اکران‌ مردمی راز ماندگاری عمار/ مردی با آرزوهای بزرگ روی پرده رفت

روایت سومین روز از سیزده سالگی عمار؛

سومین روز از سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، با معرفی بهترین آثار این روز به کار خود پایان داد.

سیزدهمین جشنواره عمار با یاد شهدای حادثه تروریستی شاهچراغ و شهدای امنیت در آستان مقدس حضرت احمد بن موسی‌الکاظم (ع) شاهچراغ آغاز شد.

اکران آثار سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار از پنجشنبه ۱۵ دی‌ماه در سینما فلسطین تهران آغاز شد و تا ۲۱ دی ماه ادامه خواهد داشت؛ همچنین آیین اختتامیه این جشنواره در ۲۲ دی ماه برگزار خواهد شد.

علاوه بر اکران‌های آثار مردمی در سینما فلسطین، علاقه‌مندان در این دوره از جشنواره همانند دوره پیشین با مراجعه به سایت مورد نظر نیز می‌توانند به صورت مجازی به تماشای آثار این دوره بنشینند.

در سیزدهمین دوره از جشنواره فیلم مردمی عمار، علاقه‌مندان می‌توانند منتخب فیلم‌های این رویداد را به‌صورت رایگان و با اینترنت نیم‌بها تماشا کنند.

اکران ۱۹ فیلم در سومین روز عمار

سومین روز از جشنواره مردمی فیلم عمار در سینما فلسطین با اکران آثار متعدد در سه سالن و ۱۳ سانس متفاوت همراه بود. امیر آتش، مادرانه، حاج رسول، اسم رمز مهسا، پاییز حرم، نقاب‌دارها، بی‌پایان، تکیه‌گاه، دریای کویر، هم مسیر، هزار کامیون، محدودیتی نیست، باور‌های بی‌غبار، پهلوانان نمی‌میرند، کشتی افتخار، داروخانه ایران، مردی با آرزو‌های بزرگ، گلزار و نبویون مستند‌هایی هستند که در روز سوم جشنواره مردمی عمار روی پرده سینما فلسطین به نمایش گذاشته شدند.

بهترین فیلم‌های سومین روز از عمار

سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در سومین روز از اکران خود شاهد نمایش فیلم‌های خوبی بود. از این رو در ادامه به معرفی این فیلم‌ها پرداخته‌ایم.

مستند به بهانه آزادی

به بهانه آزادی به کارگردانی مهدی نقویان است. این داستان روایتی مستند از اغتشاشات ۱۴۰۱، عوامل و زمینه‌ها. اغتشاشات ۱۴۰۱ به بهانه مرگ مهسا امینی آغاز شد و تا امروز باعث لطمات جبران ناپذیری به جامعه شده است. در این مستند با بررسی سیر کشته‌سازی‌ها، نقش رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی، سلبریتی‌ها و … در اغتشاشات ۱۴۰۱، سعی در ارائه تحلیلی جامع و درست از اتفاقات رخ داده وجود دارد.

مستند خواب زمستانی

خواب زمستانی به کارگردانی یوسف جعفری است که در این مستند یکو احمدی دانش آموز پایه یازدهم برای تحقیق و نگارش مقاله کلاسی با موضوع دلایل سقوط رژیم پهلوی به مجموعه کاخ سعدآباد رفته و در آنجا با پاسخ‌های متفاوتی برای سوالاتش مواجه می‌شود.

مستند مادرانه

مادرانه کاری از  امیرحسین صحرایی است که این مستند خاطره‌ای کوتاه از سپهبد حاج قاسم سلیمانی در بیمارستان فاطمه‌الزهرا کرمان از زبان یکی از دوستان شهید که به صورت بازسازی ساخته شده است را روایت می‌کند.

پاییز حرم

پاییز حرم به کارگردانی علی خسروی روایتی مستند از عملیات تروریستی در حرم شاهچراغ در ۴ آبان ۱۴۰۱. در این عملیات، عمل تروریستی به حرم وارد شده و مردم را به رگبار می‌بندد. در این مستند، خدام و برخی از افراد به تشریح واقعه می‌پردازند و حادثه را مورد بررسی قرار می‌دهند.

مستند نقاب‌دار‌ها

نقاب‌دارها به کارگردانی محسن سلیم با معرفی مرکز سایبری منافقین در آلبانی و مرکز اعتدال در عربستان سعودی، به برخی مصادیق نقش آفرینی عملیات‌های مجازی آن‌ها و تأثیر آن بر جهان واقعی می‌پردازد؛ از جمله آشوب‌های سال ۹۸ در لبنان، عراق و ایران که اگرچه هر کدام با دلایل داخلی شروع شده بود، اما با تحریک این مراکز به سمت خشونت و آشوب کشیده شد. این مستند در انتها با استناد به منابع خارجی از جمله گزارش دانشگاه استنفورد که تمرکز بر حوزه زنان را یکی از اهداف اصلی غرب عنوان کرده بود، ماجرای فوت مهسا امینی و نقش آفرینی اکانت‌های جعلی و رباتی در آن را تشریح می‌کند.

نماهنگ نفس تازه

نفش تازه کاری از مهران علوی باصدای گروه شمیم ولایت یزد، داستانی حقیقی را روایت می‌کند که در آن تعدادی از نوجوانان متوجه می‌شوند که در زمین بازی‌شان اتفاقی عجیب افتاده و آن هم این است که مهندسانی به جهت ساختمان‌سازی زمین را خط کشی کرده‌اند. بعد از این مسئله نوجوانان تصمیم می‌گیرند که از زمین‌خواری افراد متنفذ عکس بگیرند و برای روزنامه عدالت بفرستند تا بتوانند حق خود را بگیرند. در نهایت آنان موفق می‌شوند با پیگیری‌های دستگاه قضا، زمین‌خواران را به دست عدالت بسپارند.

مستند هزار کامیون

هزار کامیون کاری به کارگردانی مازیار دارایی است که می‌گوید جنگ تحمیلی فقط محدود به جبهه‌ها نبود. در طول دفاع مقدس ده‌ها خطوط پشت جبهه مشغول امداد رسانی و کمک به رزمندگان اسلام بودند تا از کیان این سرزمین دفاع نمایند. استان گیلان نیز با تدارک هزار کامیون که در طول تاریخ جنگ بی نظیر و بی سابقه بوده است سهم خود را به انقلاب پرداخت نمود و در خلال مبارزه حق علیه باطل هیچ گاه از وظیف تدارک و پشتیبانی جبهه دست نکشید.

مستند باور‌های بی‌غبار

باورهای بی‌غبار به کارگردانی محمدحسین ایزدی روایتی مستند از تولید و مشکلات تولید کننده در ایران. در این مستند، روایت حول محور صحبت‌های رییس یک کارخانه تولید رینگ خودرو در استان فارس، در مورد تولید و موانع آن ادامه پیدا می‌کند. از نظر وی، تولید در کشور با موانعی همچون بانک‌ها، جنس چینی، قاچاق و … رو به رو است که این‌ها موانعی جدی در مسیر شکوفایی اقتصاد کشور هستند.

مستند داروخانه ایران

داروخانه ایرانی کاری از  مهدی فریدی است که روایتی مستند از اوضاع صنعت گیاهان دارویی در ایران. صنعتی مهم که گردش مالی آن در دنیا چیزی در حدود ۱۲۰ میلیارد دلار است. روایت از روستایی در استان خراسان شمالی، معروف به داروخانه گیاهی ایران آغاز میشود و به ظرفیت‌های صنعت گیاهان دارویی و موانع رشد آن در کشور اشاره می‌شود. روستای درکش، داروخانه گیاهی ایران است که در آن بیش از ۳۸۰ نوع گیاه دارویی شناسایی شده که ۷۹ نوع از آن از نوع گیاهان دارویی کمیاب به شمار می‌رود.

مستند مردی با آرزو‌های بزرگ

مردی با آرزوهای بزرگ کاری از عباس وهاج است که گوشه‌ای از خدمات سردار شهید حسن طهرانی‌مقدم، پدر موشکی ایران را به تصویر می‌کشد. فقدان موشک زمین به زمین برای ایران در طی جنگ مشکل ساز می‌شود تا جایی که ایران مجبور به خرید چند فروند موشک اسکاد از لیبی می‌شود. باقی مانده این موشک‌ها پس از جنگ، مهندسی معکوس می‌شوند و پروژه‌ای آغاز می‌شود که به خانواده موشک‌های فاتح می‌رسد. حالا نسل پیشرفته این خانواده قرار است آرزوی دیرینه طهرانی‌مقدم را محقق کنند.