مستندهای بیشتری همانند “داد” ساخته شوند/ بی‌اطلاعی و محافظه‌کاری علت بی‌توجهی فیلمسازان به مشکلات مردم

مدیر موسسه شهرستان ادب گفت: ترس، محافظه‌کاری و بی‌اطلاعی باعث می‌شود فیلمسازان کمتر به سراغ سوژه‌هایی مانند مستند

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، علی‌محمد مؤدب شاعر و نویسنده که بخشی از سروده مشترکش برای ۲۲ بهمن را از مستند «داد» الهام گرفته، درباره این مستند گفت: ساخت این مستند از نظر موضوع و پرداختن به مطالبات کارگران کار بسیار مهمی است و سازنده فیلم دست بر روی موضوع مهمی در حوزه مطالبات مردم گذاشته است.

وی پیرامون ساختار و فرم مستند «داد» افزود: ساختار و فرم این مستند می‌توانست کمی کوتاه‌تر ساخته شود؛ چرا که به نظر می‌رسد کار مقداری طولانی ساخته شده است. البته در مستند «داد» صحنه‌هایی پیرامون پیگیری مطالبات مردم وجود دارد که در حال حاضر کمتر به آن پرداخته می شود اما در کل این مستند، حرکت بسیار خوبی بود و امیدوار هستم از این جنس مستندها، بیشتر تولید شود.

شاعر و نویسنده معاصر کشور به ارجاع سروده ۲۲ بهمن به مستند «داد» اشاره کرد و ادامه داد: وقتی در جریان ماجرای آقای سیدمیثم صفائیان، نماینده کامیون‌داران عدالتخواه، و شلاق خوردن کارگران قرار گرفتم و بعد از اینکه مستند «داد» را هم مشاهده کردم هرچه بیشتر با این ماجراها آشنا شدم و زمانی که آقای میثم مطیعی گفتند برای ۲۲ بهمن ماه قصد دارند شعری بخوانند من آنجا یادی از کارگران و اعتراضی که داشتند کردم و بیت «خطر زخم شلاق بر کارگرهاست، خطر کوله‌برهای در برف مانده است» را خواندم.

مؤدب بیان داشت: این شعر در روز ۲۲ بهمن ماه در میدان آزادی تهران خوانده شد و در واقع حرف دل آن افراد بود و به نوعی آن را می توان نتیجه و الهام گرفته از مستند «داد» دانست که مشاهده کردم.

وی افزود: : نکته مهم در زمینه ساخت مستندهایی از قبیل مستند «داد» این است که ترس و محافظه‌کاری موجب می‌شود تا فیلمسازان کمتر به ساخت مستندهایی با چنین سوژه هایی توجه کنند؛ دلیل دیگر، بی‌اطلاعی است زیرا اگر فیلمسازان خود را در معرض این دست اخبار قرار بدهند و دردها و مشکلات مردم را پیگیری کنند، طبیعتا به خلق آثاری در این زمینه ختم می‌شود.

این شاعر و نویسنده یادآور شد: البته افرادی که به قشر مستضعف تعلق دارند به صورت عادی در جریان مشکلات و مسائل اقشار محروم قرار می‌گیرند؛ آنها باید به این موضوع افتخار کنند که زبان افراد محرومی می‌شوند که نمی‌توانند و این امکان را ندارند که حرف خود را بر زبان بیاورند.

مؤدب اظهار داشت: مستند «داد» در رساندن صدای عدالتخواهانه صنوف مختلف به مسئولان، بسیار مهم و موثر ارزیابی می‌کنم و اعتقاد دارم تهیه و تولید این قبیل آثار بسیار مهم و حیاتی است و موجب می شود تا صدای مردم در این حوزه شنیده شود.

وی تصریح کرد: مستند «داد» نه سیاسی است و نه گزینشی بلکه در متن و داستان روایی خود برای مخاطبان به سراغ بحران و مشکلی که وجود داشت حرکت کرده بود؛ این مستند ضمن نداشتن تعهد سیاسی به این مسئله که جریانات راست یا چپ نقد شوند تمام توان و تلاش خود را برای پرداختن به مسئله و مشکل موجود، صرف کرده است.

شاعر کشورمان گفت: نکته مهمی هم که فیلمسازان باید به آن توجه کنند این است که نقدهایی که در آثار خود به آنها اشاره می‌کنند باید مشفقانه بوده و هدفی از قبیل درگیر شدن و یا جنبه تخریبی نداشته باشد. بر این اساس نکته بسیار مهم در هر فیلم و مستندی، مشفقانه بودن نقد است.

مؤدب با اشاره به لزوم بیان مسائل و مشکلات جامعه در آثاری چون فیلم و مستند افزود: اگر مشکلات و مسائل کوچک برطرف نشوند به تدریج برروی هم انباشته شده و به بحران های بزرگی تبدیل می‌شوند.

وی با بیان اینکه در نگاه نخست تمامی مردم کشور مخاطبان مستندی مانند «داد» هستند، اظهار داشت: ولی در قدم بعدی نیروهای موثر و مولد در عرصه فرهنگ و رسانه و افراد مهم در حوزه‌های مدیریتی، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی باید این مستند را به خوبی مشاهده کنند.؛ چرا که تصمیم اشتباه و نامناسب توسط مسئولان می تواند زندگی گروهی از مردم را دچار بحران هایی کند که این اشتباه می تواند در طراحی، اجرا یا نظارت باشد به همین دلیل لازم است این مستند را ببینند.