گلعلی بابایی نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس

به جای تقدیر از مستند «داد» مانعش می‌شوند!/ چرا نمایش چنین مستندهایی در اولویت رسانه ملی نیست؟

نویسنده آثار دفاع مقدس گفت:مستندهایی از قبیل مستند «داد» کار بسیار خوبی است و رسانه ها وظیفه دارند

به گزارش روابط عمومی جشنواره عمار به نقل از فردا نیوز، گلعلی بابایی نویسنده آثار دفاع مقدس در مورد مستند «داد» که در جریان اکرانهای مردمی خود با برخی حواشی نیز همراه بوده است، گفت: محتوای مستند «داد» پرداختن به بی عدالتی، به عنوان یکی از معضلات رایج در سطح کشور است؛ یکی از مهمترین وظایف هنرمندان نشان دادن مشکلات و معضلات موجود در سطح کشور برای مردم جامعه است.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) در سخنان خود پیرامون هنر یک پیامی را برای هنرمندان ارسال کرده بودند که بعدها به منشور هنر معروف شد. ایشان در این پیام چند نکته را در رابطه با هنر مطرح می کنند. امام خمینی (ره) هنری را ارزشمند می دانند که روشنگر و چراغ هدایت در جامعه باشد و آدمی را از تاریکی نجات بخشد.

نویسنده کتاب «ضربت متقابل» افزود: در مستند «داد»، کارگردان، به آن دسته از مسائل و معضلات جامعه پرداخته که مردم را درگیر خود کرده است مثل قشر زحمتکش راننده های کامیون مورد ظلم قرار گرفته و حق آنها ضایع می شود.

بابایی خاطرنشان کرد: پرداختن به آن دسته از مسائلی که در سطح جامعه وجود دارد و مردم کمتر متوجه آن می شوند وظیفه هنرمندان است که به آن پرداخته، آن را بزرک گرده و به جامعه معرفی کنند؛ البته، این قبیل مستندها زمانی موفق می شوند که از رسانه های جمعی و عمومی همانند صدا و سیما نمایش داده شده و توسط مردم دیده شوند تا حرف و پیام مستند در جامعه گسترش پیدا کند.

وی در همین باره اضافه کرد: این دست از آثار برای پخش از رسانه ها با ممیزی روبرو می شوند؛ این در حالی است که اگر این کارها از رسانه های ارتباط جمعی پخش نشوند نمی توانند تاثیر خود را بر روی مردم جامعه به منظور حل این مشکلات بگذارد و حتی بخش بزرگی از مردم نیز متوجه ساخته شدن این اثر نخواهند شد.

نویسنده کتاب «نقطه رهایی» یادآور شد: نمایش این قبیل مستندها در اماکنی چون مدارس و مساجد مخاطبانی دارد که خود درگیر این مشکلات و مسائل هستند و به همین علت نیز اثرگذاری آنچنانی نخواهد داشت.

بابایی با اشاره به برخی کارشکنی ها در مسیر اکران این مستند بیان کرد: چرا مستندی که روشنگری می کند و قوه قضائیه هم باید از آنها تشکر کند که امر خلافی را به آنها و مردم کشور نشان داده به جای تقدیر، مانع از نمایش آن می شوند.

وی در همین باره اظهار داشت: مسئولانی که از اکران این مستند جلوگیری می کنند فکر می کنند سازندگان مستند «داد» یک مشت جوان بی اطلاع از همه جا هستند که بعد از درجریان قرار گرفتن مشکلی مستندی را تولید کرده اند که یک طرفه در حال قضاوت کردن هستند و هیچ اطلاعی از مشکلات موجود ندارند، به همین دلیل، پخش و اکران چنین مستندی را به نفع امنیت ملی نمی‌دانند.

این نویسنده عرصه دفاع مقدس کشور گفت: برای رسیدن به پاسخ این سوال که چرا پخش چنین مستندهایی اولویت رسانه ملی نیست باید از مدیران آن پرسش شود تا آنها پاسخ لازم را به افکار عمومی جامعه بدهند؛ البته ممکن است زمان این مستند که بیش از ۵۰ دقیقه است برای پخش از رسانه ملی مقداری زیاد باشد که می توان اندکی آن را کوتاه تر کرد تا مناسب پخش در تلویزیون شود.

بابایی در ادامه سخنانش خواستار ارسال مستند «داد» برای مسئولان کشور شد و افزود: مستند «داد» با اکران های استانی، مسجدی و دانشگاهی نمی‌تواند آن اثری مفید و موثری را که باید بر روی مردم جامعه داشته باشد؛ این مستند باید در قالب یک بسته برای تمامی مسئولان ارسال شود تا آن را مشاهده کنند. می توان مستند را برای وزارت کشور، قوه قضائیه و دفتر مقام معظم رهبری ارسال کرد تا آنها ببینند چه بی عدالتی در سطح کشور رخ می دهد و مردم با توجه به این موضوع در رنج هستند.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره سیاه‌نمایی در برخی آثار درباره مشکلات کشور بیان کرد: برای اینکه مستند «داد» و سایر مستندها به سیاه نمایی دچار نشوند باید مقداری این مستندها تعدیل شده ولی زبان گویای آن حفظ شود تا آن پیامی که لازم است به مردم و مخاطبان رسانده شود. البته برای پخش از صدا و سیما مثل شبکه افق یا مستند، باید زبان نرم تری برای آن انتخاب شود.

نویسنده کتاب «ضربت متقابل» در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: وظیفه رسانه ها، خبرنگاران و وسائل ارتباط جمعی این است که به مسائل و مشکلات پرداخته و آنها را به مردم معرفی کنند تا همه بدانند چنین بی عدالتی هایی در سطح جامعه وجود دارد که فرد معترضی را که حق با او است دستگیر می‌کنند و شلاق می‌زنند. آن وقت است که مشخص می شود آن فردی که مدعی است خودش یک سری از دلال ها را پرورش داده و پول از آنها گرفته و موجب تغییر جایگاه متهم و شاکی شده است.

بابایی تصریح کرد: اگر بخواهیم به اقشاری که مخاطبان اصلی مستند در کنار مردم، عمده مخاطبان این مستند آن دسته از مسئولان کشور هستند که می توانند دربارخ مسائل مطرح شده در مستند، اقدامی بکنند.

گفتنی است علاقمندان جهت اکران این مستند، می‌توانند عبارت «داد» را به ۳۰۰۰۴۵۵۰ ارسال کنند.