می‌خواستم فیلمم درباره «حاج قاسم»‌ وایرال شود/ وجه تمایز «عمار»

مهدی نجفی کارگردان فیلم کوتاه «امتحان نهایی» از آثار حاضر در جشنواره فیلم «عمار» که به داستانی مرتبط با کودکی سردار سلیمانی می‌پردازد، به ارائه توضیحاتی درباره این اثر پرداخت.

به نقل از خبرگزاری مهر؛

مهدی نجفی کارگردان فیلم کوتاه «امتحان نهایی» از آثار راه‌یافته به سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این اثر توضیح داد: موضوع این درباره سردار سلیمانی است و داستان آن مربوط به خاطره‌ای از دوران کودکی حاج قاسم می‌شود که ما آن خاطره را کمی دراماتیزه و تبدیل به یک قصه کردیم. زمان فیلم ابتدا کمی طولانی‌تر هم بود اما برای سهولت توزیع و انتشار در فضای مجازی زمان آن را تا حدود ۴ دقیقه کاهش دادیم.

وی درباره روند انتخاب داستان این فیلم هم گفت: در پژوهشی که درباره سردار سلیمانی داشتم، به‌عنوان یکی از ویژگی‌های شخصی ایشان به این نتیجه رسیدم که همواره تهدید را تبدیل به فرصت می‌کردند. در همین پژوهش‌ها هم به خاطره‌ای نیم‌خطی از حاج قاسم رسیدم که براساس آن در آن دوران یکی از هم‌کلاسی‌های سردار مداد به همراه نداشته و اینگونه هم نبود که هر کسی چند مداد اضافه به همراه داشته باشد. در آن شرایط سردار سلیمانی مداد خود را نصف می‌کند و نیمی از آن را به دوستش می‌دهد. همین خاطره تبدیل به پیرنگ اصلی فیلمنامه ما شد. از این منظر می‌توان فیلمنامه کار ما را یک اقتباس هم دانست.

نجفی درباره انگیزه شخصی خود برای ساخت فیلمی درباره سردار سلیمانی هم گفت: واقعیت این است که اتفاقی مانند شهادت سردار سلیمانی بر روی کل جامعه ما اثر گذاشت و همه ما را به حرکت واداشت. طبیعتاً این تأثیر بر روی ما هنرمندان بیشتر بوده و نتیجه‌اش هم تولید همین فیلم‌ها شده است. خداراشکر که توانستیم اثری تولید کنیم و این حس و حال را در قالب آن ماندگار کنیم.

این کارگردان با اشاره به چالش‌های موجود در مسیر پرداختن به چهره‌های ملی و قهرمانان معاصر هم گفت: در میان چهره‌های ملی فکر می‌کنم در حال حاضر معروف‌تر و سرشناس‌تر از سردار سلیمانی نداشته باشیم اما شاید باور نکنید که برای ساخت یک اثر کوتاه درباره این شخصیت ملی، اشک‌مان را درآوردند! از آن‌ها که وعده حمایت دادند و حمایت نکردند تا دیگران. واقعیت این است که خیلی‌ها در این مسیر آدم را اذیت می‌کنند اما ما باور داریم که کار برای شهدا فی‌نفسه برکت دارد و ما همچنان این مسیر را ادامه می‌دهیم.

وی درباره حساسیت‌ها هم گفت: بالاخره در فضای رسانه که مانند شمشیر دو لبه است، حساسیت‌ها در موضوعی مانند حاج قاسم بسیار بالا بود و اگر کار ما به درستی انجام نمی‌شد می‌توانست اثر عکس بگذارد. به همین دلیل در محیط شهرستان سمنان که ما می‌خواستیم این پروژه را به سرانجام برسانیم، با حساسیت‌های بالایی هم مواجه شدیم.

نجفی در پاسخ به اینکه چرا سراغ دوران کودکی حاج قاسم برای ساخت فیلم رفته است هم توضیح داد: وقتی تصمیم به ساخت این اثر گرفتم، خیلی دوست داشتم از کلیشه‌ها خارج شوم. از ابتدا این قرار را با خودم گذاشته بودم که باید فیلمی درباره حاج قاسم بسازم که حتی در یک نما و یک پلان آن، تصویر حاج قاسم نباشد. قصدم هم از ابتدا این بود که اثر را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنم و بهتر از من می‌دانید که استفاده از تصویر حاج قاسم حتی می‌توانست جلوی انتشار این فیلم در شبکه‌های اجتماعی را هم بگیرد. هدفم وایرال شدن این فیلم بود و شکر خدا این اتفاق هم افتاد.

وی افزود: علاوه‌بر این موضوع اثربخشی حاج قاسم بر روی بچه‌ها برایم موضوعیت داشت. من خودم فرزند نوجوانی دارم که حاج قاسم را در کنار دیگر قهرمانانش دوست دارد و این ارتباط برایم حائز اهمیت بود و به همین دلیل سراغ نوجوانی سردار رفتم.

این کارگردان درباره حضور در جشنواره عمار هم گفت: این دوره، سیزدهمین دوره جشنواره عمار است و من هم با دو اثر در این جشنواره حضور دارم. این جشنواره یک رویداد مردمی است که ارتباط بسیار خوبی توانسته است با مخاطبان خود برقرار کند و اینگونه نیست که مانند دیگر جشنواره‌ها رویدادی صرفاً مختص هنرمندان باشد. از این جهت جشنواره «عمار» یک رویداد قابل تحسین است.