با مستند سازان جشنواره فیلم عمار

خالقی: شخصیت‌هایی که پس از ساخت مستند درگذشتند/ آثار «عمار» در طول زمان فراموش نمی‌شود

کارگردان مستند «پایان غرور» در جشنواره عمار گفت: در این مستند درباره زندگی‌نامه بنی صدر همه تلاشم را کرده‌ام ...

کارگردان مستند «پایان غرور» در جشنواره عمار گفت: در این مستند درباره زندگی‌نامه بنی صدر همه تلاشم را کرده‌ام فقط ذکر تاریخ نکنم، بلکه مخاطب را با خود همراه کرده و ریشه برخی اتفاقات حال را به او نشان دهم.

به گزارش «روابط عمومی جشنواره عمار» به نقل از خبرگزاری فارس، گروه مستند خبرگزاری فارس ـ‌ مراسم آغاز هفتمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار با حضور خانواده  شهدای مدافع حرم عصر چهارشنبه (هشتم دی ماه) آغاز و به مدت هشت روز تا (هفدهم دی ماه) در سینمای فلسطین ادامه خواهد داشت.

به منظور بررسی و معرفی برخی آثاری که در این جشنواره ارائه شده است با کارگردانان مستندهای اکرانی در جشنواره عمار به گفت‌وگو نشستیم که چهارمین شماره آن درباره مستند «پایان غرور» و گفت‌وگو با محمدمهدی خالقی، کارگردان این اثر تهیه شده است.

با توجه به اینکه می‌دانیم این مستند سیاسی روایتی از زندگی بنی صدر اولین رییس جمهور انقلاب اسلامی را روایت می‌کند، لطفا درباره انگیزه‌تان از ساخت این فیلم و مخاطبان آن صحبت بفرمایید؟

«پایان غرور» در حقیقت زندگی‌نامه ابوالحسن بنی صدر اولین رییس جمهور انقلاب اسلامی است اما این زندگینامه صرفاً یک زندگینامه تاریخی نیست بلکه تحلیلی ـ تاریخی است، من همه تلاشم را کردم تا بتوانم یک حرف جدید برای مخاطب امروز در این مستند داشته باشم.

پس صرفاً اینطور نبوده که من ذکر تاریخ کنم مثلا یک فردی از جایی شروع و بعد به انتها برسد، بنابراین همه تلاشم این بود که مستند و آیینه‌وار مخاطب امروز را با خود همراه کنم، تحولات امروز را مخاطب درک کرده و شاید هم به نوعی به منشأ برخی اتفاقات امروز در تاریخ برسد.

مستند پایان غرور

موضوعی که برای بنی صدر انتخاب کردید را چگونه کار کردید از چه ابزارهایی برای کار کمک گرفتید، با چه کسانی صحبت کردید؟

بهرحال ساخت فیلم‌های تاریخی به دلیل مشکلات استفاده از آرشیو کارهای سنگین و پروسه‌های طولانی است به دست آوردن آرشیو برای کار خیلی سخت است و این کار حدود یک سال به طول انجامید، بنابراین ما براساس یک فیلمنامه مشخص به سراغ گردآوری آرشیو رفتیم و توانستیم از چند منبع مباحثی که می‌خواستیم بدست آوریم.

سبک کار هم از اول به روایت و آرشیو و مصاحبه‌ها رسید البته مصاحبه‌ها محدود و کاربردی بود به این منظور که از نظر فرم ساخت و موضوعی جذاب باشد افت و خیز خاصی نداشته باشد کسانی هم که با آنها مصاحبه گرفتیم مباحثشان خیلی کاربردی است از مرحوم دباغ تا آقای عراقچی همدانی و شجونی که هر سه اینها مرحوم شدند و چند نفر دیگر هم هستند در مجموع این اثر بیشتر متکی بر یک روایت خاصی که نوشته شده بود و سعی کردیم درست از آرشیو استفاده کنیم.

مستند پایان غرور

فیلم برای نخستین بار اکران می‌شود؟

بله جشنواره اول جشنواره عمار بود.

نقش جشنواره عمار را در ارائه مستندهایی این گونه توضیح دهید، چقدر عمار برای ساخت سوژه‌هایی که تا به حال کسی به آنها نپرداخته مؤثر است؟

عمار از ابتدا که شروع به کار کرده تکلیفش مشخص بوده است ذیل یک مجموعه موضوعات مشخص فیلم‌ها را می‌پذیرد و به جز پذیرفتن و داوری و جایزه دادن سعی می‌کند این را به مردم هم برساند، معمولا کارهای این چنینی سرنوشتشان اینطور بوده که بعد پخش چند باره از تلویزیون فراموش می‌شده اما عمار به خاطر جاری بودن در زمان و دائمی بودن و فکر به اینکه مخاطب را ببیند و پیوست اجتماعی داشته باشد، باعث می‌شود که کارها بهتر و بیشتر دیده شود و در واقع در طول زمان فراموش نشود.

مستند پایان غرور

بازتابی از مخاطبان خود داشتید؟

این اثر ابتدا از شبکه افق پخش شد و همان زمان پخش، یک مجموعه بازتاب‌ها را داشت من این را در فضای مجازی خود ارائه کردم چند یادداشت و شعر و مطلب داشتیم که همه‌شان دراین باره موجود است.