دبیر جشنواره فیلم عمار در اصفهان:

مستند «داد» مجوز اکران داشت

با وجود هماهنگی‌های لازم جهت اکران مستند «داد» در هفته فیلم انقلاب اسلامی ظهر روز اکران، نمایش این مستند لغو شد.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار» به نقل از خبرگزاری فارس در اصفهان، معین مؤمنیان دبیر جشنواره فیلم عمار در این استان پیرامون لغو اکران مستند روشنگرانه « داد» به دستور قوه قضائیه در دوشنبه هفته جاری اظهار کرد: هماهنگی‌های لازم جهت اکران این مستند در هفته فیلم انقلاب اسلامی صورت گرفته بود اما ظهر روز اکران، نامه‌ای از طرف قوه قضائیه به دست برگزارکنندگان برنامه جهت لغو اکران «داد» رسید و تلاش‌ها برای نمایش مستند تا قبل از شروع مراسم بی‌نتیجه ماند.

وی با اشاره به اینکه با افتخار دستور لغو اکران را انجام دادیم و خود را موظف به اجرای آن دانستیم، افزود: البته در حال پیگیری علل این دستور هستیم چرا که تمام فیلم‌های جشنواره عمار از سازمان سینمایی ارشاد مجوز دارد و در واقع این روند برگزاری جشنواره‌های فیلم در کشور است که عمار هم همه مراحل را طی کرده است.

تیزر داد از شبکه یک هم پخش شده بود

دبیر جشنواره فیلم عمار در اصفهان با بیان اینکه در خصوص این مستند کار رسانه‌ای هم صورت گرفته است، یادآور شد: بخش‌هایی از مستند « داد» از شبکه یک سیما نیز پخش‌شده و گفت‌وگوهایی نیز با کارگردان و تهیه‌کننده آن صورت گرفته و حتی مورد تحلیل هم واقع شده است که اگر مشکلی وجود داشت، پیش از این جلوی آن گرفته می‌شد.

مؤمنیان در خصوص محتوای این مستند جنجالی تصریح کرد: جمعی از دانشجویان عدالت‌خواه در اعتراضات کامیون داران به وضعیت حمل و نقل شرکت می‌کنند که در کنار مستندسازی این قضیه، به اعتراضات دیگری برخورد می‌کنند که به نتیجه نرسیده و برخوردهایی صورت گرفته که در شأن قوه قضائیه نبوده است.

وی با اشاره به اینکه مخاطب اصلی «داد» مردم هستند، تأکید کرد: این مستند نشان می‌دهد که این برخوردها کار انقلاب اسلامی نیست و به دست عده‌ای محدود صورت گرفته است که اتفاقاً می‌تواند نوشداروی برای قوه قضائیه باشد چرا که به بحث ناعدالتی ها پرداخته است.

دبیر جشنواره فیلم عمار در اصفهان خاطر نشان کرد: بعد از لغو اکران، عده‌ای به نشانه اعتراض سالن را ترک کردند و عده‌ای هم با اعتماد به فیلم‌های عمار در راستای روشنگری جامعه، تماشاگر مستند دیگری به نام «فرشته‌ها در راهند» بودند.

بعد از لغو اکران، ۷۰ نفر برای اکران در نقاط مختلف شهر ثبت نام کردند

مؤمنیان با اشاره به صحبت‌های دبیر سابق جنبش عدالت‌خواه دانشجویی و حجت‌الاسلام آقاجان اذعان کرد: با این سخنان حس مطالبه‌گری در افراد حاضر در سالن پررنگ‌تر شد به طوری که بیش از ۷۰ نفر تقاضا کردند که مستند « داد» را در نقاط مختلف شهر برای عموم مردم اکران کنند تا صدای این «داد» به مردم برسد.

وی یادآور شد: درصدد اکران‌های مردمی این مستند در نقاط دیگر شهر هستیم چرا که مجوز نمایش این فیلم هم چنان به قوت خود باقی است و دستور لغو اکران تنها برای کتابخانه مرکزی صادر شده بود.

دبیر جشنواره فیلم عمار تأکید کرد: روشنگری جریان انقلابی تا زمانی که تضادی با قانون اساسی نداشته باشد در جهت احقاق حقوق محرومین و مستضعفان ادامه خواهد داشت.

نامه دستور لغو اکران «داد» به صورت دست‌نویس و بدون هیچ شماره‌ای و البته با مهر دادستانی ارسال شده که به نظر می‌رسد شتاب و عجله‌ای در این تصمیم لحاظ شده و اطلاعات نادرستی از این مستند مبنی بر تهمت به قوه قضائیه به دست آن‌ها رسیده است و یا شاید از مجوز اکران همه فیلم‌های عمار در اکران‌های عمومی و خصوصی از سازمان سینمایی ارشاد بی‌اطلاع بوده‌اند.

به هر حال این مستند تاکنون در نقاط دیگر کشور اکران شده که اگرچه با دشواری‌های همراه بوده است ولی لغو مجوز نداشته و این اولین بار است که در کشور از اکران این مستند در شهر رویش‌های انقلابی جلوگیری به عمل می‌آید.