فرهاد عظیما در گفتگو با خبرگزاری روسی:

ناو آمریکایی آکواریوم زیبایی در خلیج فارس می شود

رونمایی از این اثر همزمان با روی کار آمدن ترامپ و تهدید و تحقیر همیشگی از سوی ایالات متحده، پاسخ خوبی به آمریکا بود

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار» به نقل از خبرگزاری اسپوتینگ، فرهاد عظیما کارگردان و تهیه‌کننده انیمیشن «خلیج فارس ۲» در گفتگویی مفصل با این خبرگزاری به ارائه توضیحاتی درباره این انیمیشن هفتاد دقیقه ای پرداخت که در ادامه ارائه می شود.

سردار سلیمانی قهرمان انیمیشن نبرد خلیج فارس ۲

حدود پنج سال پیش، زمانیکه جنگ سوریه به تازگی شروع شده بود، تصمیم گرفتم در انیمیشنی از شخصیت سردار سلیمانی استفاده کنم در آن زمان شخصیت ایشان تا این اندازه در جهان شناخته شده نبود.

گروه انیمیشن فاطمه الزهرا(س) تصمیم می گیرد تا نبرد میان نیروی دریایی ایران و آمریکا را در خلیج فارس در شکل یک انیمیشن به تصویر بکشد.

 

 

در یک کلام می توان ماهیت و پیام این فیلم را اینگونه بیان داشت که در صورت دست درازی آمریکا به آبهای خلیج فارس ایران، نیروهای نظامی ایران بلای جبران ناپذیری را بر سر نیروی دریایی ایالات متحده خواهد آورد. شخصیت اصلی این انیمیشن نیز استعاره ای است از صورت حاج قاسم سلیمانی می باشد و نام این شخصیت همچنین چهره آن متعلق به سردار سلیمانی نمی باشد و تنها تلاش شده تا از شخصیت کاریزمای ایشان استعانت نمود.

سردار سلیمانی در واقعیت و در خط مقدم جنگ سخت در مقابل نیروهای تکفیری که توسط غرب رهبری می شوند در حال مبارزه می باشند، به همین دلیل هم ما تلاش نمودیم تا بخشی از قدرت، صلابت و زکاوت ایران و فرماندهان ایرانی را از این طریق به مخاطبان در سراسر دنیا به تصویر بکشیم.

حاج قاسم سلیمانی بزرگ مردی هستند که بسیار خالصانه و برای رضای خداوند مبارزه می کنند و خیلی علاقمند نیستند که از زندگی ایشان فیلمی تهیه شده و یا به کمک چهره ایشان موضوعاتی به نمایش کشیده شود. بنابراین، برای اینکه حساسیتی هم ایجاد نشود، تنها نمایی از جلوه صورت ایشان را بکار گرفتیم. از سوی دیگر تلاش شد تا به صورت نمادین در این انیمیشن موشکهای ایرانی را که به صورت صاعقه وار بر سر ناوهای آمریکا خراب می شوند، تصویرسازی نماییم.

فرهاد عظیما، در ادامه توضیحات خود بیان داشت، در این انیمیشن امدادهای غیبی به نیروهای خودی نیز به تصویر کشیده می شود. در قرآن کریم از صاعقه به عنوان «بیم و امید» ساد شده است، به معنای بیم برای دشمنان و امید برای دوستان، جلوه حاج قاسم سلیمانی برای ما مفهوم صاعقه یا به عبارتی ترس برای دشمنان و امید برای دوستان را بیان می دارد.

 

 

آیا در پشت پرده این انیمیشن حقایقی نهفته است؟

اگرچه این انیمیشن به صورت خود جوش و توسط جوانان عاشق وطن بدون دریافت بودجه و یا مشاوره نظامی ساخته شده است، اما به معنای تخیلی و دور از ذهن بودن اثر نیست. من از کودکی در فضایی رشد نمودم که زمینه دانش و آگاهی نسبت به مسائل نظامی وجود داشته و حتی تا مسائلی مانند طراحی تسلیحات نظامی را آگاهی دارم. می خواهم عرض کنم که عقبه و دانش خوبی از تحلیلهای مختلف در پشت این انیمیشن وجود دارد. لازم به ذکر است که انیمیشن صرفا یک کار مستند نیست و اصلا برای مستند ساخته نشده و تنها می تواند یک پروپاگاندایی را ایجاد نماید. در نتیجه ما از این ابزار و با قرار دادن تحلیلهای حقیقی در کنار کار به کمک فرمولهایی که از نقاط ضعف و قدرت نیروهایی آمریکایی در فضای مجازی وجود دارد، همچنین با انطباق آن با سلاحهای موشکهای بالستیک ایرانی فضای این انیمیشن را طراحی نمودیم. هر کشتی آمریکایی که در خلیج فارس مورد اصابت موشک قرار بگیرد، طبیعتا نمی تواند از پایگاه دریایی خود در قطر یا بحرین استفاده نماید، چون آن پایگاهها پیش از هر اقدامی توسط موشکهای ایرانی نابود می شوند. بنابراین اگر آمریکایی ها بخواهند برای لجستیک و تعمیرات تا سایر پایگاههای خود بروند صدمات جبران ناپذیری را به ناوگان دریایی خود وارد خواهد کرد. نیروی دریایی ایالات متحده سال ۲۰۰۱ اعلام نموده بود که اگر با ایران وارد جنگ شویم هر پنج دقیقه یکی از ناوهای خود را از دست خواهیم داد. آمریکا یکی از قدرتهای برتر نظامی در جهان است، اما ایران نیز توانایی های منحصر بفرد خود را در اختیار دارد و روش نبرد ایران متفاوت خواهد بود.

 

 

ایران اهل سر و صدا کردن و تبلیغات نیست!

کشورهای قدرتمندی مثل روسیه، چین یا ایران که اتفاقا از توان نظامی خوبی هم برخوردار هستند، تا به امروز اقدام به ساختن آثار هنری بر علیه تمدن و مردم کشور دیگری باشد، نکرده اند، علت اصلی در بی نیازی این کشورها برای چنین اقداماتی و غنی فرهنگی و تمدنی آنها است. ایالات متحده بیشتر از طریق هالیوود و فیلم های سینمایی تلاش می کند تا برای خود نزد اذهان عمومی تصویری از توان و قدرت نظامی را تولید نماید، در واقع هالیوود نقش بسزایی در بزرگنمایی قدرت نظامی ایالات متحده دارد که انیمیشن نبرد خلیج فارس ۲ این امر را به چالش کشیده است.

مقامات نظامی ایران به این انیمیشن واکنشی نشان نداده اند و بالطبع نمی خواهیم که آنها عکس العمل ویژه ای نشان دهند. من معتقدم که خلق چنین آثاری از ابتدایی ترین وظایف جوانان توانمند و عاشق وطن مانند گروه انیمیشن فاطمه الزهرا (س) است که قدرت ایران را به جهانیان نشان دهند.

رونمایی از این اثر همزمان شد با روی کار آمدن آقای ترامپ و تهدید و تحقیر همیشگی از سوی ایالات متحده، که این انیمیشن پاسخ خوبی بود به هالیوود و نظام فاسد آمریکا و اینکه همیشه شاهد سکوت ملتها نخواهند بود و روزگار پاسخ دهی آنها نیز فرا می رسد.

 

 

صداپیشه شخصیت سردار قاسم سلیمانی کیست؟

در انتخاب صداپیشه برای شخصیت اول انیمیشن نبرد خلیج فارس ۲ کاندیدای مختلفی را مورد بررسی قرار دادیم. صدای سردار سلیمانی بسیار ملکوتی و مقتدر است به همین دلیل هم تمام تلاش ما بر آن بود تا صدایی متین، موقر و با ابهت برای این شخصیت در نظر گرفته شود. در میان کاندیدای مختلف که انصافا همگی افراد بسیار حرفه ای بودند، استاد «بهرام زند» که کارنامه بسیار درخشانی هم دارند که می توان به سریالهای «شرلوک هلمز» و «کمیسر ناوارو» اشاره نمود را مناسب این کار دیدیم.