سبحانی:

اکران آثار جشنواره عمار در آمریکای لاتین می‌تواند باعث انتقال فرهنگ ایرانی شود

نمایش عمومی آثار جشنواره عمار در کشورهای آمریکای لاتین می‌تواند زمینه لازم برای صدور فرهنگ ایرانی را فراهم کرده و پیوندهای دوستی بین مردم ایران و این منطقه

به گزارش روابط عمومی جشنواره عمار به نقل از خبرگزاری فارس، احمد سبحانی سفیر اسبق ایران در مکزیک و ونزوئلا درباره اکران آثار سینمای مستقل و فیلمهای جشنواره مردمی عمار در آرژانتین طی روزهای اخیر گفت: مباحث هنری ازجمله فیلم در میان تمامی کشورها ازجمله کشورهای آمریکای لاتین مورد توجه فراوان مردم قرار دارد و با توجه به اینکه نیمی از جمعیت این منطقه در کشورهای مختلف از جریان های انقلابی حمایت می کنند، فیلم های ما نیز که در این راستا است می تواند توجه و علاقه این مردم را به دنبال داشته باشد.

وی با ارائه توضیحاتی در مورد وضعیت کشورهای آمریکای لاتین افزود: اگر شما به کشوری همچون آرژانتین نگاه کنید متوجه می شوید در حال حاضر این کشور و حکومت آن در دست انقلابیون و جریان های چپ نیست ولی نیمی از جمعیت طرفدار گروه‌های انقلابی هستند که این وضعیت، امروزه در کشورهای اکوادور، کوبا و ونزوئلا هم دیده می شود. با توجه به این مسائل، فیلم‌های جشنواره عمار می تواند بسیار مورد توجه مردم این کشورها قرار بگیرد و برای آنها جذاب باشد؛ همچنین این فیلمها می تواند زمینه لازم برای صدور فرهنگ ایرانی را به این کشورها فراهم کرده و پیوندهای دوستی بین مردم دو کشور را گسترش بدهد.

سبحانی خاطرنشان کرد: باید با برنامه‌ریزی برای مخاطبان این کشورها، طیف‌های مختلف فیلم از آثار سینمای مستقل و جشنواره عمار را به این کشورها برده و برای مخاطبان جشنواره ای و مردم عادی فیلم های نزدیک به سلیقه آنها را نمایش بدهیم.

وی تلویزیون را مهمتر از سینما در حوزه نمایش فیلم خصوصا فیلم های جشنواره عمار دانست و اضافه کرد: نکته دیگر این است که به جای اینکه ما فیلم های خود را در آنجا در قالب جشنواره نمایش بدهیم بهتر است در تلویزیون آنها نشان بدهیم تا مردم بیشتری بتوانند این فیلم ها را تماشا کنند. البته این در شرایطی است که ما فیلم های خود را به آنها ارائه بدهیم که اگر اینگونه شود آنها مشتری آثار ما هم می‌شوند.

سفیر اسبق ایران در مکزیک تصریح کرد: از طرف دیگر اگر بخواهیم در ابتدای راه فیلم ها و آثار خود را با هزینه و قیمت های بالا برای نمایش در تلویزیون به آنها عرضه کنیم آنها نمی توانند در این زمینه هزینه زیادی را پرداخت کنند اما اگر بتوانیم فیلمهای خود را با شرایط بهتری به آنها عرضه کنیم موجب می شود تا فیلم های ما جا افتاده و مخاطب خود را در آن منطقه پیدا کند.

سبحانی یادآور شد: برای نمایش و عرضه بهتر فیلم های جشنواره عمار لازم است با موسسات مردمی فعال در این کشورها تماس گرفته شود؛ حتی در برخی از موارد می توانیم از کمک سفارتخانه های خود برای دست‌یابی به این اهداف استفاده کنیم.

وی در بخش دیگر سخنان خود مردم منطقه آمریکای لاتین را علاقمند به کسب آگاهی در مورد ایران ارزیابی کرد و گفت: مردم زیادی در منطقه آمریکای لاتین به دنبال کسب آگاهی و اطلاع درباره نوع و روش زندگی ما در ایران هستند؛ بر این اساس اگر بر روی این موضوع برنامه ریزی های خوبی انجام شود نتیجه آن جذب مخاطبان فراوانی از این کشورها خواهد شد. سینمای ایران در حال حاضر در میان سینماهای مطرح دنیا قرار دارد؛ اما اینکه چه فیلم هایی از ایران در جشنواره های بین المللی موفق به دریافت جایزه می شوند محل مناقشه است البته نکته مهم و اصلی جا باز کردن فیلم ایرانی در دنیا است که این عامل ایران را به عنوان یکی از کشورهای صاحب سبک در ساخت فیلم های فاخر می‌شناسد که حرفی برای گفتن دارد.

سبحانی از هنر به عنوان یک ابزار موثر در انتقال فرهنگ نام برد و ادامه داد: ما باید از هنر به عنوان یک ابزار بسیار مفید و موثر برای نشان دادن فرهنگ خود به جهانیان بیشتر استفاده کنیم وکم کاری هایی گذشته را هم جبران کنیم.

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: نمایش فیلم‌های جشنواره عمار هرچه گسترش بیشتری در کشورهای امریکای لاتین به ویژه آرژانتین پیدا کند تاثیر بیشتری بر روی این مخاطبان بین المللی خواهد داشت.