اکران فیلم‌های عمار در خارج از ایران

جنگ با دوربین در جبهه «عمار»

محسن اسلام زاده گفت: در حقیقت با اکران فیلم‌های جشنواره عمار، فرهنگ و نگاه ما به کشورهای دیگر ازجمله عراق، آرژانتین

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار» و به نقل از روزنامه شهرآرا، در حالی که این روزها شاهد اکران منتخبان جشنواره مردمی فیلم عمار در  عراق هستیم و تعدادی از مستندسازان مشهدی در عراق و جاهای دیگر مشغول ساخت کارهای جدیدتری هستند، برای بررسی تاثیرات این اکران‌ها و ضرورت صدور تولیدات سینمایی کشورمان به سراغ چند کارگردان مطرح عماری رفتیم.

 

جهانی حرف بزنیم

کارگردان خراسانی مطرح کشور در خصوص تاثیر اکران فیلم‌های منتخب جشنواره مردمی عمار در کشورهای مختلف دنیا گفت: خیلی باعث خوشحالی است که فیلم‌هایی که دارد در داخل ایران تولید می‌شود، به نوعی صادر می‌شود.

محسن اسلام‌زاده تصریح کرد: در حقیقت با اکران فیلم‌های جشنواره مردمی عمار، فرهنگ و نگاه ما به کشورهای دیگر از جمله عراق، آرژانتین و فلسطین که این آثار در آنجا اکران شده و یا جاهای دیگری که متقاضی اکران فیلم‌های ما هستند، منتقل می‌شود.

کارگردان«تنها میان طالبان» در ادامه تصریح کرد: فیلم‌سازان ما یاد گرفتند به زبان بین‌المللی فیلم بسازند؛ یعنی اینکه فیلمشان، با یک زبان منطقه‌ای، مناسب اکران برای خارج مرزها و فرامنطقه‌ای باشد.

وی افزود: با ادبیات جهانی حرف‌زدن و دیالوگ برقرارکردن با جاهای مختلف دنیا، مهم است.

اسلام‌زاده با اشاره به این مطلب که فیلم‌سازان ما در جشنواره مردمی عمار این اتفاق خوب را رقم زدند، اظهار داشت: فیلم‌سازان ما در موضوعات مختلف که احساس می‌کنند اشتراکاتی وجود دارد، فیلم دارند می‌سازند و با این آثار خودشان را اثبات می‌کنند و همراه فیلم‌هایشان صحبت می‌کنند.

 

حضور پررنگ فیلم‌سازان خراسانی در جشنواره فیلم عمار

کارگردان مجموع مستند«مدافعان آمرلی» درخصوص جایگاه فیلم‌سازان مشهدی و خراسانی گفت: جایگاه هنرمندان خراسانی وحضورشان در جشنواره فیلم عمار ویژه است.

محسن اسلام‌زاده ضمن اشاره به این مطلب که امروز دیگر فیلم‌سازان خراسانی، کارهای فاخری می‌سازند، تصریح کرد: در خراسان، تعداد فیلم‌سازانی که حرفه‌ای شدند، زیاد شده و خوشبختانه در این عرصه همه حرف برای گفتن دارند.

وی ادامه داد: همه این اتفاق‌ها در عرصه فیلم‌سازی، نوید آینده روشنی در خراسان را می‌دهد وما شاهدیم که فیلم‌سازان مشهد سال گذشته با تولیدات متنوع خود در جشنواره‌های مختلف علاوه‌بر «جشنواره مردمی فیلم عمار» خوش درخشیدند.

 

خراسان قطب مستندسازان انقلابی شده است

کارگردان فیلم سینمایی« اشنوگل» درخصوص حضور پررنگ فیلم‌سازان خراسانی در جشنواره‌ها گفت: در چند سال اخیر خراسان قطب مستندسازان انقلابی شده است؛ یعنی تفکری ایجاد شده است که حزب‌اللهی‌ها را بهتر درک می‌کنند و فضایی فراهم آمده که نیروهای انقلابی می‌توانند درآن کار کنند.

هادی حاجتمند با اشاره به این مطلب که خراسان وارد مرحله‌ای شده است که سال گذشته ۱۰۰ کار به جشنواره مردمی فیلم عمار فرستاده است، ادامه داد: چرا سطح حمایت‌ها جوری نیست که مستندسازان و فیلم‌سازان بتوانند کارهای بزرگ‌تر و حساس‌تری انجام دهند.

این کارگردان با بیان این مطلب که اگر توانمندی بچه‌های ما مشابه نبود، هیچ‌وقت این حرف را نمی‌زدم، افزود: چرا هر وقت قرار است، کار ارزانی ساخته شود یا قرار است کار کم‌پول اما موثری ساخته بشود و مصداق گفتمان حضرت امام(ره) باشد، عده خاصی حزب‌اللهی آن را می‌سازند اما وقتی قرار است یک کار ملی و بزرگ چندمیلیاردی ساخته شود، بودجه را به افراد پایتخت‌نشین می‌دهندکه آن را بسازند؟

حاجتمند تصریح کرد: نباید در حوزه بچه‌حزب‌اللهی‌ها این مرکزگرایی وجود داشته باشد. نکته اینجاست؛ چرا وقتی می‌خواهند به دیدار حضرت آقا بروند یا اکران منتخب فیلم‌های جشنواره عمار در عراق یا در کشورهای دیگر باشد، ما بی‌خبر می‌مانیم؟ وی افزود: به نظر می‌رسد تا زمانی که نگاه این‌چنینی حاکم باشد، انتظار پیشرفت دراین عرصه نمی‌رود.

 

در جبهه فرهنگی، جشنواره عمار یک ضرورت است

کارگردان انیمیشن سینمایی خلیج فارس۲ درباره ضرورت اکران منتخب فیلم‌های جشنواره عمار وتاثیر این تولیدات درخارج از مرزها گفت: مسلما برای صدور انقلابمان همان طور که حضرت امام(ره) توصیه داشتند، باید جبهه‌های فرهنگی راتقویت کنیم.

فرهاد عظیما افزود: جشنواره مردمی فیلم عمار و اکران این تولیدات در کشورهای دیگر منطقه در واقع تقویت جبهه فرهنگی و صدور تفکر انقلاب بوده و برگزاری آن همواره یک ضرورت است.

 

تولیدات جشنواره عمار باید در قد و قواره انقلاب باشد

این کارگردان مطرح خراسانی درخصوص تاثیرات فرهنگی اکران‌های تولیدات جشنواره عمار تصریح کرد: باید این نکته را درنظر داشت که جشنواره مردمی فیلم عمار بیشتر جشنواره‌ای مستندمحور است و صدور ارزش‌های نظام و انقلاب اسلامی، به گستره و کیفیت آثار ارائه‌شده بستگی دارد.

عظیما اظهار داشت: باید تولیدات جشنواره فیلم عمار، در قد و قواره انقلاب اسلامی باشد و در این حرکت فرامنطقه‌ای، لازم است که برنامه‌ریزی و دقت لازم را به کار گرفت؛ حرف انقلاب، حرف بزرگی است و با تولید چند فیلم کوچک و مستند نمی‌توان گفتمان حضرت امام(ره) و نظام انقلاب اسلامی را به کشورهای دیگر صادر کرد.

وی ادامه داد: جشنواره عمار شروع و حرکت خوبی است که آغاز شده است و باید آثار بزرگی درجهت صدور انقلاب داشته باشد.

عظیما اظهار داشت: مسلما اگر کارهای خوب و اکران‌های خوبی داشته باشیم، تاثیرات فرهنگی خوبی هم به دنبال خواهد داشت.

 

بازتاب جشنواره عمار، ترس دشمنان اسلام بود

فرهاد عظیما درخصوص بازتاب‌های اکران منتخب فیلم‌های جشنواره عمار گفت: وقتی دشمن در مقابل کارهای فاخری مثل کارهای آقای سلحشور یا طالب‌زاده اقدام به تهدید و ترور افراد حمایت‌کننده جشنواره فیلم عمار و بستن سایت‌ها درکشورهای اکران‌کننده کرده است، همه نشان از تاثیرات این جبهه فرهنگی و احساس ترس دشمن دارد.