تهیه کننده برنامه ثریا:

مستندسازی از اعتراضات صنفیِ قانونی،کمک به امنیت ملی است نه سیاه‌نمایی

محسن مقصودی، تهیه کننده برنامه ثریا گفت: اگر تبدیل به رسانه‌ای برای بیان مشکلات قانونی مردم شویم، هیچگاه سیاه‌نمایی

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار» به نقل از خبرگزاری تسنیم، محسن مقصودی مجری و تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی «ثریا» درباره مستند پر حاشیه «داد» گفت: مهم‌ترین نقطه قوت مستند «داد» صراحت مستندساز در بیان روایت‌هایی است که معمولا در چنین کارهایی دیده نمی‌شود؛ زیرا این دست مسائل معمولا در رسانه‌های مختلف سانسور می‌شود. در حقیقت نکته مهم این است که مستندساز از کنار این مسائل به راحتی عبور نکرده و در کار خود به آن‌ها پرداخته است.

وی افزود: بیان مواضع عدالت‌خواهانه و انقلابی توسط بچه‌های انقلاب امتیاز مهم و بزرگی برای مستند «داد» محسوب می شود زیرا علمدار دفاع از مظلومان و محرومان در سراسر کشور بچه‌های حزب اللهی و بچه‌های عمار هستند.

تهیه کننده برنامه «ثریا» با تمجید از مستند «داد» به دلیل پرداختن به مطالبات رانندگان کامیون و پرستاران ادامه داد: پرداختن به موضوعات مطرح شده در این مستندِ بسیار خوب، نقطه قوت مهمی است. مستند «داد» در انتخاب سوژه و پرداختن به سوژه‌های مختلف از جمله سوژه رانندگان کامیون و پرستاران، موفق عمل کرده است.

مقصودی گفت: نقطه قوت دیگر این مستند، شجاعت کارگردان در پرداختن به موضوعات حساس است. نکته دیگر اینکه نوع نگاهی که بچه های عمار و سازندگان مستند «داد» دارند بسیار مهم است و تعریف جدیدی از امنیت در حال ارائه شدن است. معمولا نگاه‌های کلیشه‌ای امنیتی و محافظه کارانه موافق هرگونه اعتراض صنفی حتی اگر هم به حق باشد نیستند؛ در حقیقت آنها این اعتراض‌های صنفی را مخالف امنیت ملی کشور برداشت کرده و به سرعت به آن برچسب سیاسی می‌زنند. نوع نگاهی که مستندساز به امنیت ملی دارد اتفاقا پرداختن درست و اصولی به مشکلات صنفی و بیان به حق آنها است. در حقیقت باید بیان شود که این معترضان به دنبال حق خود و اجرای قانون بوده و خواستار دیده شدن هستند.

وی تصریح کرد: نوع نگاه مسئولان به اعتراضات صنفی و پیگیری حق و مطالبات قانونی آن صنف باید تغییر کند، الزاما هر نوع اعتراض صنفی به معنای مقابله با حکومت و نگاه‌های سیاسی نیست و می‌تواند در تائید و حفاظت از نظام تعبیر شود و باید نشان داده شود که نظام و اجزای آن مدافع حق مظلومان، محرومان و مردم هستند.

مقصودی گفت: اصحاب رسانه ها قطعا می توانند در بسط و گسترش موضوع مطالبه گری صنفی و اجتماعی مفید و موثر واقع شوند زیرا یک مستند به تنهایی این توانایی را ندارد که جریان سازی لازم را ایجاد کند بلکه به شبکه‌ای از فعالیت‌های رسانه‌ای در خبرگزاری‌ها، رسانه‌ها و مطبوعات آن هم فارغ از نگاه‌های سیاسی نیاز است تا به این جریان مطالبه‌گری حق مردم و اقشاری را که مظلوم واقع می‌شوند، پیگیری کند.

تهیه‌کننده برنامه «ثریا» افزود: همیشه این نکته هم باید لحاظ شود که مطالبات صنفی اقشار، حتی اگر مطالباتی قانونی هم باشد امکان دارد مطالبات به حقی نباشد؛ بر این اساس فیلم ساز در ساخت مستند خود باید به آن توجه لازم را انجام بدهد.

وی دلسوز بودن کارگردانان در ساخت مستندها را راهی برای دوری اثر از سیاه نمایی عنوان و خاطرنشان کرد: دلسوز بودن از جمله ظرایف و نکاتی است که کارگردان باید در پرداخت به این نوع موضوعات درنظر بگیرد تا اثر او به سیاه نمایی دچار نشود؛ در حقیقت اگر چنین شیوه و روشی را که کارگردان مستند «داد» به کار بست توسط فیلم سازان و مستندسازان دیگر پیروی شود آثار آنها قطعا دچار سیاه نمایی نخواهد شد. ضمن اینکه کمک جدی و اساسی به تحقق عدالت در سطح کشور و امنیت ملی کشور خواهد کرد.

تهیه کننده برنامه «ثریا» در پایان تصریح کرد: نکته مهم اینکه، این سیاه نمایی توسط جریان‌هایی انجام می شود که این مطالبات را خفه می کنند و فکر می‌کنند با خواباندن مطالبات به حق مردم سفیدنمایی کرده و به کشور خدمت می‌کنند. این در حالی است که عدم اجازه برای پیگیری حرف حق سیاه نمایی واقعی است.