عمار؛ جشنواره‌ای به وسعت ایران

 

به نقل از کیهان؛ جشنواره عمار که از سال 1389 و با محوریت و تمرکز بر رویدادهای سیاسی و اجتماعی کشور و همچنین فتنه سال 88 با حضور حدود 20 فیلم برگزار شد، امروز درحالی به سیزدهمین دوره خودش رسیده که با استقبال هزاران أثر و برخورداری از موضوعات و بخش‌های متنوعی همراه شده است؛ موضوعات روز، ازجمله آشوب‌های سال 1401 و مسائل زنان نیز از موضوعات ویژه و اصلی این دوره از جشنواره عمار است.
در این دوره بیش از 3400 اثر برای رقابت به دبیرخانه سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار ارسال شده است.بر همین اساس 2781 اثر در قالب «فیلم» و 641 اثر در بخش «فیلمنامه» با یکدیگر رقابت خواهند کرد که در بخش «فیلم» 922 مستند، از این بین 161 «پویانمایی»، 128 اثر در قالب «تولیدات تلویزیونی»، 660 اثر «داستانی»، 643 اثر در بخش «فیلم ما» و 273 اثر در قالب نماهنگ به دبیرخانه ارسال شده است. در عین حال از 641 اثر ارسالی در بخش فیلمنامه 347 فیلمنامه کامل، 19 سیناپس و 275 طرح فیلمنامه در قالب‌های بلند، نیمه‌بلند، کوتاه و سریال است که به دبیرخانه ارسال شده که بعد از بررسی اولیه تعداد آثار نهایی پذیرفته شده اعلام خواهد شد.اما از بین 922 اثر مستند 79 اثر در بخش نهضت جهانی، 46 اثر در قالب مستند جنگ اقتصادی و رویای ایرانی، 208 اثر در قالب جنگ نرم، 123 اثر در بخش تاریخ سیاسی، 261 اثر در بخش تاریخ فرهنگی، 164 اثر در بخش ملت قهرمان و 41 اثر در بخش نقد درون گفتمانی به دبیرخانه ارسال شده‌اند.  در سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار پس از تهران بیشترین اثر به ترتیب از استان‌های قم، گلستان، خراسان رضوی، یزد، فارس، فارس، البرز، کردستان، قزوین، گیلان، زنجان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری و اردبیل بوده است.
اتفاقات ویژه در سیزدهمین جشنواره عمار
حمید صالحی، دبیر اجرایی سیزدهمین جشنوار مردمی فیلم عمار در گفت وگو با خبرنگار کیهان درباره اتفاقات متن و حاشیه این دوره عمار گفت: افتتاحیه ملی سیزدهمین جشنواره عمار امسال از تهران خارج شد و در حرم شاهچراغ شیراز برگزار شد. نمایش آثار بخش مسابقه جشنواره نیز از 15 تا 21 دی در سینمافلسطین تهران درحال برگزاری است. البته همزمان، همه فیلم‌ها و بخش‌ها و رویدادهای این جشنواره به صورت برخط از طریق سایت عماریار قابل استفاده برای عموم است و این باعث شده تا ما جشنواره‌ای به وسعت همه ایران داشته باشیم.

وی درباره بخش‌های جنبی این دوره از جشنواره عمار توضیح داد: یکی از برنامه‌های ما، پاسداشت حاج نادر طالب زاده، مستندساز و از بزرگان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است. مرحوم طالب زاده، سال‌ها دبیر جشنواره عمار بود و امسال برای اولین بار از نعمت ایشان محروم هستیم. همچنین باید یادآوری کنم که «روایت زن ایرانی» موضوع ویژه این دوره عمار است؛ در این بخش، شاهد حضور زنان موفق و مادران و همسران شهدا در جشنواره هستیم. همچنین «هنر نقطه زن» موضوع بخش ویژه‌ای است که با توجه به اتفاقات سه ماه اخیر کشور با عنوان «آرمان روح الله» است که آثار هنری در قالب‌های گرافیک و تجسمی و موسیقی هم در آن داوری و برگزیدگان تجلیل می‌شوند. بخش ویژه‌ای هم با عنوان روایت اکران مردمی در سرتاسر کشور برگزار می‌شود و طی ویژه برنامه‌ای هم که 19 دی خواهد بود، اکران کنندگان مردمی عمار، به بیان خاطرات خودشان خواهند پرداخت. روایت پیشرفت، شب‌اندیشه و کارگاه‌های آموزشی هم از دیگر بخش‌های جانبی این دوره از جشنواره عمار است. امسال علاوه‌بر اهدای جایزه ویژه دستکش ننه عصمت در افتتاحیه به گروه سرود ماح که خالق سرود «سلام فرمانده» هستند، در اختتامیه هم این جایزه اهدا خواهد شد که فعلا نام برنده را اعلام نمی‌کنیم. همچنین برنامه تجلیل از «جمال شورجه» فیلم‌ساز پیشکسوت هم در روزهای آتی برگزار خواهد شد. پخش برنامه «سینمامردم» با حضور فیلم‌سازان جوان جشنواره عمار و همچنین استادان جبهه فرهنگی انقلاب هر شب روی آنتن شبکه افق سیما می‌رود.
صالحی درباره استقبال از سیزدهمین جشنواره عمار هم گفت: حضور مردم در مراسم افتتاحیه این جشنواره در حرم شاهچراغ، غافلگیر‌کننده بود و جمعیتی بیش از آنچه پیش‌بینی می‌شد حضور یافتند. همچنین در سینمافلسطین و از روز سوم، شاهد استقبال خوب مردم از آثار بخش مسابقه و همچنین کارگاه‌ها و نشست‌ها و سخنرانی‌ها هستیم. تا این‌جای کار، پویانمایی سینمایی «لوپتو» با بیشترین استقبال همراه بوده است. طبق روال سال‌های قبل، آثار پرمخاطب، اکران ویژه هم خواهند داشت.
دبیر اجرایی جشنواره عمار همچنین درباره دیگر بخش‌های این رویداد هم گفت: امسال در بخش «فیلم ما» از دانش‌آموزان و نوجوانان دعوت شده تا با دوربین تلفن همراه یا دوربین‌های شخصی که در اختیار دارند، از زنان موفق در زمینه‌های مختلف علمی، شغلی، ورزشی، خانه‌داری و… فیلم بسازند و برای ما ارسال کنند. همچنین در بخش جوایز مردمی نیز مثل دوره‌های قبل، همه مردم و نهادها می‌توانند آثار برگزیده خود را انتخاب و تجلیل کنند.
بخش ویژه آرمان روح الله
دبیرخانه جشنواره مردمی عمار آثار بخش‌ ویژه با عنوان «آرمان روح‌الله» در حوزه پوستر، کارتون و تصویر‌سازی این جشنواره را اعلام کرد.
هیئت داوران متشکل از مسعود نجابتی، سید مسعود شجاعی طباطبایی، محمدرضا دوست محمدی، مازیار بیژنی و علی جعفرپیشه در بخش«پوستر»: آثار ایمان ماندگاری، محمد فلاحیان، کمیل عباس زاهدی، داود بیات، سید امیرحسین‌هاشمی، مهدی شاهوردی و امین تقی‌زاده؛ در بخش «تصویر‌سازی»: آثار امیر محمد سرمدی، محمد مظفری، فاطمه طیوب، بهنام شیر محمدی، لیلی حیدری، لیلا تیمورنژاد، سمیه کشاورز، مهناز صابرپور، محمد مظفری و مهسا محمدرضایی و در بخش «کارتون»: آثار فاطمه طیوب، محمدحسین ساسانی، میلاد پسندیده، سیدمحمدرضا موسوی، محمد مظفری، پیمان علیشاهی را به عنوان کاندیداهای نهایی اعلام کردند.
در بخش ویژه «آرمان روح الله» آثاری که با مضمون فتنه اخیر در حوزه هنرهای تجسمی، شعر و موسیقی به صورت خودجوش تولید و منتشر شده است انتخاب و در معرض داوری قرار گرفته است.
گفتنی است که مراسم تقدیر از برگزیدگان و اکران آثار منتخب تولید شد، بیستم دی در سینما فلسطین برگزار خواهد شد.