کاردار سابق ایران در آرژانتین؛

اکران های بین‌المللی عمار، سرمایه‌گذاری فرهنگی است/ مسئولان فرهنگی، جهان را تنها در عروس اروپا خلاصه کردند

سینا واحد گفت: اکران های بین‌المللی جشنواره عمار نوعی دیپلماسی عمومی است و تاثیرگذاری آن از کارکرد فرهنگی رایزنان ما در کشورهای خارجی بیشتر است.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار» به نقل از خبرگزاری فارس، سینا واحد، کاردار فرهنگی سابق ایران در آرژانتین درباره اکران آثار سینمای مستقل و فیلم های جشنواره مردمی عمار در این کشور طی روزهای اخیر گفت: در دنیا دو پدیده همواره با شگفتی و مصرف انبوه مردم مواجه شده است که من هیچ پدیده ای را نمی توانم در کنار این دو پدیده در عرصه اجتماع و فرهنگ قرار بدهم. یکی از این دو پدیده سینما و دیگری فوتبال است و در همه جای دنیا مصرف این دو مقوله از دیگر پدیده های فرهنگی بیشتر و به صورت ملی و انبوه است و ما باید بدانیم که با مصرف کنندگان انبوه مواجهیم و اگر بتوانیم اکران هایمان را با برنامه و هدف گذاری مشخص پیش ببریم، طبیعتاً کارکردهای اثرگذاری در خارج از کشور خواهد داشت.

وی ادامه داد: اکران های بین المللی عمار برای جمهوری اسلامی ایران و دولت سودمند خواهد بود؛ چرا که تصویری که به لحاظ ذهنی در انبوه مصرف کننده به واسطه دیدن فیلم شکل می گیرد، مسئله ای نیست که به راحتی بتوان آن را مخدوش و تغییر داد و به مفهوم حقیقی اثرگذاری پایدار دارد.

اکران های بین المللی عمار، سرمایه گذاری فرهنگی در خارج از کشور محسوب می شود

عضو سابق شواری عالی سینما در ادامه سخنانش بیان کرد: اکران‌های بین المللی عمار می تواند مردم دیگر کشورها را با تاریخ، ویژگی ها، فرهنگ مردم و تولیدات فرهنگی ایران اسلامی آشنا کند و هزینه های اکران و توزیع فیلم های ارزشی در خارج از کشور را به نوعی می توان سرمایه گذاری فرهنگی تلقی کرد و سینما پر نفوذترین محصول فرهنگی برای کسانی است که با زبان و سابقه این مملکت بیگانه اند.

این شاعر و نویسنده اضافه کرد: ممکن است نتوانیم در زمینه تولید به شکل انبوه به موفقیت هایی دست یابیم، اما باید با استراتژی دقیق از داشته های خود در عرصه هنر انقلاب محافظت و به ترویج آن ها بپردازیم، اما باید این نکته را هم مورد توجه قرار دهیم که در مبانی دینی و فکری ما این مسئله وجود دارد که باطل به هیچ کجا نمی رسد و این را هم بپذیریم که در سینما حق و باطل وجود دارد و اگر امروز از چارلی چاپلین نامی باقی مانده به خاطر گرایش او به حق است و هنری که در آن حق و یا نیت دفاع از حق نباشد قطعاً از بین خواهد رفت.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره ارائه تصویر درست از ایران به واسطه اکرانهای مردمی عمار اظهار داشت: نشان دادن جامعه آرمانی و آرمان های انقلاب کاری ساده نیست و این مسئله ای است که باید به آن توجه کرد و بدانیم دفاع از حقیقتی کلی نیاز به زحمت و تلاش دارد و با اوضاع و احوال سینمای ایران ساخت فیلم انقلابی و حرکت در این مسیر نیازمند وقت گذاری ۳، ۴ ساله است و نیاز به طراحی فضایی جهت انتقال این مفهوم دارد.

تاثیرگذاری فیلم های انقلابی در کشورهایی که به انقلاب اسلامی گرایش دارند

کادار فرهنگی سابق ایران در آرژانتین افزود: فیلم های انقلابی و به اصطلاح ارزشی سینمای ایران در کشورهایی که به انقلاب اسلامی ایران گرایش دارند، بسیار تأثیرگذار است، گرایشی که با وقوع انقلاب و دیدن چهره امام اتفاق افتاد که از جمله این کشورها آرژانتین است و در این کشور پس از پیروزی انقلاب اکثریت دیندارانشان و کسانی که اهل انکار خدا نبودند به امام و انقلاب گرایش پیدا کردند.

وی خاطرنشان کرد: پروفسور اسماعیل کیلبس که از فیلسوفان و استادان دانشگاه و از صاحب نظران آمریکای لاتین به شمار می آمد روزی جمله ای به من گفت که این جمله نگاه حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد مردم آرژانتین به انقلاب بود و آن این بود که «امام خمینی(ره) شخصیتی بود که خدا را با قدرت در کره زمین مطرح کرد و دین را دوباره در آغوش جامعه جهانی قرار داد و رفت».

مسئولان فرهنگی کشور، جهان را تنها در عروس اروپا خلاصه کرده اند

واحد در ادامه سخنانش بیان کرد: کشورهای آمریکای لاتین زمینه نشر و گسترش آرمان های انقلاب را دارا هستند؛ چرا که نمونه های متعدد آن در کشور هایی از جمله ونزوئلا، بولیوی و نظیر آن ها مشاهده می شود و این بستر جهت نشر و ترویج معارف انقلابی و دینی از طریق فرهنگ در کشورهای آمریکای لاتین فراهم است اما متأسفانه مسئولان فرهنگی ایران چشم خود را بسته و نگاهشان را به اروپا و عروس آن یعنی پاریس منعطف کرده اند.

عضو سابق شواری عالی سینما ادامه داد: وضع موجود نشان از ارتباط عمیق قشر دانشگاهی، فرهیخته و فیلسوف کشورهای آمریکای لاتین با ریشه های انقلاب و امام خمینی(ره) دارد و یکی از نشانه های آن حضور کاسترو در نخستین روزهای پیروزی انقلاب در ایران و دیدار با امام خمینی(ره) بود و احساس مثبت نسبت به شخصیت امام و انقلاب در اکثر مردم آمریکای لاتین از آرژانتین تا شمالی ترین نقطه مکزیک را می توانید این احساس را ببینید.

وی تصریح کرد: پیشنهادی که من برای دبیرخانه عمار دارم این است که می تواند بسته ای در قالب سینما برای مخاطبان مختلف آماده کند و با برنامه ریزی و حرکت آهسته، تأثیر شگرفی در میان مردم این حوزه داشته باشد. انسان باید خیلی ساده باشد که نسبت به تأثیرگذاری چنین مسائلی در ذهنیت مردم آمریکای لاتین دچار تردید شود و ما اگر بخواهیم به مهمترین بخش از پیام امام و انقلاب توجه کنیم، سرمایه گذاری بر صدور انقلاب به دیگر کشورها و توجه به مستضعفان جهان و افرادی است که پذیرش حق را دارند که مهمترین ابزار این مسئله، انتقال پیام به زبان هنر است.

دبیرخانه بین المللی جشنواره عمار می تواند پاتوقی برای هنرمندان طرفدار حق باشد

این شاعر و نویسنده یادآور شد: دبیرخانه جشنواره عمار می تواند با پخش سالانه فیلم های خود میان طرفداران حق پیوند ظاهری برقرار و سالی یک بار این افراد را دور هم جمع کند و پاتوقی برای طرفداران حق باشد.

کادار فرهنگی سابق ایران در آرژانتین تاکید کرد: رؤسای جمهور همواره پیش از سفر به کشورهای خارجی یکی از اهداف سفر خود را دیپلماسی عمومی معرفی کرده اند و حال سؤال اینجاست که هر رئیس جمهور در سال چند سفر خارجی می تواند داشته باشد تا این دیپلماسی عمومی برقرار شود؟ اما سینمای هالیوود ۲۴ ساعته مشغول برقراری دیپلماسی عمومی در سراسر جهان با پخش فیلم های خود است و حرکتی را که دبیرخانه بین الملل جشنواره عمار انجام داده از عهده وزارت خارجه هم بر نمی آید و این حقیقتی است که باید درک شود.

واحد در همین باره اظهار داشت: باید بر روی موضوعاتی دست گذاشته شود که جنبه بین المللی داشته باشد که نمونه آن فداکاری است و بسیاری از شخصیت های آمریکای لاتین که چهره جهانی دارند، فداکاری از خصلت های آنان است که نمونه آن چه‌گواراست و ویژگی دیگر مذهبی بودن است، اکثر آدم های بزرگ در آمریکای لاتین وجهه ی مذهبی دارند.

عضو سابق شواری عالی سینما بیان کرد: دبیرخانه جشنواره عمار برای تثبیت و گسترش اکرانهای خود، می تواند زنجیره ای بین المللی از اکران کنندگان خود درست کند و در این میان مشوق هایی برای اکران کنندگان و رابطان خود در نظر بگیرد و به این مهم توجه کند که کارها را آدم ها انجام می دهند نه پول به همین خاطر، انسان های بسیاری در آمریکای لاتین حاضرند در جهت منافع انسانی اقدامات فرهنگی انجام دهند.

وی افزود: مهمترین اقدام در مقوله فرهنگ دیپلماسی عمومی همین اکران های بین المللی جشنواره عمار است و فکر نمی کنم در حدود دو سال گذشته کارکرد فرهنگی رایزنان ما در کشورهای خارجی به اندازه اکران بین المللی فیلم های عمار بوده باشد و تأثیرگذاری این فیلم ها به قدری بوده که روزنامه کلارین و لاناسیون از روزنامه های برجسته آمریکای لاتین با این که با ایران خصومت داشتند به بحث درباره سینمای ایران پرداختند و در حالت طبیعی این روزنامه ها اگر میخواستند عکسی از سینمای ایران چاپ و یا زنده بادی نثار فیلم یتیم‌خانه ایران کنند بالغ بر ۵ میلیون دلار باید هزینه می شد و ببینید این تأثیرگذاری تا چه میزان بوده که این روزنامه ها درست نقطه مقابل اهدافشان بدون هیچ توقعی حرکت می کنند.

دبیرخانه بین المللی جشنواره عمار هر جا که امکان کار دارد باید ورود کند

کادار فرهنگی سابق ایران در آرژانتین تصریح کرد: دبیرخانه بین المللی جشنواره عمار هر جا که امکان کار دارد باید ورود کند و هیچ کشوری نباید در این میان خط بخورد و حتی اگر بتوانیم در فلسطین اشغالی فیلم هایمان را اکران کنیم باید این کار را انجام دهیم و اگر افزون بر اکران فیلم بتوان این دیپلماسی فرهنگی را در حوزه های دیگر از جمله شعر پیاده سازی کرد می توان موفقیت بیشتری کسب کرد.

واحد اضافه کرد: ما با هر پدیده ای بزرگی در کره زمین را تصرف کنیم همانند تصرفات نظامی در زمین و خاک است و تصرف شخصیت ها از آن چیزی که برایش درست کردند به آن چیز حقیقی خود امری مهم و اثرگذار است و تصرف آن فرهنگ و هنری که دشمن در حال سوء استفاده از آن است، حرکتی استراتژیک است که متأسفانه ما در این زمینه بسیار کم کاری کرده ایم و اگر امروز عکسی از مسعود رجوی که یکی از بزرگترین جنایتکاران بشری است را در خیابان به جوانان نشان دهی، او را نمی شناسند، در حالی که او بزرگترین ترور ها در این کشور را انجام داده است. این را بدانیم که دشمن شناسی تنها در صورت معرفی درست دشمن حاصل می شود و رسانه ما در این سال ها باید کاری می کرد که نفس کشیدن منافقان در خارج از کشور به شماره بیفتد و رسانه ای که نتواند این کار را کند چه سودی دارد؟!

عضو سابق شورای عالی سینما بیان کرد: دبیرخانه جشنواره عمار می تواند با اکران فیلم های خود، نهضت حق در کشورهای آمریکای لاتین را نیز کمک کند و یاری رسان آن ها در برابر ظلم و استبدادی باشد که از غرب تحمیل می شود و و می توان نقطه هدف تعریف کرد که مثلا ما با اکران برخی از فیلم هایمان دشمنان هوگو چاوز در آمریکای لاتین را معرفی کنیم و این خود می تواند تأثیرات بسیار داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین کارها در فرهنگ، حمله فرهنگی است و متأسفانه نمی دانم چرا یک روحیه دفاعی در جوانان ما به وجود آمده که ما بنشینیم و تنها به فکر دفاع باشیم در حالی که ما به عنوان جبهه حق باید به فکر نفوذ باشیم و نفوذ می تواند یکی از راهبردی ترین کارهایی که عمار می تواند انجام دهد باشد.