکیشن کار سخت و دشواری بود به طوری که برای پیدا کردن لوکیشن مناسب برای پلان آخر، حدود دو هفته در مناطق شمال، غرب، شرق و جنوب تهران مشغول جستجو بودیم که نهایتا در جاده رباط کریم- شهریار لوکیشن مناسبی برای پلان آخر فیلم را پیدا کردیم.

وی تصریح کرد: فیلم کوتاه «تکلیف» بعد از پایان فیلمبرداری آن در اواخر آذرماه سال ۹۲، آماده نمایش در جشنواره مردمی فیلم عمار بود اما بخاطر دیر رسیدن کار به دبیرخانه، پذیرفته نشد.

شرفی یادآور شد: فیلم کوتاه «تکلیف» کار اولم بود و مدیر تولید نداشتم به همین دلیل، تمامی کارها مثل پیدا کردن لوکیشن، انتخاب بازیگر، هماهنگی و… را خودم به همراه «محمد سبحان مهدوی» که نویسنده اثر هم است، انجام دادیم و این مسئله از جمله مشکلاتی بود که برای ساخت این فیلم داشتم.

وی در همین باره تصریح کرد: برای انتخاب بازیگر دختر فیلم به مدارس دخترانه زیادی رفتیم و پس از تست‌های متعدد، در نهایت توانستیم بازیگر فیلم را انتخاب کنیم؛ همچنین در لحظات آخر قبل از تصویربرداری پلان پایانی فیلم، در حالی که هماهنگی اتوبوس را انجام داده بودیم، مجبور به تعویض آن شدیم. این موارد از جمله مسائلی بودند که مقداری کار را برای ما سخت کرده بود.

این فیلمساز در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: علت اینکه در حال حاضر، ساخت چنین فیلم‌هایی و توجه به این موضوعات، کمتر در بین فیلمسازان دیده می‌شود، این است که می‌ترسند که کارشان شعارزده شود و از طرف روشنفکران، برچسب مذهبی بودن بخورند و نتوانند در برخی جشنواره‌ها حضور داشته باشند.

شرفی یادآور شد: برخی افراد دغدغه‌مند هم که چنین فیلمهایی می‌سازند، غالبا کارهایشان ضعیف بوده و به سمت شعاری شدن حرکت می‌کند و نتیجه‌ای را به دنبال ندارد.
وی تصریح کرد: مشکل اساسی سینما، فیلمنامه است و این موضوع در آثار من هم دیده می‌شود؛ به همین دلیل، کارهای کمی تولید می‌کنم و معمولا برای ساخت کاری، به دنبال فیلمنامه‌ای قوی می‌گردم.

این فیلمساز در ادامه سخنانش اظهار داشت: در حال حاضر، فیلمنامه‌ای با عنوان «پیامک» در دست دارم که هنوز قطعی نشده و قرار است با همکاری جشنواره عمار، اقدام به تولید آن کنم.

شرفی درباره اکرانهای جشنواره عمار که فیلمش در آن، در حال اکران است، بیان کرد: جشنواره عمار در چند سال اخیر بسیار خوب و قدرتمند کار کرده و وجه تمایز آن با سایر جشنواره های دیگر نیز اکران های مردمی است که پخش فیلم در مسجدهای کوچک با جمعیت ۱۰ نفر تا اکران های دانشگاهی همراه با استقبال زیاد دانشجویان، نکته جالب توجه درباره این اکران‌هاست.

گفتنی است فیلم کوتاه «تکلیف» در قالب بسته ویژه آثار جشنواره عمار برای ماه رمضان در شبکه اکران مردمی این جشنواره در شهرهای مختلف در حال نمایش است و علاقمندان جهت دریافت و اکران این آثار می‌توانند به سایت ekran.ammarfilm.ir مراجعه کنند.