نعمت الله سعیدی:

مستند «داد» فارغ از سیاه‌نمایی است/ پرداختن به موضوعات مطروحه در مستند «داد» اندازه بی‌بی‌سی نیست

نعمت الله سعیدی نویسنده انقلاب اسلامی گفت: موضوعاتی که در مستند «داد» به کار رفته اصلاً و ابداً معنا و مفهوم سیاه‌ن

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار» مستند ۵۰ دقیقه‌ای «داد»، به بررسی اعتراضات صنفی سالهای اخیر و برخوردهای ناروای قضایی و قهری با آنها می‌پردازد. «داد» که به کارگردانی حجت عدالت‌پناه، فانوس هفتمین جشنواره عمار را کسب کرده است این روزها در جریان اکرانهای مردمی این جشنواره در نقاط مختلف در حال نمایش است در باره این مستند خوانش‌های متعددی وجود دارد و عده ای آن را سیاه نمایی می‌دانند. نعمت الله سعیدی نویسنده «دین در دام درام»درگفت‌وگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس مستند عدالتخواهانه «داد» که به پیپگیری اعتراضات صنفی و نحوه برخورد با آنها می‌پردازد، گفت: مستند «داد» را اگر در گام نخست به دو قسمت سوژه و ساختار تقسیم کنیم باید عرض کنم که مستند از سوژه‌ای بسیار عالی برخوردار است؛ به عبارتی بهتر سوژه این مستند را نه تنها عالی که آن را سوژه‌ای واجب و لازم برای پرداختن در یک کار مستند ارزیابی می کنم. زیرا پرداختن به این نوع مسائل را از نیازهای اساسی مردم کشور قلمداد می کنم.

وی افزود: اگر بخواهیم این مستند را در حوزه ساختار مورد ارزیابی و بررسی قرار دهیم، مستند «داد» بد ساخته شده است در حالی که چنین سوژه بسیار خوبی را به بهترین شکل ممکن می توانستند بسازند.

این نویسنده ادامه داد: یکی از مهمترین مشکلاتی که مستند «داد» دارد این است که کارگردان آن، در چنین سوژه مهمی که به رگ حیات کشور، ادامه گفتمان انقلاب و خیلی چیزهای دیگر بستگی دارد، فقط چند شخصیت را در مستند وارد می کند که این افراد در حد و اندازه طرح و بیان این مسئله و سوژه در چنین مستندی نیستند.

 

سوژه به مراتب بهتر از ساختار است

سعیدی برخی از مونولوگ های موجود در این مستند را غیر ضروری دانست و خاطرنشان کرد: نکته دیگری که درمورد نحوه ساخت مستند «داد» باید به آن اشاره کنم این است در مستندی به این مهمی که به چنین موضوعی نیز می پردازد اصلا جای ایجاد و درگرفتن برخی از مونولوگ هایی که مشاهده می کنیم نیست؛ البته به این دلیل که سوژه مستند، فوق العاده قوی است بسیاری از نقاط ضعف در اثر به چشم نمی آید.

 

«مستند داد» دفاع از مشروعیت نظام و نقد کارکرد

وی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: یکی از بزنگاه‌های گفتمان انقلاب اسلامی که بسیاری از حزب الهی ها در نوع برخورد با آن دچار اشتباه شده اند، بین دفاع از مشروعیت نظام و نقد کارکرد این نظام است؛ بر این اساس بسیاری در جهت دفاع از مشروعیت نظام، چشم خود را بر روی نقد و بررسی کارکرد نظام بسته اند که این موضوع، اشتباه بسیار بزرگی است.

نویسنده «دین در دام درام» با بیان اینکه اصحاب رسانه نقش مهم و اساسی در بسط و گسترش مطالبه‌گری صنفی و اجتماعی دارند، یادآور شد: رسانه‌ها، متهم ردیف نخست این موضوع هستند زیرا مسئولیت این مطالبه‌گری در درجه نخست، بر روی دوش آنها و هنرمندان است.

سعیدی در همین باره تصریح کرد: هنرمندانی که ادعای هنرمندی می کنند اگر واقعا در برابر موضوع هایی که در این مستند روایت می شود ناراحت نشوند و واکنش مناسبی به آن نشان ندهند، باید پرسید این فرد اصلا چرا نام هنرمند را بر روی خود گذاشته است؟! جایگاه رسانه هم به همین صورت است.

وی در بخش دیگر سخنان خود با انتقاد از اینکه چرا چنین موضوعاتی اولویت رسانه ها نیست، گفت: از طرف دیگر، رسانه های ما به دنبال مصلحت اندیشی بوده و از دردسر دوری می کنند.

نویسنده «عفریته و افلاطون» در ادامه سخنانش خواستار خلق آثار مختلف در مورد مسائلی از قبیل فیش های نجومی و فساد در سیستم حمل و نقل کشور، توسط هنرمندان شد و افزود: به یک مثال در این زمینه اشاره می کنم و آن اینکه چرا در مورد فیش های نجومی نباید فیلم یا مستندی ساخته شود و پرداختن به این موضوع در دستان هنرمندان قرار بگیرد؟ هنرمندان عرصه های مختلف گرافیک، موسیقی، مستند و فیلم باید در این زمینه، محتوا ارائه کنند.

سعیدی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: یک فیلمساز یا مستندساز باید در پرداختن به سوژه هایی مثل موضوع مستند «داد»، ظرایف و نکات لازم را رعایت کند تا به سیاه نمایی دچار نشود؛ البته از همه مهم‌تر این است که یک فیلمساز از انصاف لازم و مناسب برخوردار باشد تا آثار او دچار چنین مشکلی نشود.

این نویسنده با اشاره به مشروعیت نظام کشور اضافه کرد: نظام همانند یک بدن است که گاهی مریض می شود و نیاز به آمپول دارد و ساخت مستندهایی همانند «داد» برای نظام در حکم چنین آمپول هایی است؛ بر این اساس یکی از اصلی ترین وظایف رسانه ها و هنرمندان پرداختن به چنین موضوعاتی است.

 

پرداختن به سوژه مستند «داد» اندازه شبکه‌های معاند نیست

سعیدی درباره ورود رسانه‌های بیگانه به این موضوعاتی یادآور شد: شبکه هایی مثل «بی بی سی فارسی» در پرداختن به چنین موضوعاتی زرنگی می‌کنند اما اساسا پرداختن به چنین موضوعات و سوژه هایی، اندازه دهان این شبکه ماهواره ای نیست؛ این جنس از حق‌طلب‌هایی که رانندگان تریلی که در مستند «داد» نشان داده می‌شود، اندازه دهان شبکه ای چون «صدای آمریکا» هم نیست و نخواهد بود.

این نویسنده در بخش دیگر سخنان خود افزود: اگر قرار بود این نظام به دلیل ظلم و کارکرد غلط سقوط می کرد و این مشروعیت از بین می رفت این اتفاق افتاده بود. از فیش های نجومی، دزدی های میلیاردی و رانت خواری های عجیب و غریب، دیگر چه اتفاق هایی امکان دارد که رخ بدهد که تا امروز در این کشور رخ نداده است. در حقیقت اگر قرار بود چنین اتفاقاتی در کشور رخ بدهد و این مشروعیت و ستون های نظام را از بین ببرد، ۲۰ سال قبل از این، اتفاق افتاده بود.

سعیدی، نظام اسلامی را نظامی قدرتمند و پایدار دانست و خاطرنشان کرد: بر این اساس باید بیان کنم که نظام ما نظام پایداری است که دشمنان آن قصد دارند تا جلوی پیشرفت آن را به هر قیمتی و با هر ترفندی بگیرند؛ آنها به دنبال این موضوع هستند جلوی وسعت آن را گرفته و پیروزی های آن را بیهوده نشان بدهند.

وی تصریح کرد: نکته اصلی اینجاست به علت اینکه بچه های حزب الهی نگران مشروعیت و اصل نظام و انقلاب هستند این سیاست را در پیش میگیرند تا در حوزه کارکرد با مسائل و مشکلات موجود از روش تحمل و توجیه استفاده کنند.

 

مستند «داد» سیاه نمایی ندارد

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: به نظر من بحث سیاه نمایی از دو جنس است اما موضوعاتی که در مستند «داد» به کار رفته اصلا و ابدا معنا و مفهوم سیاه نمایی نمی دهد؛ بر این اساس مخاطبان اصلی این مستند را تمامی مردم کشور می دانم. در حقیقت از قشر تحصیل کرده جامعه گرفته تا کم سوادن و از مردم عادی گرفته تا نخبگان همه باید نسبت به تماشای این مستند اقدام کنند.

سعیدی در همین باره تأکید کرد: بچه های حزب الهی و انقلابی باید بسیار جدی پای کار آمده و با استفاده از انواع روش ها حتی انجام تحصن در دانشگاه ها کاری کنند تا مستند «داد» در تمامی دانشگاه های کشور اکران شود؛ حتی باید برنامه ریزی هایی انجام شود تا این مستند در مساجد و مراکز فرهنگی و هنری دیگر نمایش داده شود.