محسن یزدی؛

«قرارداد ۱۹ ژوئن» درسی برای مسئولان دیپلماسی است/ توجه به تاریخ هزینه‌های یک ملت را کم می‌کند

مدیر مرکز فیلم مستند سوره گفت: مستندهای سیاسی و تاریخی اگر مستدل و منطقی باشند، پژوهش خوبی پیرامون آن انجام شده باشد اتفاقات بسیار خوب و مهمی را برای ما به همراه می‌آورند.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، محسن یزدی مدیر مرکز فیلم مستند سوره در گفتگویی پیرامون مستند «قرارداد ۱۹ ژوئن» که اکران‌های آن به تازگی شروع شده است، گفت: مستند «قرارداد ۱۹ ژوئن» در کارنامه «ایمان گودرزی» یک کار بسیار خوب محسوب می شود از این رو، با سایر کارهای گذشته او در ریتم ها و زمینه های دیگر بسیار متفاوت است؛ البته اگرچه در این مستند مقداری دیر به موضوع اصلی آن پرداخته شده و در ابتدا مخاطب برداشت می کند که گویی مستند درمورد موضوع دیگری ساخته شده است.
وی افزود: بر این اساس اگر این موضوع را ندید بگیریم به نظر من مستند «قرارداد ۱۹ ژوئن» کار خوش فکر و خوش فرمی است، پژوهش بسیار خوبی برای ساخت آن انجام شده و حرف و سخن خود را بدون لکنت زبان به خوبی بیان کرده و آن را به مخاطبان خود منتقل کرده است.
مدیر مرکز فیلم مستند سوره به شباهت های موضوع این مستند با برجام اشاره کرد و ادامه داد: تاریخ همواره در حال تکرار است و خوبی گردش تاریخ هم به این موضوع است که می توان از آن عبرت گرفت؛ مخاطب وقتی این مستند را می بیند به صورت مستدل و منطقی متوجه می شود اگر قرار به مذاکره با دشمن است چه الزاماتی باید رعایت شود.
یزدی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: مستند «قرارداد ۱۹ ژوئن» همانند یک درس دو واحدی است که باید مسئولان، خصوصا مسئولان فرهنگی، سیاسی و دستگاه دیپلماسی ما آن را پاس کنند.
وی با نام بردن از دانشجویان به عنوان مخاطبان اصلی این مستند اضافه کرد: مخاطبان خاص مستند «قرارداد ۱۹ ژوئن» را دانشجویان، افراد نخبه هستند که می توانند این اثر بسیار خوب را مشاهده کرده و از آن استفاده کنند.
مدیر مرکز فیلم مستند سوره با انتقاد از نپرداختن به چنین موضوعاتی در سینما یادآور شد: علت اینکه چنین مستندها و موضوعاتی در سینمای ما کمتر مورد توجه قرار گرفته اند این است که ما بچه های انقلاب و مسئولان انقلابی به این موضوعات بی توجه بوده ایم؛ آنقدر که همه ما با هم درگیر بوده‌ایم و خود را مشغول موضوعات بی اهمیت کردیم از مسائل مهم غافل شده ایم.
یزدی با انتقاد از کم توجهی در پرداختن به موضوعات تاریخی متذکر شد: حتما باید یک فتنه ای ایجاد شود تا حواس همه ما جمع شود که بیاییم و راجع به برخی از موضوعات تاریخی صحبت کنیم؛ در حقیقت ما واکنشی هستیم که این موضوع بسیار بد است و هیچ ربطی هم به دشمن و مشکل بودجه ندارد و مشکل از خود ما است.
وی تصریح کرد: البته من به نسل جدید و بچه های تازه نفس عرصه فرهنگ کشور بسیار خوش بین هستم زیرا ضمن اینکه باسواد هستند از نگاه عمیق تری برخوردار بوده و تجربه مدیریتی خوبی در بعد از انقلاب اسلامی هم دارند و به همین جهت هم شاهد رخ دادن اتفاقات بسیار خوبی در عرصه فرهنگ کشور هستیم.
مدیر مرکز فیلم مستند سوره در بخش دیگر سخنان خود ادامه داد: اگر بخواهیم به موضوعی اشاره کرده و درمورد آن هشداری بدهیم بهترین راه مراجعه به تاریخ است؛ همچنین اگر به دنبال ترغیب کردن مخاطبان نیز هستیم بهترین راه این است که به تاریخ مراجعه کنیم. ببینید این اتفاق برجام که امروز رخ داده از زمان قدیم تا امروز ۱۰ مدل آن اتفاق افتاده و نتیجه آن هم مشخص شده است و از طرفی هم موضوعی نیست که بتوان آن را رد کرد.
بزدی در پایان گفت: مستندهای سیاسی و تاریخی اگر مستدل و منطقی باشند، مخاطب را احمق فرض نکنند و پژوهش خوبی پیرامون آن انجام شده و برای آن زحمت کشیده شده باشد اتفاقات بسیار خوب و مهمی را برای ما به همراه خواهد داشت که می تواند هزینه های یک ملت را کاهش بدهد.
گفتنی است علاقمندان برای اکران این مستند، می‌توانند عبارت «قرارداد ۱۹ ژوئن» را به ۳۰۰۰۴۵۵۰ ارسال کنند.