سیستم اداری اجازه مبارزه با فساد را نمی‌دهد/ مدیران کشور “داد” را به صورت ویژه ببینند

شاعر و نویسنده معاصر کشور گفت: برخورد با افرادی که به دنبال مبارزه با فساد هستند، مسئله جدیدی نیست

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار» به نقل از فرهنگ نیوز، سعید بیابانکی شاعر معاصر کشور با اشاره به مستند «داد» که در اکران‌های مردمی خود با برخی حواشی نیز همراه بوده است، گفت: مستند «داد» را اثر بسیار خوب و جالبی در نوع خود می دانم و اصلا خبر نداشتم چنین اتفاقاتی که این مستند به آنها پرداخته در کشور روی داده است به همین دلیل، ساخت مستند «داد» کار بسیار با ارزشی محسوب می شود.

وی افزود: در مستند «داد» می بینیم که یک راننده کامیون برای حل و برطرف کردن مشکلی دست به کار می شود ولی با او برخورد شده و متهم می‌شود؛ البته این مشکل، مسئله تازه و جدیدی در سیستم اداری ما نیست و افراد فراوانی بودند که وارد دایره مبارزه با فساد شدند و به اشکال مختلف با آنها برخورد شده و جلوی آنها گرفته شده است.

بیابانکی بیان کرد: دیدن این مستند مرا به ۲۰-۳۰ سال قبل برد. زیرا من به خاطر شغل برادرم که رانندگی کامیون بود، آشنایی خوبی با سیستم حمل و نقل در کشور دارم و به همین علت نیز شناخت بسیار خوبی از مناطق و مراکزی همچون اسکله بندر شهید رجایی و خوابیدن در صف نوبت بار و حضور در این فضاها را دارم.

این شاعر معاصر کشور اظهار داشت: به عنوان یک مخاطب، مستند «داد» را کاری بسیار خوب و جذاب ارزیابی می کنم؛ این مستند به نوعی از یک سناریوی مشخص و خوبی برخوردار است. یک ابتدا و انتهای کاملا مشخص و واضحی دارد و از یک نتیجه گیری هم برخوردار است که چه اقدامی باید انجام بدهیم تا شاهد پدید آمدن چنین وضعیتی نباشیم.

ساخت مستندی مثل «داد» شجاعت می خواهد

بیابانکی تصریح کرد: البته احساس می کنم نگاه این مستند، نگاهی سیاسی است؛ بر این اساس جا دارد و لازم است تا این نگاه حذف شود. به عبارتی بهتر، اگر امروز دولتی سرکار بود که همسو با سازندگان مستند بود آیا چنین فیلمی با این موضوع ساخته می شد یا خیر؟

وی افزود: مستند تا دقایق آخر خیلی خوب بود ولی در انتها نتوانستم با نگاه حاکم بر آن کنار بیایم و احساس کردم شاهد حاکمیت نگاهی سیاسی بر مستند هستم و این موضوع را برای مستند «داد» خوب نمی‌دانم.

نویسنده کتاب «سنگچین» در بخش دیگری از سخنانش مبارزه با فساد از طریق فعالیت های فرهنگی را بسیار خوب دانست و اضافه کرد: مبارزه با فساد از طریق سرودن شعر، داستان گفتن، فیلم ساختن و موسیقی اقدام و حرکت بسیار خوبی است؛ نکته دیگر اینکه، درست نیست جایی سکوت کرده و در جایی فریاد بزنیم. بر این اساس اگر ما در تمامی دوره های گذشته، حال و آینده همواره این نگاه را در همه حوزه ها داشته باشیم، بسیار خوب و پسندیده است.

بیابانکی گفت: ساخت چنین مستندهایی طبیعتا شجاعت و جسارت‌هایی را نیاز دارد زیرا در مورد بسیاری از دستگاه ها، سازمان ها و نهادها در کشور حتی نمی توان سخن گفت؛ گویی مصون از هرگونه خطا و اشتباه هستند در حالی که نباید این گونه باشد زیرا هیچ کس عاری از اشتباه نیست.

وی در بخش دیگری از سخنانش خطاب به فعالان فرهنگی عنوان کرد: سیستم اداری کشور به صورتی نیست که محدوده کوچکی را شامل شود، در یک سازمان و یا یک وزارتخانه چندین هزار نفر عضو هستند؛ اما در این میان نهادها و سازمان هایی هستند که ربطی به دولت ندارند و نظارت دولت شامل حال آنها نمی شود و اگر آنجا بتوانید وارد شوید می‌توان گفت شاهکار کرده‌اید.

باید فضا برای پرداختن و نقد وضعیت موجود برای هنرمندان هموار شود

این شاعر ادامه داد: به نظر من فضا باید باز شود تا هنرمندان بتوانند نسبت به نقد وضعیت موجود اقدام کنند زیرا نقد کردن موجب می شود جامعه و کشور از آسیب در امان بماند؛ در حقیقت زمانی که نقد نباشد شاهد فساد عریان خواهیم بود و کسی هم آن را نمی بیند و از همه مهم‌تر وقتی در مورد فسادی صحبت نشود گویی وجود ندارد این درحالی است که آن فساد وجود دارد.

وی  با توجه به نقش دانشجویان در ساخته شدن مستند «داد» اظهار داشت: بزرگ‌ترین نقشی که اقشار دانشگاهی اعم از اساتید و دانشجویان در تحقق عدالت می توانند در سطح جامعه ایفا کنند حفظ وظیفه و رسالت مطالبه گری خودشان است؛ البته این مطالبه‌گری نباید تنها از طیف مقابل و مخالف آنها باشد بلکه این مطالبه‌گری باید از تمامی طیف های جامعه داشته باشند.

این شاعر کشورمان یادآور شد: اگر قرار است ایرادی را بیان کنیم ابتدا باید ایراد خود را برطرف کرده، سپس به بیان ایراد دوستان خود پرداخته و در انتها به بیان ایرادهای مخالفان و حتی دشمنان خود بپردازیم؛ این موضوع که خودمان همه کاری را انجام بدهیم و فکر کنیم از همه چیز به دور هستیم و طیف مقابل سر تا پا ایراد است، از ریشه اشتباه است.

نویسنده کتاب «سنگچین» بر لزوم حفظ نگاه بی‌طرف دانشجویان مطالبه‌گر تاکید کرد و یادآور شد: طیف مطالبه‌گر دانشجویی باید کاملا نگاهی از بالا به پایین و از همه مهم‌تر، بی طرف داشته باشد و فاقد نگاه های حزبی، جنسی و جناحی باشد؛ زیرا همین نگاه های نادرست، مشکلات زیادی را برای کشور پدید آورده است.

این شاعر معاصر کشور با بیان اینکه خودم را یکی از مخاطبان اصلی این مستند می‌دانم، اظهار داشت: مردم و مسئولان هم مخاطبان اصلی این مستند هستند؛ همچنین نهادهای قضایی و دستگاه های امنیتی را نیز از دیگر مخاطبان این مستند به حساب می آورم به ویژه آنکه هر موضوعی را نمی توان با برخوردهای قضایی و امنیتی حذف کرد، بلکه باید ایرادات و اشکالات را از ریشه اصلاح کرد.

بیابانکی تصریح کرد: به عنوان یک هنرمند و در نگاه بعدی به عنوان فردی از جامعه، مستندی مثل مستند «داد» را متعلق به تمامی افراد و مردمان ایران می دانم.

فساد در حمل و نقل همانند پونزی است که در نقشه ایران پنهان شده است

این شاعر با ابراز امیدواری از نشان دادن سایر فسادهای موجود در سطح کشور به مردم ادامه داد: اگر کشور را همانند یک نقشه درنظر بگیریم ماجرای فساد در سیستم حمل و نقل همانند نقطه‌ای است که در زیر پونزی مخفی شده و این درحالی است که الی ماشاءالله محل ها و نقاط دیگری وجود دارد که امیدواریم افراد شجاعی پیدا شوند و آنها را به تدریج به همه مردم نشان بدهند.

وی درباره اکرانهای مستند «داد» گفت: پیرامون نحوه نمایش و اکران مستند «داد» که اکران های مردمی آن، با وجود کارشکنی‌های برخی مسئولان ادامه دارد، بهتر است به صورت محدود این اکران ها انجام شود زیرا این احتمال وجود دارد که با اکران های گسترده واکنش های بدی را به همراه داشته باشد.

این شاعر معاصر کشور در همین زمینه اظهار داشت: مستند «داد» باید در قالب اکران‌های ویژه برای مدیران و مسئولان تصمیم گیرنده نمایش داده شود تا تأثیر مناسب و واقعی خود را داشته باشد زیرا مردمی که فیلم را می‌بینند اولا کاری نمی‌توانند برای رفع مشکلات مطرح شده انجام بدهند و ثانیا حال آنها با دیدن این گونه فیلم‌ها بد می شود، در حالی که حال مردم با دیدن فیلم، باید خوب شود.