دارنده فانوس اولین دوره جشنواره عمار

هر حرف نسنجیده‌ای می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند/ لبنان را درست روایت کنیم

در فضای رسانه‌ای، مهم‌ترین مسئله‌ای که مردم و کنشگران فعال رسانه باید توجه داشته باشند، این است که چطور صحیح و به‌جا حرف بزنند. به این دلیل که الان در حال جنگ هستیم و مسائل بسیار پیچیده است و با کوچک‌ترین حرف نسنجیده‌ای، می‌توان اتفاقات خیلی متفاوتی را به وجود آورد.

محمدمهدی خالقی، از مستندسازان حاضر در لبنان در گفتگو با عمارفیلم در رابطه با تاثیر شهادت رهبران مقاومت بیان کرد: «طبیعتاً شهادت‌ رهبران در ابتدا، تأثیر به‌سزایی بر نیروهای مقاومت گذاشت و خلا جدی را ایجاد کرد. اما مجموعه‌‌ای که بر اساس ایدئولوژی و مسائل فکری پایه‌گذاری شده‌است، به سرعت می‌تواند خود را ترمیم کرده و مبارزه‌اش را ادامه دهد»

وی افزود: «حزب‌الله با ضربات مؤثری که به اسرائیل وارد کرد، مانند حمله به حیفا و نبردهای موفقی که در جنوب جریان دارد، نشان داد توانسته به مرور از آن مقطع سخت عبور کند. این مسئله در درازمدت به نفع حزب‌الله خواهد شد که این، هم تأثیر خون شهدا و هم تأثیر ایدئولوژی رهبران بر نیروها است.»

وی در رابطه با تاثیر اتقاقات اخیر در تقویت جبهه مقاوت افزود: «چند اتفاق اخیر مانند اقامه نماز جمعه به امامت حضرت آقا(حفظه الله) و سفر آقای عراقچی به بیروت، اتفاق‌های خوبی بود که از هوشمندی رهبران جبهه مقاومت سرچشمه می‌گرفت و نشان از اقتدار مقاومت داشت. این اتفاقات برای بالا بردن روحیه رزمندگان بسیار لازم بود و بر مردم لبنان نیز تأثیر مثبتی داشت چراکه به این مهم دست یافتند که ایران بیکار ننشسته و حمایت خویش را دریغ نمیکند.»

خالقی با اشاره به فضای ایجاد شده پس از شهادت سید مقاومت توسط رژیم صهیونیستی گفت: «در لبنان همچنان فضای غبارآلود شهادت سید حسن نصراالله (رحمه الله علیه) به عنوان رهبر بزرگ مقاومت، ادامه دارد. همانطور که می‌دانید که لبنان یک کشور طایفه‌ای است و طوایف و ادیان مختلفی در آن به شکل مساوی قدرت دارند. بخشی از جامعه و حاکمیت در اختیار شیعیان، قسمتی مسیحیان و بخش دیگر در اختیار اهل‌سنت است. در بین شیعیان اکثریت با حزب‌الله همراه هستند و در بین اهل‌سنت و مسیحیان هم افراد زیادی به ارزش مقاومت و سلاح حزب‌الله اعتقاد دارند. اما عده‌ای هم هستند که مخالفند و همراهی نمی‌کنند.»

محمدمهدی خالقی دارنده فانوس اولین دوره جشنواره عمار در بیان اهمیت اظهار نظر تخصصی در مورد مسائل لبنان و ارائه تحلیل صحیح از اتفاقات گفت: «در فضای رسانه‌ای، مهم‌ترین مسئله‌ای که مردم و کنشگران فعال رسانه باید توجه داشته باشند، این است که چطور صحیح و به‌جا حرف بزنند. به این دلیل که الان در حال جنگ هستیم و مسائل بسیار پیچیده است و با کوچک‌ترین حرف نسنجیده‌ای، ممکن است اتفاقات بسیار متفاوتی رقم خورده است. بنابراین اگر کسی اهل تحلیل و مطالعه نیست، بهتر است به طرفداری و همراهی عمومی جبهه مقاومت بپردازد و در مسائل جزئی وارد نشود تا منجر به تحلیل‌های غلط و نتایج منفی نشود.»