محسن کریمیان:

نمایش عدم واقعیت؛ هدف گزارش کلارِنبِرگ

«محسن کریمیان» کارگردان مستند «گزارش کلارنبرگ» در مصاحبه با خبرنگار جشنواره عمار گفت: مستند «گزارش کلارنبرگ» سعی دارد به مخاطب بگوید هر خبری که در فضای مجازی می‌بینید و می‌خوانید الزاما واقعی نیست.

به گزارش عمارفیلم؛ «محسن کریمیان» کارگردان مستند «گزارش کلارنبرگ» پیرامون موضوع این مستند، اظهار داشت: این کار در خصوص استفاده از اخبارجعلی و فیک نیوزها به عنوان یک اهرم فشار، با محوریت گزارش یک نویسنده آمریکایی به نام کلارنبرگ است. پیش از این مستند هم ما کارهایی با چنین موضوعاتی تولید کرده بودیم، وقتی در سال گذشته ماجرای مهسا امینی و به دنبال آن شلوغی‌ها پیش آمد، باعث شد به فکر پژوهش و ساخت مستندی در این زمینه بیفتیم.

این کارگردان مستندساز، ادامه داد: کلارنبرگ در گزارش خود از فضای رسانه‌ای در پشت صحنه اتفاقات ایران سخن گفته و با ارائه اسناد و مدارکی به این نکته اشاره کرده بود که این ماجراها از بیرون هدایت می‌شود.

وی افزود: مستند کلارنبرگ یک مستند آرشیوی و واکنش سریع بود و در همان سال گذشته در زمان اغتشاشات ساخته شد. اگر این کار را امسال می‌خواستیم تولید کنیم قطعا کامل‌تر‌ و جامع‌تر می‌شد و به آرشیو بسنده نمی‌کردیم.

کریمیان با اشاره به تاثیر اخبار جعلی بر حوادث این چنینی، عنوان کرد: این جنس اتفاقات و آشوب‌ها و به خصوص فضاسازی رسانه‌ای در اطراف آن، مختص ایران نیست. در همین کشورهای منطقه ما در سوریه و عراق هم مشابه این اتفاقات افتاده است. پیوست همه این آشوب‌ها هم عملیات روانی، اخبار جعلی و خبرسازی رسانه‌ای است.

این کارگردان مستندساز ادامه داد: امروز رسانه یک ابزار جنگی است، به وسیله همین رسانه‌ها است که مردم را به خیابان می‌کشانند. گزارش کلارنبرگ از این جهت برای مخاطب می‌تواند جذابیت داشته باشد که این حرفها از زبان یک آمریکایی گفته می‌شود.

وی افزود: وقتی ایران را با کشورهای دیگر مقایسه می‌کنیم به نظر می‌رسد حجم تولیدات رسانه‌ای و فیک نیوزها با ضریب چند برابری برای ایران صورت می‌گیرد. شاید بتوان گفت فعالیت رسانه‌ای علیه ایران شدیدتر از هر جای دیگری دردنیا است.

کریمیان با بیان اینکه ما هنوز در رسانه آنطور که باید قوی نشده‌ایم، اظهار داشت: نقدی که به خودمان وارد است، این است که ما در رسانه دست برتر را نداریم، کارهای ما همیشه واکنشی بوده است. یعنی همیشه یک موج رسانه‌ای از طرف دشمن ایجاد شده، بعد ما آمدیم و جواب دادیم و این رویه همچنان ادامه دارد.

این کارگردان مستندساز ادامه داد: ما درکنترل فضای رسانه‌ی و تولید محتوا ضعیف هستیم. البته اینکه همه بسترها و سکوها هم خارجی است در این مسئله بی‌تاثیر نیست. متاسفانه مدل‌ها و نسخه‌های بومی ما تاکنون قابلیت رقابت جدی با مدل‌های غیربومی را نداشتند، البته این مسیر آغاز شده و رو به جلو است.

وی افزود: فعالیت رسانه‌ای در اتفاقات پائیز 1401 بسیار پرحجم، جدی و شدید بود. از مخاطب عام نمی‌شود توقع زیادی داشت. سال گذشته تبلیغات رسانه‌ای علیه ما طوری بود که آن کسی خارج از ایران زندگی می‌کرد، تصورش از ایران جنگ داخلی بود اما ما که خود در کشور حضور داشتیم و هر روز رسانه‌ها را چک می‌کردیم، می‌دانیم وقایع به آن شدت و ضریبی که رسانه روایت می‌کرد، نبود. نه اینکه شلوغی نباشد، آشوب و شلوغی وجود داشت اما به آن شدت نبود و مردم مشغول زندگی خود بودند. این رسانه‌ها آنقدر دروغ گفته بودند که خودشان هم باورشان شده بود.

کریمیان با اشاره به تاثیر مشکلات اقتصادی، عنوان کرد: این نکته را هم نمی‌توان نادیده گرفت که مشکلات اقتصادی و سختی معیشتی که در سال‌های اخیر به وجود آمده هم در اتفاقات سال گذشته تاثیرگذار بود. بسیاری از افرادی که از رسانه‌های آن ور آبی متاثر و معترض می‌شدند، لزوما افرادی نبودند که همه حرفهای آنها را باور کنند، بلکه از روی ناراحتی به خاطر مسائل اقتصادی با آنها همراه می‌شدند.

این کارگردان مستندساز، ادامه داد: تاکید ما در این کار بر روی نقش رسانه‌ها و اخبار جعلی در جنگ ترکیبی بود. بسیاری از ما وقتی خبری را در فضای مجازی می‌خوانیم به منبع خبر، درست یا غلط بودنش و صحت سنجی آن اصلا فکر نمی‌کنیم. درصد زیادی ازمردم تصور می‌کنند هر خبری که می‌خوانند درست است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مستند گزارش کلارنبرگ سعی دارد به مخاطب بگوید هر خبری که در فضای مجازی می‌بینید و می‌خوانید الزاماً واقعی نیست. به خصوص در شرایط کشور ما که شرایط حساسی است و فعالیت‌های رسانه‌ای سازمان یافته علیه آن انجام می‌شود.

 

در چهاردهمین دوره جشنواره عمار همانند دوره‌های پیشین، فرصتی فراهم شده‌است تا علاقه‌مندان بتوانند منتخب فیلم‌های این جشنواره را به‌صورت رایگان و با اینترنت نیم‌بها در سامانه عماریار تماشاکنند. اکران برخط مستند «گزارش کلارنبرگ» در سکوی عماریار (ورود از اینجا) 24 ساعت پس از اکران در سینما فلسطین تهران انجام خواهدشد.