عمار، مجالی برای ظهور استعدادها

اختتامیه هفتمین دوره جشنواره عمار در فرهنگسرای بهمن با حضور مردم و خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران برگزار شد.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار» به نقل از روزنامه صبح نو، علی صدری‌نیا که در این جشنواره جایزه فانوس بخش جنگ نرم را از آن خود کرد با بیان اینکه مستندش در رابطه با دستگیری نیروهای آمریکا در جزیره فارسی است، اظهار داشت: زحمت اصلی بر دوش بچه‌های تیم نیروی دریایی بود که مایه ذلت نیروهای آمریکایی را به‌وجود آوردند. وی اظهار داشت: من این فانوس را به دورترین نقطه کشور یعنی جزیره فارسی می‌فرستم و آن را تقدیم به عزیزان نیروی دریایی می‌کنم که اگرچه حقوق نجومی نمی‌گیرند در حال بر افراشتن پرچم ایران اسلامی‌اند.

از برنامه‌های دیگر این مراسم تقدیر از آقای ابوالقاسم طالبی بود که چفیه شهید رسول خالقی‌پور توسط مادر شهید به ایشان اهدا شد. طالبی بعد از دریافت جوایز خود در جواب یکی از مخاطبان که فریاد زد «تو نقطه مقابل اصغر فرهادی هستی» گفت: ما نقطه مقابل استکبار جهانی هستیم. هر کس با ماست با ماست و هر کس بر ماست ما هم علیه او هستیم. وی ادامه داد: جشنواره عمار همیشه برایم رؤیا بود و دوست داشتم مردم بیایند و کار مردمی شود و به قول امام وقتی مردم بیایند وسط، هر نشدی شد می‌شود. در دوره اول کلاً ۹ نفر بودیم اما امروز به‌خوبی پیش می‌رود و ان‌شاا… در سینمای ایران و انقلاب مؤثر به جلو می‌رود.

طالبی در پایان عنوان کرد: پول «یتیم‌خانه ایران» در جیب من نمی‌رود اما اگر فیلم را شما و بچه‌هایتان ببینید با کلی کتاب که خواندیم و چیزی نداشت می‌توانند به نتیجه برسند. هیات داوران جشنواره مردمی فیلم عمار فانوس بخش ملت قهرمان را به اثر «خیر النساء» به کارگردانی آقای علیرضا باغشنی اهدا کرد. همچنین جایزه ویژه بخش نقد درون گفتمانی به اثر «داد» به کارگردانی آقای حجت عدالت‌پناه تقدیم شد. کارگردان مستند داد، با بیان اینکه عمار جشنواره‌ای است که در آن حرف‌هایی را می‌توان زد که در جای دیگر جای آن حرف‌ها نیست، اظهار داشت: بزرگ‌ترین خیانت به امام این بود که امام را از خانه‌ای محقر در جماران به کاخی مجلل در بهشت زهرا؟س؟ بکشانیم.

بزرگ‌ترین لطف عمار تربیت نیروست

علیرضا باغشنی کارگردان «خیرالنسا» و حجت‌الله عدالت‌پناه کارگردان «داد» درباره جشنواره عمار به گفت‌و‌گو با «صبح نو» نشستند. کارگردان «خیر النسا» درباره حضور خود درجشنواره عمار و کیفیت این دوره گفت: از لحاظ کیفی فیلم‌ها کیفیت بسیار خوبی داشت. من ۶ فیلم فرستاده بودم و احساسم این بود که چون فیلم‌هایم در جشنواره‌های مختلف حضور داشت در اینجا هم پذیرفته خواهد شد اما آن‌قدر فیلم‌ها قوی بود که تنها ۲ فیلم در بخش مسابقه پذیرفته و نامزد جایزه شد. هر کارگردانی که در جشنواره‌ای رتبه کسب می‌کند برنامه بلند مدتی را برای ادامه اکران اثر و راه خود در نظر خواهد داشت.

باغشنی در این‌باره توضیح می‌دهد: یکی از فیلم‌هایم که در دوره گذشته عمار فانوس کسب کرد در بخش مسابقه جشنواره رویش پذیرفته شده است و در ادامه در جشنواره‌های دیگر مثل مدافعان حرم شرکت خواهیم کرد. تاثیرات جشنواره عمار یکی از مسائلی است که همه نگاه‌ها به آن دوخته شده است. کارگردان مستند داد در پایان صحبت‌هایش در این‌باره می‌گوید: این جشنواره قطعاً مؤثر بوده و بزرگ‌ترین لطف آن تربیت نیروست. به نظر من بت فیلمسازی توسط جشنواره عمار شکسته شد. یک نوجوان و جوان می‌تواند فیلم بسازد، به واسطه ساخت فیلم تشویق شود و با این تشویق می‌تواند استعداد خود را کشف کند و به سمت ساخت فیلم‌های بهتر و بالاتر حرکت کند.

عمار به دل مردم رفته است

حجت‌الله عدالت‌پناه، کارگردان منتخب جشنواره عمار که سر و صدای زیادی نیز به پا کرده است درباره این جشنواره به «صبح نو» می‌گوید: من از بدو تولد جشنواره عمار با آن همراه بودم، آثاری که اکران می‌شود درد مردم است. به این موضوعات علاقه داشتم و در این زمینه کار می‌کردم، در این مدت همچنین پیگیر اخبار جشنواره بودم و هر سال که جلوتر می‌آمدم جشنواره را مثل یک بوته در حال رشد کردن، بزرگ شدن، به گل رسیدن و شکوفا شدن دیدم. رشد آن در این مدت اندک بسیار چشمگیر و قابل تحسین است. جشنواره‌ای کامل با سبک و سیاق متفاوت که در زمان اندک یعنی ۷ سال در سطح کشور حرف برای گفتن و مخاطبان زیادی در سراسر کشور دارد.

اکران فیلم‌ها مساله‌ای است که همواره دغدغه یک کارگردان است و جشنواره‌ها و سینماها دو عاملی است که به اکران اثر کمک می‌کند. عدالت‌پناه درباره اکران و نقش جشنواره عمار در این مورد اظهار می‌کند: جشنواره‌ها معمولاً به چند شهر و چند سینما محدود می‌شوند اما این جشنواره به دل مردم رفته است. در روستاها و شهرهای کوچک و مساجد که سینما وجود ندارد جوانان از این جشنواره رفته‌اند و در آنجا فیلم‌ها را اکران می‌کنند. این مساله متفاوت بودن جشنواره و مردمی بودن آن را نشان می‌دهد. خصوصیت این جشنواره ساختن یک فیلم و خاک خوردن در آرشیو نیست بلکه باید به‌دست مخاطب برسد، بازخورد داشته باشد و نتیجه دهد.

وی در مورد تفاوت این جشنواره ادامه می‌دهد: جشنواره عمار تازه بعد از این اختتامیه شروع می‌شود، یعنی یک سری می‌نشینند و آثار را طبقه‌بندی می‌کنند و به‌صورت بسته با توجه به مخاطب و زمان و مکانی که قرار است آثار به دست مخاطبان برسد در طول سال اکران انجام می‌شود. یعنی این تفاوت ویژه جشنواره عمار است که با اختتامیه تازه شروع می‌شود. عدالت‌پناه درباره کیفیت آثار در دوره هفتم جشنواره عمار گفت: در رویکرد اجتماعی این دوره آثار بسیار قوی‌تری را دیدم. آثار دیگری که پیگیری کرده بودم از نظر هنری و محتوا مورد تأیید جشنواره‌های دیگر قرار گرفته بودند. این چشمه در حال تبدیل شدن به رود خروشانی است که جامعه ما را از لحاظ آثار هنری تأمین می‌کند.

کارگردان منتخب جشنواره عمار درباره تأثیر این جشنواره می‌گوید: عمار یک موج جدید هنر انقلابی را در کشور ایجاد کرد. بعد از این جشنواره دیدم که برخی جشنواره‌ها تصمیم گرفتند به تقلید از عمار جشنواره‌هایشان را مردمی کنند، اکران را از تهران خارج کنند و در شهرهای دیگر اکران همزمان داشته باشند، این یعنی جشنواره عمار تأثیر داشته است و فهمیده‌اند مخاطبان فقط در تهران نبوده‌اند بلکه در کل کشور هستند. کشف استعدادها همیشه در هر عرصه‌ای مورد نظر کارگزاران است.

کارگردان «داد» در این‌باره عنوان می‌کند: کار جشنواره عمار کشف استعدادهاست که جوانان با سلیقه‌های مختلف حضور پیدا می‌کنند و در حوزه مستند و داستانی فیلم تولید می‌کنند، به آنها بها داده می‌شود، برای آموزش آنها کلاس گذاشته می‌شود و طیفی از نیروهای جوان را وارد عرصه تولید فرهنگی، سینمایی و هنری ما می‌کند. عدالت‌پناه در پایان گفت: امیدوارم هر روز بهتر و قوی‌تر کار کنند تا سال‌های بعد آثار بهتر و قوی‌تری ببینیم البته من با توجه به دوره‌های مختلف جشنواره پیش‌بینی می‌کنم که در سال‌های بعد رشد صعودی خواهیم داشت.