محمدصادق کوشکی:

جایی که فحشا ترویج می‌شود «داد» باید لغو شود/مستند «داد» سند شرمساری مسئولان است

استاد دانشگاه خواجه نصیر گفت: مستند «داد» سند شرمساری رسانه ملی و مدیران آن است؛ زیرا چنین مستندهایی جایی در برنامه

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، محمد صادق کوشکی استاد دانشگاه خواجه نصیر پیرامون مستند «داد» که اکران‌های مردمی آن با برخی حواشی همراه بود و در بعضی دانشگاه‌ها با ممانعت مواجه شده است، گفت: مستند «داد» کار کوچکی از صدها مستندی است که باید در موضوع حق کشی ها، رفتار خلاف قانون و بی عدالتی ها ساخته می شد اما متاسفانه تولید نشده است؛ نکته مهم اینکه این ظلم ها توسط افرادی انجام می شود که از قدرت و نفوذ برخوردار هستند و از توان جمهوری اسلامی برای سرکوب فرد معترض استفاده می کنند.

وی افزود: همانند موارد مطرح شده در مستند «داد» در کشور کم نداریم و متاسفانه هرچه زمان از پیروزی انقلاب گذشته مجموعه افراد و شرکت هایی که فاسد و ظالم بودند بیشتر شده اند و اگر در این میان فردی لب به اعتراض باز کند از ابزار حاکمیتی برای بستن دهان او استفاده می کنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: یکی از راه های برطرف کردن این مشکل طرح و توصیف آن است زیرا تا زمانی که مشکل را شناسایی نکنیم نمی توانیم نسبت به حل و فصل آن اقدام کنیم؛ بر این اساس شناخت این دست مشکلات از طریق تحقیق های دانشجویی و ساخت چنین مستندهایی رخ می دهد.

کوشکی در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: مستندهایی از قبیل مستند «داد» ازجمله کارهایی محسوب می شوند که باید از صدا و سیما برای تمامی مردم و مخاطبان نمایش داده شوند تا اگر در جایی یک فرد بانفوذی از ابزارهای نظام برای ساکت کردن و خفه کردن معترضان استفاده می کند نشان دهنده همسویی نظام با آن فرد ظالم و فساد نباشد.

وی تماشای مستند «داد» را برای مردم لازم و ضروری دانست و اضافه کرد: مردم و مخاطبان با دیدن این مستندها متوجه می شوند نظام طرف مظلوم قرار دارد و با ظالم نیست؛ در حقیقت حداقل دستاورد پخش چنین مستندهایی از صدا و سیما موجب تبرئه نظام می شود. همچنین موجب می شود خانواده فرد معترضی که توسط آن فرد و یا دستگاه فاسد بازداشت و از کار بیکار شده نسبت به نظام بدبین نشوند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: تا امروز شاهد ساخته شدن چنین مستندهایی نبودیم و مهمترین امتیاز مستند «داد» این است در عرصه مبارزه با فساد پیش قدم شده است.

کوشکی در بخش دیگری از سخنانش متذکر شد: نکته دیگر درمورد پرداختن دقیق‌تر به مستند «داد» این است که اگر در آن کار از ابتدا تا انتها فقط به یک مشکل پرداخته می شد و در صحبت با کارشناسان نسبت به ریشه یابی آن اقدام می شد کارکرد آن مفید و موثرتر می شد.

وی تصریح کرد: البته با ساخته شدن این دست مستندها این موضوع می‌تواند سوال باشد که چرا سیستم نظام قضایی در خدمت مجموعه های فاسد قرار می گیرد و آنها از امکانات، ابزار و نیروی انسانی دادگستری و شورای تامین برای خفه کردن معترضان و عدالتخواهان می توانند استفاده کنند؟ اما چرا عدالتخواهان نمی توانند از این ابزارها برای احقاق حق خود استفاده کنند؟ این مسئله مهمی است که می توانست نخ تسبیح این مستند باشد اما متاسفانه در مستند «داد» خیلی به آن پرداخته نشده و می بینیم در این مستند کارگردان در روایت خود از این شاخه به آن شاخه پریده است.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نکته دیگر اینکه بهتر بود در این مستند با کارشناسان و نمایندگان مجلس گفتگوهایی انجام می شد و فقط سخنگویان مستند «داد» کارگران شلاق خورده «آق دره» نباشند؛ در حقیقت بسیار بهتر بود شاهد صحبت ها و سخن گفتن افرادی بودیم که از زاویه دیگری نیز به این مسئله نگاه می کردند.

کوشکی افزود: در مستند «داد» جای خالی صحبت های کارشناسان و نمایندگان مجلس در مورد این موضوع که چرا یک راننده نمی تواند از پایانه های حمل و نقل شکایت کند و بالعکس پایانه ها می توانند چندین نوبت از راننده ای شکایت کرده و او را دادگاهی کنند و به زندان بیاندازند بسیار احساس می شد.

وی استفاده از اساتید حقوق دانشگاه در راه ساخت این مستند را مفید عنوان کرد و ادامه داد: نکته مهم اینکه بسیار خوب بود در این مستند با یک مقام قضایی درمورد این موضوع گفتگویی می شد که چرا چنین مسئله ای پیش آمده است؛ همچنین کارگردان می توانست از تعدادی اساتید حقوق دانشگاه برای ساخت این مستند کمک بگیرد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: نکته بعدی این است که تعریف ما از رسانه ها چه می تواند باشد زیرا ما به معنای واقعی، رسانه مستقل، آن هم رسانه ای که بلندگوی مردم و آینه جامعه باشد در کشور نداریم؛ البته رسانه ملی می تواند این وظیفه مهم را بردوش بکشد ولی در بسیاری از مواقع این مهم را به انجام نمی رساند.

کوشکی با انتقاد از رسانه های دولتی که کمتر به سراغ موضوعاتی چون فساد در سیستم حمل و نقل می روند اضافه کرد: متاسفانه رسانه های دولتی و حاکمیت نیز کمتر به سراغ چنین موضوعاتی می روند و بیشتر اخبار و رویدادهای ورزشی یا اخبار مربوط به بازیگران را دنبال می کنند که مخاطبان آنها بالاتر برود و یا اخبار چیپ هنری را انعکاس می‌دهند.

وی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: اگر جایی سیاه باشد و هنرمندی آن را نمایش بدهد سیاه نمایی نکرده بلکه آینه‌گی کرده است؛ امام خمینی (ره) می فرمایند هنرمند باید منعکس کننده نقاط کور و معضلات نظام باشد. اگر هنرمندی لکه سیاهی را در دامن نظام به نمایش گذاشت و مشخص کرد که از کجا آمده است و چگونه می توان آن لکه را پاک کرد او وظیفه هنرمندی خود را انجام داده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: به عبارتی بهتر و دقیق تر سیاه نما کسی است که سپیدی های نظام را سیاه نشان می دهد و بر اساس این تعریف بسیاری از آقایان مسئول سیاه نمایی هستند؛ می بینیم که طرف می آید و تلاش صدها مهندس و دانشمند هسته ای را که افتخار نظام هستند چنان سیاه نشان می دهد مثل اینکه این دستاوردها شری است که باید از دست آن خلاص شد، بر این اساس چنین فردی سیاه نما است.

کوشکی گفت: نظام جمهوری اسلامی باید فضایی را فراهم کند تا مردم بتوانند در آن دادخواهی کنند و این موضوع افتخار نظام است؛ بر این اساس مسئولانی که سعی می کنند این حالت و وضعیت را ضد امنیتی نشان بدهند آنها سیاه نمایی می کنند زیرا نشان دادن راه و انجام راهنمایی سیاه نمایی محسوب نمی شود.

وی افزود: نشان دادن سیاهی جرم نیست بلکه ایجاد کننده آن لکه سیاهی جرم است زیرا فردی که لکه ای را ایجاد کرده مجرم است؛ این درحالی است فردی که لکه سیاهی را با هدف پاک کردن آن نشان می دهد مجرم نیست.

این استاد دانشگاه ادامه داد: مستند «داد» سند شرمساری رسانه ملی و مدیران آن است؛ زیرا چنین مستندهایی جایی در برنامه های صدا و سیما ندارند و صدا و سیما در ساخت چنین مستندهایی پیشگام نیست. نکته بسیار مهم اینکه چرا مردم نباید این دست موارد را از صدا و سیما مشاهده کنند؟

کوشکی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: در نگاه دیگر مستند «داد» سند شرمساری تمامی خبرگزاری ها، سایت های دولتی، روزنامه ها و رسانه های وابسته و رسانه‌هایی است که از پول بیت المال استفاده می کنند.

وی با اشاره به کارشکنی و ایجاد مانع در راه اکران این مستند اضافه کرد: نکته مهم دیگر درمورد ایجاد مانع بر سر راه اکران مستند «داد» این است وقتی از نمایش آن جلوگیری می کنند این پیام را به ما می رساند این مستند دست بر روی جای درستی گذاشته و بی خاصیت نیست. در غیر این صورت برای هزاران مسئول بی خاصیت امکان پخش دارد.

این استاد دانشگاه در پایان تصریح کرد: در مملکتی که فیلم «فروشنده» که توهین ناموسی به نظام جمهوری اسلامی ایران است با حمایت وزارت ارشاد اکران می شود و در کشوری که فیلم «۵۰ کیلو آلبالو» که فقط ترویج فساد و فحشا است با حمایت معاون سینمایی وزارت ارشاد پخش می شود باید فیلم مستند «داد» برای نمایش با مانع روبرو شود.

 

گفتنی است علاقه مندان جهت اکران این مستند می‌تواننند عبارت «داد» را به ۳۰۰۴۵۵۰ ارسال کنند.