حسین زندباف:

تدوین گر یتیم خانه ایران از رازهای یک تدوین خوب گفت / تدوین گری با عشق حتما جواب می دهد

این تدوین گر سینما گفت: تدوین گر نقش برجسته ای دارد و نظراتش می تواند در مسیر موفقیت یک فیلم موثر است.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار»، فیلم خاطره انگیز از کرخه تا راین را با گذشت چندین سال هنوز در خاطرمان داریم، آخرین روز از اکران جشنواره مردمی فیلم عمار را مهمان کسی هستیم که تدوین این فیلم به دستان هنرمند او رقم خورده است، حسین زند باف با همان روحیه صمیمی و خودمانی اش جمع ما را رونقی دیگر بخشیده است و آمده تا از خاطره ها و تجربیاتش برای نسل جوان و مشتاق این حوزه سخن بگوید.

کارگردان روزگار اکبر من را حیرت زده کرد

از فیلم روزگار اکبر که ساخته یکی از کارگردانان عمار است سخنش را آغاز می کند و از اینکه توانسته چنین فیلمی را این روزها ببیند احساس خوشحالی می کند و آنرا جزو فیلم های خوش ساخت دانست و گفت: این توانایی ها از یک فردی که نابیناست انسان را دچار حیرت میکند.

 

حسین زندباف

 

فیلم بد، فیلم خوب

حسین زند باف گفت: وقتی شما بعد از تماشای یک فیلم می گویید این فیلم بد بود یعنی همه عوامل خوب نبوده اند در حقیقت یعنی همه چیز این فیلم بد است برعکس وقتی به یک فیلم خوب می گویید یعنی همه چیزش خوب و به جا بوده است، به طور کلی عناصر تشکیل دهنده یک فیلم خوب شامل قصه، کارگردانی و تهیه کنندگی  است، در واقع از یک فیلم نامه بد فیلم خوبی بدست نمی آید و یک فیلم نامه خوب هم فیلم خوب ساخته می شود و هم ممکن است اگر به دست یک کار گردان غیر حرفه ای بیافتد خروجی کار یک فیلم بد باشد ولی در ابتدا یک فیلم خوب باید یک قصه خوب داشته باشد.

پایان زشت در سریال ها ناشی از کاربرد تدوین غیر حرفه ای است

یکی از جوانانی که خودش هم مشغول کار تدوین است از استاد در مورد مراحل یک تدوین خوب پرسید.

زندباف به آرامی صحبتهای این جوان را شنید و با لبخند پاسخ داد: در سینمای حرفه ای دنیا تدوین حرفه ای پس از پایان فیلم برداری یک فیلم آغاز می شود یعنی همه پلان های یک فیلم گرفته شوند و بعد کارگردان و تدوین گر کنار هم قرار بگیرند و پس از تبادل نظر کار تدوین آغاز شود، ولی در ایران متاسفانه این کار به صورت غیر حرفه ای دنبال می شود و تدوین و فیلم برداری به طور همزمان صورت می گیرد و تلاش براین است که فیلم را به پخش برسانند نتیجه اش هم این می شود که غالب سریال های تلویزیونی ما پایان خوشی ندارند و پس از مدتی از حافظه مخاطب کم رنگ و پاک می شوند.

 

حسین زندباف

 

فیلم مستند جذاب تر است

حسین زندباف که سابقه کارگردانی و تهیه کنندگی فیلم را هم در کارنامه کاری اش دارد با اشاره به سریال پر بیننده یوسف پیامبر به مستند سازان جوان حاضر در کارگاه گفت: فیلم مستند و همچنین فیلم هایی که قصه اش به واقعیت نزدیک است خیلی سازنده است یکی از موفقیت های فیلم حضرت یوسف که با استقبال بی نظیر تماشاگران رو به رو بود هم مرهون همین واقعی بودن آن است به سراغ  قصه هایی بروید که به واقعیت نزدیکترند.

آیا فیلم خوب روی میز تدوین شکل می گیرد؟

وی در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند یک فیلم برروی میز تدوین و تدوینگر شکل می گیرد، گفت: تدوین گر نقش برجسته ای دارد و نظراتش می تواند در مسیر موفقیت یک فیلم موثر است اما نظراتش را بر فیلم نباید حاکم کند بلکه باید بتواند رضایت و تایید کارگردان اثر را جلب نماید چرا که در نهایت این کارگردان فیلم است که پاسخگوی فیلم است و مسولیت خوب و بد فیلم برعهده او است.

 

حسین زندباف

 

تدوین گر معجزه گر نیست

وی با تاکید بر نقش شناخت فیلم و ماجرای آن گفت: به طور مثال شما قرار است فیلمی با موضوع  “کوچ” را تدوین کنید در اینجا لازم است که شما از خصوصیات مردمی که کوچ می کنند مسیر کوچ و خیلی چیزهای دیگر که حتی در فیلم ممکن است دیده نشود باید مطلع باشید تا بتواند اثر را ملموس تر به مخاطب نشان دهد، بهترین تدوین تدوینی است که بر قصه فیلم حاکم نباشد در عین حال تدوین گر نمی تواند معجزه کند بلکه باید تلاش کند تا نواقص فیلم را رفع کند و به فیلم سر و سامان بدهد.

تدوین گر هنرمند نیست یک تکنسین است

تدوین گر فیلم بوی پیراهن یوسف ادامه می دهد: من همیشه می گویم که تدوین گر هنرمند نیست بلکه یک تکنسین است که حضورش نقش کلیدی در موفقیت یک اثر دارد و خیلی خوب است که کارگردانان سینمای ما هم مانند آنچه در سینمای غرب مرسوم است یک دوره ۶ ماهه تدوین را پشت سر بگذارند چرا که تدوین یک فیلم با کارگردانی که تدوین را می شناسد هم لذت بخش تر است، هم کار سریع تر پایان می پذیرد.

حسین زندباف گفت: هیچ گاه به طور هم زمان بر روی دو پروژه کار نکرده ام چرا که معتقدم باید روی یک کار تمرکز داشته باشم تا نتیجه کارم خوب باشد و فیلم به دل مخاطب بنشیند در واقع باید با دلسوزی کاری را انجام بدهید.

 

حسین زندباف

 

خسرو شکیبایی گفت: ما تابلو های شماییم

وی خاطره ای از مرحوم خسرو شکیبایی می گوید که در یک جریان یک موضوع شخصی با وجود معروفیعتش در آن روزها وی را همراهی کرده و به او گفته “ما تابلوهای شماییم” و به جوانان حاضر در جمع گفت: ما باید همه حس و لحظاتمان را از طریق بازیگر در نهایت به مخاطب منتقل کنیم و بهترین فیلم وقتی تولید می شود که در مرحله پیش تولید همه عوامل در یک دورهمی فیلم نامه را دور خوانی کنند و همه عوامل نظراتشان را به کارگردان بگویند چیزی که در سینمای ما کمتر مرسوم است.

با همه احساستان کار کنید

از صحنه معجزه جوان شدن زلیخا در فیلم یوسف پیامبر برایمان می گوید: در لحظه دکوپاژ این صحنه مرحوم سلحشور گریه کرد من هم وقتی این صحنه بدستم رسید گریه کردم و در نهایت مردمی که این صحنه را دیدند هم گریه کردند این رمز موفیقت یک فیلم است که با همه احساستان کار کنید.