گفتگو با اکران کننده مردمی جشنواره عمار

وقتی بازخورد اکران نمی‌نویسی یعنی هدف عمار را متوجه نشدی/انتظار یکساله برای وفای به عهد

پیامی تلگرامی از بازخورد یک‌ماهه فعالیت بانوان باغملکی باعث شد که جستجو کنیم و گفتگویی کوتاه با ایشان انجام دهیم

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار» و به نقل از باغملک نیوز، پیامی تلگرامی از بازخورد یک‌ماهه فعالیت بانوان باغملکی باعث شد که جستجو کنیم و شماره خانم کاظمی نسب را پیدا کنیم تا گفت و گویی کوتاه با ایشان انجام دهیم. صحبتی کوتاه که بیش از آنچه فکرش را می‌کردم پر تیتر بود و پر مفهوم.

با این بانوی فعال فرهنگی باغملک که مفتخر اکران عمار در شهرستان را دارد گفتگوی ویژه ای داشتیم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

 

*خودتان را معرفی کنید.

کاظمی نسب هستم. کارشناسی‌ام را از دانشگاه شهید چمران گرفتم. زمان دانشجویی در بسیج دانشجویی و نهاد رهبری فعالیت می‌کردم و مدتی است در بسیج شهری، عهده‌دار مسئولیت فرهنگی‌ام و با گروه خودجوش طرح ولایت هم همکاری دارم. در مراسم اعتکاف یا مراسم شیرخوارگان حسنی نیز با هیئت رزمندگان شهرستان همکاری می‌کنم.

 

*چطور و از چه دوره‌ای با جشنواره عمار آشنا شدید؟

از جشنواره پنجم با جشنواره عمار آشنا بودم و وقتی از تلویزیون تبلیغ‌های دعوت به اکران پخش می‌شد، شنیده بودم دو نفر از آقایان در شهرستان‌مان اکران می‌کردند اما فکر نمی‌کردم که خانم‌ها هم بتوانند اکران کننده باشند. از جشنواره ششم اکران کننده شدم.

 

*چرا در بین کار‌های فرهنگی مختلف به اکران فیلم روی آوردید. با توجه به اینکه در زمینه‌های مختلف فرهنگی هم دستی بر آتش دارید.

ما در کنار اکران فیلم‌های جشنواره داریم کار‌های دیگری هم انجام می‌دهیم. ولی معتقدم وقتی برای کودکان یا نوجوانان که در مقطع حساسی هستند و دوران شکل گیری هویت‌شان است، پخش یک فیلم مثل دایو تاثیرش بیشتر از ده تا سخنرانی است و جذب بیشتری دارد. همانطور که ما در منابع دینی داریم که نگاه باید کنترل شود، این نشان می‌دهد که رسانه تصویری و فیلم روی هویت و تعیین خط مشی زندگی یک انسان خیلی تاثیر دارد. آموزش از طریق فیلم، آموزش غیر مستقیم است و خیلی تاثیر گذار‌تر است از کار‌های فرهنگی که مستقیم است.

 

*در هفته گذشته متنی از بازخورد فعالیت‌های بانوان شهرستان باغملک منتشر شد که آمار و اعداد جالبی داشت. از تعداد اکران‌ها و مکان‌های اکران تا میزان مخاطبینی که در ماه ابتدایی جشنواره هفتم پای آثار جشنواره عمار نشسته بودند.

بنده گزارش یک ماهه را به صورت شخصی برای آقای رستمی‌فر(رابط استان خوزستان) ارسال کرده بودم و فکر نمی‌کردم که به گروه‌ اکران کنندگان استان و رابطان کشوری ارسال کنند. اکران‌های ما اکران‌های دو هزار نفری و با تعداد بالا نیست، در جمع‌های کوچک اکران می‌کنیم، چون به نظرم اکران‌های با تعداد کم مثلا پنج نفر، تاثیر گذاری‌اش از اکران‌های دویست نفره و تعداد بالا بیشتر است چون ارتباط شما با مخاطب ارتباط مستقیم است.

داشتم تعداد مخاطبین را جمع می‌زدم، به عدد خیلی خوبی رسیده بودم، هزار دویست و چهل دو نفر پای سی اکران نشسته بودند. خیلی تعجب کرده بودم. به دوستم این را گفتم، گفت این را به آقای رستمی‌فر بگو. گفتم خودشان پیام‌ها را می‌بینند و می‌دانند، گفت شما برای‌شان بفرست. بنده هم فرستادم که ایشان زحمت کشیدند و برای جاهای مختلف ارسال کردند. بنده نمی‌خواستم ارسال کنند ولی ایشان گفتند برای این فرستادم که الگو شود برای باقی اکران کننده‌ها.

سعی کردیم راکد نباشیم!

*اوج اکران‌های یک ماه اخیرتان چه زمانی بوده؟

اوج اکران‌های‌مان در دهه فجر بود که با کمک بسیج خواهران و بسیج دانش ‌آموزی توانستیم ۲۱ بار اکران کنیم. وقتی به دوران مدرسه‌ خودمان نگاه می‌کنیم قشنگ‌ترین روز‌های‌مان روز‌های دهه فجر بود. برای همین سعی کردیم خاطره‌ای خوب برای مخاطبین آثار جشنواره عمار از دهه فجر باقی بماند.

 

*چرا از ۲۵ دی اکران‌های‌تان را شروع کردید؟ برنامه‌ریزی کرده بودید که از این تاریخ شروع کنید؟

نه، به خاطر این بود که مدت زیادی بود که منتظر دریافت فیلم‌های دوره هفتم جشنواره بودم. یک ماه و نیم پیگیری می‌کردم که آثار به دستم برسد که یکی دو روز قبل از ۲۵ دی به دستم رسید و برای خانواده‌ام اولین بار آثار جدید را اکران کردم. اکران سوم با بچه‌های اکران کننده باغملک بود که هم در مورد جشنواره عمار صحبت شد و هم در مورد چگونگی اکران و هدفش، اصلا چرا باید بازخورد اکران فرستاد، اهمیت ارسال بازخورد و… سعی کردم که در جمع اکران‌کننده‌ها از صنف‌های مختلف حضور داشته باشند. دانشجو، طلبه، فعال فرهنگی، معلم‌ و از صنف‌های مختلف جذب جشنواره شدند که در فضا‌های مختلف نماینده داشته باشیم تا خیالم راحت باشد که فیلم‌های جشنواره عمار در آنجا هم می‌روند.

 

*انسجام بین افراد مختلف و از قشر‌های مختلف چطور در بین خواهران اکران کننده باغملکی به وجود آمده؟

ویژگی مشترک تمام گروه‌مان دغدغه‌مندی‌شان است. اکثر ما فارغ التحصیل هستیم و سعی کردیم بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه راکد نباشیم. آن دغدغه‌مندی باعث شده است که اکران‌ها را شروع کنیم. پارسال هم اکران داشتیم ولی تعداد اکران کننده‌های‌مان کم بود. بعضی‌ها تازه به جمع‌مان پیوسته بودند و خیلی شناخت نسبت به جشنواره نداشتند.

امسال سعی کردم با شروع اکران‌های جشنواره بچه‌ها را جمع کنم. البته پارسال هم این کار را کردم ولی همت نبود و نتیجه نداد. امسال سعی کردم از قشر‌های مختلف باشند، جلسه بگذاریم و نسبت به اهمیت کار توجیح بشوند. مثلا از تاثیر گذاری پارسال توضیح می‌دادم و لذت اکران را می‌گفتم، اینها را خیلی مشتاق می‌کرد. ان شاا… تعداد اکران کننده‌های‌مان از این ده نفر هم بیشتر می‌شود.

اکران مستمر راهکار تاثیرگذاری عمیق‌تر؛

*چطور به این تعداد بالای اکران در یک ماه رسیدید؟

از آنجایی که ما در کنار اکران فیلم‌های عمار، فعالیت‌های دیگری هم انجام می‌دهیم، {مثلا بنده مسئول فرهنگی بسیج‌ام یا خانم دیگری مسئول درس آمادگی دفاعی بسیج دانش آموزی هستند یا خانم‌های دیگر مسئولیت‌های مختلفی در بسیج خواهران یا بسیج دانش آموزی دارند.} سعی می‌کنیم در خلال برنامه‌های بسیج، مثلا نشست تخصصی یا برنامه‌های مختلفی که برگزار می‌شود، اکران فیلم داشته باشیم. متناسب با برنامه‌هایی که بسیج داشت، سعی می‌کنیم فیلمی متناسب انتخاب کنیم.

 

*چه مکان‌هایی اکران داشتید؟ مکان‌ها را انتخاب کردید یا به خاطر مسئولیت‌های افراد پیش ‌می‌آمد؟

بعضی از برنامه‌های بسیج که از پیش تعیین شده‌اند که اکران در آن‌ها انجام می‌شود ولی برای بعضی از برنامه‌ها خودم پیشنهاد می‌دهم. مثلا از یک‌ماه پیش به یکی از افرادی که می‌خواست برنامه جشن تکلیف برگزار کند، گفتم که همچین فیلمی جشنواره عمار دارد که با برنامه شما تناسب دارد. شما اجازه می‌دهید که این فیلم را در برنامه شما اکران کنیم؟ که ایشان هم استقبال کرد. بعضی از برنامه‌ها اینطوری است که به تناسب برنامه‌ای که وجود دارد، آثار عمار را پیشنهاد می‌دهم. در کنار این‌ها اکران‌های مستقل هم همیشه داشتیم.

مدتی پیش دیداری با فرمانده سپاه و امام جمعه شهرستان داشتیم که خیلی از طرف آن‌ها استقبال شد و زمینه‌هایی هم از قبل وجود داشت. سال گذشته هدفم آشنایی مردم با جشنواره عمار بود که بدانند چنین جشنواره‌ای هم وجود دارد ولی امسال هدفم فقط ماندن اسم جشنواره عمار در ذهن افراد نیست و سعیم بر گسترش اکران‌ها و جذب مخاطبین و تاثیر گذاری بیشتر مخاطبین است که خدا را شکر تا حدودی هم اتفاق افتاده است.

از سی اکران در یک سال تا سی اکران در یک‌ماه

انتخاب آثار و پیشنهاد آن‌ها برای اکران به صورت فردی انجام می‌شود یا این مرحله هم توسط همه اعضای گروه انجام می‌شود؟

وقتی آثار به دستم رسید، نشستم تک تک آثار را نگاه کردم. اینکه چه موضوعاتی هست، زمان‌شان چقدر است و… روی زمان‌های‌شان خیلی دقت کردم چون سعی‌ام این است آثاری که در یک اکران پخش می‌شود متنوع باشد. مثلا در کنار پخش «سید ابراهیم» که طولانی است، فیلم‌های کوتاهی مثل قابلمه یا خارجه را هم اکران می‌کنم. بچه‌های دیگری که اکران می‌کنند هم هر کدام به تناسب زمانی که دارند آثار را دیدند. علاوه بر این خودم به آن‌ها توصیه هم می‌کنم که چه آثاری را ببینند.

 

هدف‌تان از اکران مستمر چیست؟ دنبال چه نوع تاثیری هستید؟

سال گذشته ما موفق شدیم تنها سی بار اکران کنیم. لپ تاپم (رایانه شخصی همراه) در یکی از اکران‌ها خراب شد، چند ماهی درگیر آن بودم و نتوانستم اکران کنم. لپ تاپم را سه روز بود خریده بودم و اصلا برای جشنواره عمار خریده بودم. برده بودم خادمی(احتمالا راهیان نور) اشتباهی وصل کرده بودم به یک سیستم صوتی خیلی بزرگ، اتصالی کرد و خراب شد.

چون شما یک‌بار که در مدرسه‌ای اکران کنید، تاثیر گذاری استمرار در اکران را ندارد. به همین خاطر سعی می‌کنیم اکران‌ها مستمر باشد که تاثیر خودش را بگذارد. سعی می‌کنیم اکران‌های‌مان استمرار داشته باشد که هم جشنواره در میان مخاطبان جا بیافتد و هم تاثیر گذاری‌اش بیشتر شود.

 

وقتی بازخورد اکران نمی‌نویسی یعنی هدف جشنواره عمار را متوجه نشدی!

*نگاه‌تان به رسانه‌ای کردن اکران‌ها و بازخورد اکران چیست؟

اتفاقا همین امروز داشتیم با یکی از اکران کننده‌ها صحبت می‌کردیم که چرا بعضی‌ها مثلا اکران می‌کنند ولی بازخورد اکران ارسال نمی‌کنند؟ داشتم فرم گزارش بسیج را پر می‌کردم، به دوستم گفتم این گزارش بسیج را که می‌دهم متعهدم که بنویسم ولی بازخورد اکران جشنواره عمار را متعهد نیستم ولی می‌نویسم. داشتم تفاوت این دو مورد را توضیح می‌دادم. الزامی که برای گزارش دادن به بسیج و جهادی و… دارم با بازخورد اکران جشنواره عمار متفاوت است. شما از امکانات بسیج استفاده کردی و مجبوری که گزارش بنویسی{که الزام بدی نیست.} ولی آن کسی که بازخورد اکران عمار را نمی‌نویسد نسبت به هدف عمار آشنا نیست.

شما وقتی بازخورد اکران می‌نویسی، نه به خاطر اینکه بگویی من اینقدر کار انجام دادم! نه… شما وقتی می‌نویسی فلان فیلم را اکران کردم و نظر مخاطبین این بود، داری انرژی مثبت می‌دهی به فیلمساز، به کارگردان، به دبیر اجرایی، به اکران کننده نقطه دیگری از کشور، که من هم مثل تو در این مسیر جهاد دارم راه می‌روم! و به یک فیلمساز مثل آقای دارابی که دایو یا علمک را ساختند، می‌گویی که من دارم فیلم‌هایت را می‌بینم، با قوت پیش برو! و با تمام وجود دارم فیلم‌هایت را اکران می‌کنم که در آن هدفی که شما دارید، من هم کمک کننده هدف شما باشم.

بازخورد اکران جشنواره عمار از این جهت است که بازخورد‌های تاثیر گذار فیلم‌ها را برسانیم و به این جمع ۱۵ هزار نفری اکران مردمی انرژی مثبت دهیم که همه داریم حرکت می‌کنیم. شما وقتی بازخورد اکرانی که کردی را ارسال می‌کنی، به دبیر جشنواره عمار انرژی مثبت می‌دهی که راهش را با انرژی و قوت بیشتری ادامه دهد.

*شبکه‌های اجتماعی مثل تلگرام کمکی به کار تشکیلاتی و گروهی شما کرده؟

من سعی می‌کنم بازخورد را همان روز اکران بفرستم که خبر وقتی داغ است برسانم. سال گذشته من بازخورد‌های اکرانم را به یک شماره تلگرام ارسال می‌کردم که خیلی آنلاین نبودند و با تاخیر می‌خواندند و با تاخیر می‌زدند. یا مثلا پیامکی برای دبیر اجرایی شهرمان می‌فرستادم که رفتم فلان جا و فلان اثر را اکران کردم. ولی امسال شبکه‌های اجتماعی موجب شده است که بچه‌های عمار همدیگر را بیشتر بشناسند و بازخورد‌های اکران همدیگر را بهتر ببینند.

الان من علاوه بر اینکه بازخورد‌های اکران را برای بچه‌های اکران کننده استان ارسال می‌کنم، در گروه تلگرامی که برای بچه‌های اکران کننده شهرمان است در مورد اکران‌های‌مان صحبت می‌کنیم، برنامه ریزی می‌کنیم، قرار جلسه می‌گذاریم. مثلا می‌گوییم من فلان روز اکران دارم، فلان وسیله را نیاز دارم، کی می‌تواند آن را به من برساند؟ این باعث شده است که بچه‌ها همدیگر را بیشتر ببینند. مخصوصا اینکه وقتی بازخورد اکران را در گروه می‌فرستی، نظرات دیگران را می‌بینی. پارسال پیامک بود، دیگر نظرات دیگران را متوجه نمی‌شدی. وقتی برای گروه ارسال می‌کنی نشان می‌دهی که این‌ها با هم کار می‌کنند.

 

انتظار یکساله برای وفای به عهدم!

*تجهیزات اکران را از کجا تهیه کردید؟

الان از بسیج خواهران می‌گیریم ولی مدتی است ایده اکران داریم که خیلی خوب و بکر است، می‌خواهم با مسئول روابط عمومی شبکه بهداشت صحبت کنم که پروژکتور آن‌ها را هم استفاده کنیم و برای بیمارانی که مدت زیادی منتظر می‌مانند آثار عمار را اکران کنیم. خوب نیست که فقط وابسته باشیم به بسیج خواهران یا چند پایگاه دیگر.

علاوه بر این‌ها ان شاا… قصد داریم با کمک دوستان یک ویدئوپرژکتور بخریم. یک اسپیکر هم اخیرا با کمک‌های مردمی و بسیج خواهران تهیه کردیم. با پنج تومان و ده تومان افراد مختلف جمع شد. چون پارسال با اکو مداح اکران می‌کردیم، گفتیم یک اسپیکر بخریم که دیگر نگرانی گم شدن یا خراب شدن وسایل دیگران را نداشته باشیم.

مثلا چند روز پیش یکی از خواهران برای اکران‌ در اردوی جهادی، ویدئوپرژکتور می‌فرستد ولی راننده اشتباهی می‌برد جایی دیگر. ما سه، چهار روز درگیر پیدا کردن پرژکتور بودیم. خیلی نگرانی ایجاد شده بود. چون فکر می‌کردم اگر پیدا نشود چه کار کنم با این قیمت بالایش که خدا را شکر پیدا شد.

 

*انگیزه اعضای گروه خواهران باغملک از انجام کار به صورت گروهی چیست؟

گروهی خیلی راحت‌تر است از اینکه فردی کار کنی. وقتی کار گروهی باشد هم سختی‌های کار کمتر می‌شود و هم کار جذاب‌تر می‌شود، ایده‌های مختلف می‌آید، برنامه‌ریزی‌ها بهتر می‌شود. منِ اکران کننده تنها فیلم‌هایی که دوست دارم را اکران می‌کنم ولی در کنارم چند اکران کننده دیگر باشد، سلیقه او هم دخیل می‌شود و اکران‌های جالب‌تر و بهتر و جامع‌تری انجام می‌شود.

*اگر بخواهید خاص‌ترین و خاطره انگیز‌ترین اکران‌تان را بگویید، کدام اکران‌تان را می‌گویید؟

اکران روستای «دوبند» در اردوی جهادی. خیلی اکران جالبی بود، چون با دوستان‌مان رفته بودیم اردوی جهادی. بچه‌های روستا خیلی محروم بودند. لپ تاپ ندیده بودند، ویدئوپرژکتور ندیده بودند. ما قرار بود عید پارسال برای‌شان اکران کنیم، تعداد زیادی از بچه‌ها را برده بودیم مسجد که برای‌شان اکران کنیم، لپ تاپ خراب شد و نشد اکران کنیم. بچه‌ها با ذوق نشسته بودند که فیلم ببینند، کلی خورد توی ذوق‌شان. دوست داشتم بد قولی عید پارسالم رفع شود، از عید سال ۹۵ منتظر بودم که دوباره بروم آن روستا و برای‌شان اکران کنم که خیلی برای‌شان جذاب بود و عکس العمل‌‌شان زیبا بود.

 

ما سعی می‌کنیم هدف عمار که روشنگری بود را به جاهای مختلف مخصوصا مناطق محروم ببریم

*برنامه ماه‌های بعد خواهران باغملک؟

می‌خواهیم امسال در جاهایی که سال قبل اکران اتفاق نیفتاد مثل پارک‌ها، مدارس ابتدایی، دانشگاه آزاد و خانواده‌ مدافع حرم را در کنار مکان‌های دیگری که اکران می‌کنیم، اکران کنیم.