مرادی پژوهشگر انقلاب در گفت‌وگو با فردا:

«قرارداد ۱۹ژوئن» مستندی برای تبیین سابقه تاریخی برجام است/ آنهایی که در آن زمان از مردم می ترسیدند «قرارداد ۱۹ ژوئن» را مخفی کردند!

سیدیوسف مرادی گفت: شباهت های فراوانی بین «قرارداد 19ژوئن» با برجام وجود دارد اما برخی از آنها از چشمان کارگردان مستند دور مانده است.

به گزارش روابط عمومی جشنواره عمار به نقل از فردا نیوز: سیدیوسف مرادی محقق و پژوهشگر انقلاب اسلامی پیرامون مستند «قرارداد ۱۹ ژوئن» که به تازگی اکرانهای مردمی آن شروع شده است، در سخنانی گفت: نخستین نکته مستند «قرارداد ۱۹ ژوئن» این است که تقریبا نیمی از این کار نه در مورد خود قرارداد بلکه درمورد واقعه تسخیر لانه جاسوسی آمریکا است و جا داشت خیلی بهتر و بیشتر به موضوع اصلی مستند پرداخته شود.

وی مستند «قرارداد ۱۹ ژوئن» را دارای دو بخش دانست و افزود: با توجه به موضوع اشاره شده اینگونه می توان برداشت کرد ما به جای یک فیلم با دو فیلم در هم ادغام شده روبرو هستیم که نخستین بخش آن درمورد تسخیر لانه جاسوسی و بخش دوم نیز درمورد «قرارداد ۱۹ ژوئن» الجزایر است.

این محقق و پژوهشگر انقلاب اسلامی ادامه داد: هدف کارگردان و سازندگان این مستند از کار کردن بر روی «قرارداد ۱۹ ژوئن» الجزایر پرداختن به برجام بوده ولی در این مسیر خیلی کم کاری صورت گرفته است؛ به عبارت بهتر شباهت های فراوانی بین این قرارداد با برجام وجود دارد اما از چشمان کارگردان دور مانده و یا اینکه به آن پرداخته نشده است.

مرادی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین و اصلی ترین شباهت های بین «قرارداد ۱۹ ژوئن» با «برجام» ممنوعیت پرداختن رسانه ها به این دو قرارداد است؛ در آن زمان رئیس جمهور سابق وزیر ارشاد بود و به منظور ایجاد ممنوعیت در مسیر پرداختن رسانه ها به این موضوع، نامه ای را از سوی شورای عالی امنیت ملی به مجلس برد.

وی در ادامه سخنانش بیان کرد: مستند «قرارداد ۱۹ ژوئن» در روایت و بررسی تاریخ خوب عمل کرده است؛ البته این عملکرد خوب در بخش نخست مستند در مورد تسخیر لانه جاسوسی، بسیار مناسب است. در حقیقت کارگردان برای اقناع مخاطب که چرا لانه جاسوسی آمریکا تسخیر شده مجبور بود تا در بخش نخست این مستند این توضیحات را بیان کند که البته مقداری هم طولانی شده است.

این محقق و پژوهشگر انقلاب یادآور شد: نکته دیگری هم که باید درمورد مستند «قرارداد ۱۹ ژوئن» و سایر مستندهایی از این دست، می‌توان به آن اشاره کرد این است که آیا گوینده دیگری به غیر از این فردی که معمولا بر روی این قبیل مستندها سخن می گوید وجود ندارد که همواره شاهد استفاده از این فرد در مستندها و روایت ها هستیم.

مرادی در ادامه سخنانش اظهار داشت: اعتقاد دارم مستند «قرارداد ۱۹ ژوئن» به هدف خود نرسیده است زیرا مخاطب بعد از پایان دیدن این مستند با خود نمی گوید دوباره تاریخ تکرار شده است؛ نکته دیگر اینکه دادگاه ایران و آمریکا در آن زمان خود مسئله بسیار عجیبی است که متأسفانه مواردی که در آن دادگاه اتفاق افتاده اجازه انتشار پیدا نکرده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: در واقعه تسخیر لانه جاسوسی آمریکا، مردم جلوتر از مدیران کشور بودند؛ به عبارتی بهتر ابتدا مردم آنجا را تسخیر کردند و بعد از این فتح بزرگ، زمین را به مدیران تقدیم کردند ولی مدیران کشور در آن زمان خیلی خوب و مناسب در این زمینه عمل نکردند.

این پژوهشگر انقلاب ادامه داد: مستند «قرارداد ۱۹ ژوئن» کار بسیار خاصی است و اگر بهتر ساخته می‌شد مخاطب آن می‌توانست تمامی مردم ایران باشد. همیشه در ذهن من این مسئله مطرح بوده چرا هیچ فردی درمورد این واقعه فیلم و یا مستندی تولید نمی‌کند. در حقیقت به این علت که هیچ چیزی در مورد آن واقعه نگفتیم، امروز، قرارداد برجام اتفاق افتاد.

مرادی خاطرنشان کرد: اگر در آن زمان درمورد «قرارداد ۱۹ ژوئن» مخفی کاری صورت نمی گرفت یقینا فاجعه برجام رخ نمی داد؛ البته در حال حاضر مردم دارای تجربه شده اند و امروز که رهبری در مورد سند ۲۰۳۰ صحبت می کنند و آن را خیانت آمیز می دانند، مردم هم خودشان به اصل این موضوع به خوبی پی می برند.

وی اضافه کرد: «قرارداد ۱۹ ژوئن» الجزایر یک مبحث جدیدی را باز کرد مبنی بر اینکه مردم در برخی مسائل دخالت نکنند؛ نتیجه آن ضربه خوردن ما بود که در نهایت نیز به برجام منجر شد. در حقیقت این قرارداد کودتایی بر علیه روحیه مردمی بو که لانه جاسوسی را فتح کرده بودند.

این محقق و پژوهشگر ترس مدیران از مردم را موجب مخفی کردن قرارداد ۱۹ ژوئن دانست و یادآور شد: آنهایی که در آن زمان از مردم می ترسیدند «قرارداد ۱۹ ژوئن» را مخفی کردند؛ آنها آمدند و اینگونه بیان کردند مردمی که این کار تسخیر را انجام دادند خیلی از سیاست سردر نمی‌آورند.

مرادی این مخفی کاری را از آن زمان تا امروز ادامه دار عنوان کرد و متذکر شد: متاسفانه در حال حاضر نیز مخفی‌کاری مسئولان رونق گرفته است و حتی برای بستن قرارداد به داخل سفارت کشورهای دیگر می روند که در آنجا دسترسی وجود ندارد و هرکاری که تمایل داشته باشند، می تواند انجام بدهند.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره عدم توجه سینماگران به واقعه‌های تاریخی کشور تصریح کرد: ژانر سیاسی و تاریخی مستندهایی مثل «قرارداد ۱۹ژوئن»، یکی از دلایل این موضوع است، البته از طرفی، سینمای ایران نیز که برخواسته از دوران تباهی تکنوکراتی بعد از جنگ است نمی توان انتظار داشت به چنین موضوعاتی بپردازد.

این محقق و پژوهشگر انقلاب خاطرنشان کرد: اگر قرار است روزی سینمای ما حرفه ای و انقلابی شود و نه یک سینمای واداده و وطن فروش، آن روزی است که کسانی مثل بچه هایی که در جشنواره عمار حضور دارند، به خوبی پا گرفته باشند؛ البته این عده، امروز، درحال جوانه زدن هستند اما یقینا می‌گویم روزی که بچه های عمار حرفه‌ای‌تر شدند، مستندها و آثار بیشتری ازقبیل «قرارداد ۱۹ ژوئن» را می‌توانند ارائه کنند.

مرادی در ادامه سخنانش یادآور شد: کودتای پارلمانی آمریکایی ها در قانون اساسی ایران یکی از دیگر وقایعی است که یک سوژه بسیار فوق العاده و عالی برای ساخت فیلم یا مستند محسوب می شود.

وی تصریح کرد: جهاد سازندگی، دیگر سوژه ای است که می توان یک مستند بسیار خوب برای آن ساخت زیرا ظاهرا پشت صحنه جوان‌مرگ کردن جهاد سازندگی، بانک جهانی بوده است به این صورت که بانک جهانی گویا وام هایی به ایران داده که پیش شرط آن تعطیل شدن جهاد سازندگی بوده زیرا آنها ساختار آن را نمی شناخته‌اند.

گفتنی است مستند «قرارداد ۱۹ ژوئن» روایتی از یک تطابق تاریخی مذاکره ایران و امریکاست که بسیاری آن را مشابه برجام می‌دانند، علاقمندان جهت اکران این مستند می‌توانند عبارت «قرارداد ۱۹ ژوئن» را به ۳۰۰۰۴۵۵۰ ارسال کنند.