محمد صادق شهبازی؛

«قرارداد ۱۹ژوئن» خط شکنی کرده است / مستندی که تاریخ انقلاب را بازخوانی می‌کند

مستند «قرارداد ۱۹ ژوئن» به خوبی توانسته ماجرای مذاکرات ایران و امریکا را به مخاطب نشان بدهد تا مردم با وقایعی که در اثر تعامل با امریکا انفاق افتاده، آشنا شوند.

به گزارش روابط عمومی جشنواره عمار به نقل از خبرگزاری دانشجو، محمد صادق شهبازی، فعال فرهنگی و دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی، پیرامون مستند «قرارداد ۱۹ ژوئن» که اکرانهای مردمی آن در جشنواره عمار در جریان است، گفت: این مستند به یکی از مسائل مهم تاریخی کمتر شکافته شده جمهوری اسلامی در تعامل با غرب و مخصوصا آمریکا می پردازد؛ نکته مهم مستند در این است بدون اینکه بخواهد موضوع آن را با مسائل امروز جامعه مقایسه کند می بینیم اتفاق هایی که در ابتدای انقلاب رخ داد و موجب ضرر کردن ما در ماجرای گروگان های آمریکایی شد چقدر با مسائلی که امروز با آن روبرو هستیم همانند مسئله هسته ای و موارد مشابهی که از دهه ۶۰ تا امروز در مورد تعامل با آمریکا صورت گرفته مطابقت دارد.
 
وی افزود: اگر بخواهیم مستند «قرارداد ۱۹ ژوئن» را با وقایع و اتفاقات امروز مقایسه کنیم، افراد مشابه، استراتژی مشابه و خوش بینی مشابه بدون دلیل را می‌بینیم که خروجی آن در این تعامل موجب وارد آمدن ضربه به کشور شده است.
 
دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی ادامه داد: مستند «قرارداد ۱۹ ژوئن» به خوبی توانسته این ماجرا را بدون اینکه به وقایع بعد از امضا شدن قرارداد ۱۹ ژوئن اشاره کند به مخاطب نشان بدهد تا مردم با دیدن این مستند با وقایعی که در مورد آمریکا و تعامل با این کشور سه دهه گذشته اتفاق افتاده آشنا شود.
 
شهبازی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین ویژگی این مستند خط شکی آن است؛ نکته مهم اینجاست که قرارداد ۱۹ ژوئن تا امروز ازجمله پرونده های تاریک محسوب می شد که خیلی هم به آن پرداخته نمی شد. اما این مستند با خط شکنی خود، اقدام جدی انجام داده است، موضوع و مطلب عجیب و خلاف واقع در تاریخ را نیز در این مستند مشاهده نمی کنید.
 
وی در ادامه سخنانش اظهار داشت: در مستند «قرارداد ۱۹ ژوئن» صرفا زوایای مختلف اتفاقات رخ داده در ماجرای امضای این قرارداد را مشاهده می کنیم قصه مستند هم بسیار خوب و روان است و به علت اینکه حجم و زمان این مستند نیز بالا نیست مخاطب حوصله می کند تا انتهای مستند آن را به دقت تماشا کند.
 
دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی تصریح کرد: مخاطبان اصلی مستند «قرارداد ۱۹ ژوئن» بیشتر نخبگان جامعه ما تشکیل می دهند؛ البته مردم عادی جامعه نیز با تماشای این مستند در جریان اتفاقات ماجراهای توافقات و تعاملات با آمریکا که در سال های اخیر روی داده است،  قرار می‌گیرند.
 
شهبازی مردم عادی جامعه را هم ازجمله مخاطبان این مستند ارزیابی کرد و گفت: این مستند صرفا اینگونه نیست که گویی برای قشر نخبه جامعه ازجمله دانشجویان، دانش آموزان و حوزویان ساخته شده بلکه عموم مردم نیز می توانند با فضای کلی مستند «قرارداد ۱۹ ژوئن» ارتباط برقرار کنند.
 
وی با اشاره به دستاوردها و مهمترین کارکردهای مستندهایی از این دست افزود: ما با تطبیق آن با شرایط روز دید بازتری نسبت به شرایط و اتفاق هایی که برای کشور می افتد پیدا می کنیم و تحت تاثیر شرایط خاص قرار نگیریم زیرا در تاریخ انقلاب مواردی از این دست داشتیم که خوش‌بینی‌های مفرط، عدم احساس مسئولیت و کنار رفتن به بهانه هایی از این قبیل رهبر انقلاب در کار مسئولان نظارت دارد می تواند ضربات بزرگ و جبران ناپذیری را به کشور وارد کند.
 
دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی عدم استقبال فیلم سازان و سینما به موضوعاتی چون موضوع مستند «قرارداد ۱۹ ژوئن» را عملکرد جشنواره ای آنها دانست و ادامه داد: علت عدم توجه و استقبال کم فیلمسازان و سینما به مستندهایی از قبیل «قرارداد ۱۹ ژوئن» این است که طبیعتا فیلم سازان ما یا جشنواره ای عمل می کنند و در جشنواره های داخلی و خارجی حضور دارند که اکثر آنها با معیارهای مردم سازگار نیست و یا نمی خواهند وارد موضوعاتی شوند که حاشیه هایی با خود به همراه دارد.
 
شهبازی با بیان اینکه ماجراهای فراوانی بین ایران و آمریکا وجود دارد که به آن پرداخته نشده است، خاطرنشان کرد:  ایران بعد از ماجرای قرارداد ۱۹ ژوئن از دهه ۶۰، اواسط و واخر دهه ۷۰، میانه دهه ۸۰ و این اواخر هم قرارداد هسته ای با عنوان برجام، بارها تعامل با آمریکا را تجربه کرده است. تمامی این ماجراها هم بارها بررسی شده ولی هیچکدام باز نشده است.
 
وی اضافه کرد: نکته مهم اینجاست که در تمامی موارد ما در برابر آمریکا و غرب عقب نشینی کردیم و آنها هم در تمامی این موارد بدعهدی کرده و به ما پشت پا زدند؛ در حقیقت آن آثاری که برخی ها اعتقاد داشتند در رابطه با آمریکا و غرب ایجاد می شود شکل نگرفته است.
 
این فعال فرهنگی با پیشنهاد چند موضوع که قابلیت پرداختن به آنها در قالب ساخت فیلم مستند دارد یادآور شد: از جمله این موضوع ها که می‌توان بر اساس آن اقدام به ساخت مستند کرد می توان به گفتگوهای انتقادی در دهه ۷۰ درمورد حقوق بشر و جنگ تحمیلی اشاره کرد؛ همچنین یک سری تحریم ها به دلیل برخورد و ترور سران ضدانقلاب که به دنبال ایجاد ناامنی در ایران بودند بر علیه ما شکل گرفته بود که درمورد تمامی این موارد با با غرب مذاکره کردیم و در انتها امضا دادیم و هیچ تحریمی هم برداشته نشد.
 
شهبازی تصریح کرد: مسئله مهم بعدی حاشیه های این قراردادها بود که در برجام همانند سال های قبل اجازه ورود رسانه ها و روزنامه ها داده نمی شد؛ ما امروز هم در جامعه با این شرایط روبرو هستیم و خیلی بهتر است که این موضوع بررسی شود که نسبت نقش نخبگان، مردم و رهبری در این ماجرا چگونه است.
 
گفتنی است مستند «قرارداد ۱۹ژوئن»،  روایتی از یک تطابق تاریخی مذاکره ایران و امریکاست که بسیاری آن را مشابه برجام می‌دانند. جهت اکران این مستند، می‌توانید عبارت «قرارداد ۱۹ژوئن» را به ۳۰۰۰۴۵۵۰  ارسال کنید.