مقاومت خرمشهر در قاب فیلمسازان 1 :

انیمیشن «دا» روایت مقاومت بانوان خرمشهری/ رویکرد مسئولان باعث کم‌توجهی فیلمسازان به دفاع مقدس شده است

علی تقی پور، کارگردان انیمیشن «دا» گفت: در حوزه دفاع مقدس، هیچ وقت شاهد رویکردی درست و اصولی از طرف مسئولان نبودیم، به همین دلیل، امروز فیلمسازان کمتر به این حوزه توجه می‌کنند.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر از اشغال ۵۷۸ روزه نیروهای بعثی عراق است که به عنوان روز مقاومت و پیروزی هم نامگذاری شده است. به همین بهانه به سراغ علی تقی پور، یکی از فیلمسازان جوان رفتیم که در انیمیشن «روایت‌گری کتاب دا»، از زاویه‌ای نو به این واقعه بزرگ پرداخته است.

علی تقی پور درباره این انیمیشن گفت: ایده اولیه تهیه و تولید انیمیشن «روایت‌گری کتاب دا» با رویکرد توجه به بحث کتاب و کتابخوانی شکل گرفت چرا که هچنان فرهنگ کتاب و کتابخوانی در کشور آن‌گونه که باید جا نیفتاده است.

وی افزود: نکته دیگر اینکه «دا»، کتاب جریان‌سازی بود که باید مخاطبان از آن استفاده بیشتری کنند و از آن هرچه بیشتر بهره مند شوند؛ به همین دلایل، ایده مصور کردن این کتاب به ذهنم رسید تا مردم ضمن اینکه کتاب را می‌شنوند تصاویری را که ما معادل سازی کردیم، مشاهده کنند.

این تهیه کننده و کارگردان ادامه داد: طرح را با گروه حماسه و دفاع شبکه اول سیما درمیان گذاشتم که پذیرفته شد و آن را تولید کردیم؛ نکته دیگری هم که ما را تشویق به ساخت این انیمیشن کرد روایت اتفاقات خرمشهر و وقایع آن در متن کتاب «دا» بود.

تقی پور خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه قصه انیمیشن در مورد اتفاقات خرمشهر و جریان آزادسازی این شهر بود شبکه‌های مختلف تلویزیونی در سال های اخیر و در سالروز آزادسازی خرمشهر، بارها و بارها اقدام به نمایش این انیمیشن کرده اند.

وی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: علت اینکه سینماگران کمتر از گذشته به دنبال ساخت انیمیشن و فیلم با موضوع دفاع مقدس می روند این است که هیچ وقت شاهد رویکردی درست و اصولی از طرف مسئولان در مواجهه با این حوزه نبودیم، در حقیقت هیچگاه از زاویه درست به دفاع مقدس نگاه نشده است.

تهیه کننده انیمیشن «روایتگری کتاب دا» یادآور شد: بیشتر کارهایی که در حوزه دفاع مقدس ساخته شده سفارشی بوده و قصد راضی کردن کارفرما را داشته‌اند و کسی به فکر این موضوع نیست که ارتباط درستی بین مسئله دفاع مقدس و مخاطب برقرار کند.

تقی پور تصریح کرد: در زمانی که فعالیت می کردم انیمیشن‌هایی کتاب های «نورالدین پسر ایران» و «دا» و یک فیلم سینمایی درمورد شهدای بهزیستی کار کردم اما اکنون، دو سالی است که به خودم مرخصی دادم زیرا آنقدر برای کار در این عرصه اذیت شدم که دیگر حوصله انجام کار فرهنگی را ندارم.

وی تاکید کرد: به عنوان کارگردان و فیلمساز آنقدر سال ها در این حوزه فعالیت کرده ام که می توانم بیان کنم دین خود را به دفاع مقدس ادا کرده‌ام. منتها امروزه دیگر کسی به دنبال این حرف ها نیست و همه به دنبال قاتل بروسلی هستند.

گفتنی است انیمیشن «روایتگری کتاب دا» به کارگردانی و تهیه کنندگی «علی تقی پور» بر اساس کتاب «دا» تولید شده و روایتگر دختر جوانی است که در زمان اشغال خرمشهر در دفاع از این شهر شرکت می‌کند و در این میان، اتفاقاتی برایش می‌افتد. این انیمیشن در چهارمین جشنواره مردمی فیلم عمار در میان آثار نامزد دریافت فانوس جشنواره حضور داشته است.