جهاد تبیین باید به یوتیوب برود

تنها کشوری هستیم که ورودی زنان در دانشگاه از مردان بیشتر است اما متهم به نبود ازادی زنان می شویم

به گزارش ستاد خبری سیزدهمین جشنواره فیلم عمار، شب گذشته 17 دی ماه نشست «نسل پنجم رسانه» با حضور فعالان یوتیوب در سالن شماره 3 سینما فلسطین برگزار شد. 

حسام الدین حائری زاده مجری این نشست با اشاره به هدف و موضوع آن بیان کرد: نیت ما این است که دوستان جوان انقلابی رسانه های نسل پنجم مثل یوتیوب فعالیت بیشتری داشته باشند. البته امیدواریم در سال های آینده این حوزه را به عنوان یک بخش جدید ببینیم.

وی با اشاره به فضاهای رسانه ای که دوران های مختلف تغییر کرده است گفت: از مهمترین همایش های انتخاباتی سال ۸۴ مثلا وبلاگ نویس ها بودند و آنها الان میانسال شده اند و حتی از مدیران هستند و الان دیگر عصر وبلاگ گذشته است. الان دوران متاورس و رسانه های سکندلایف است که شاخص آنها یوتیوب است.

حائری زاده اضافه کرد: به ویژه در فضای جهاد تبیین یوتیوب خیلی مناسب است، دوستان جبهه انقلاب در فضای اینستاگرام، یا پیام رسان ها حضور دارند اما یوتیوب از این فضا خالی است.

وی با اشاره به عنوان رسانه های نسل پنجم عنوان کرد: این دسته بندی ای است که یکی از اندیشکده ها در آلمان انجام داده است. این اندیشکده حدود ۱۴ سال پیش رسانه را از نسل اول مثل رسانه های حضوری و سنتی و چهره محور تا نسل پنجم طبقه بندی کرده است. نسل اول یکی از رسانه های جدی برای ماست منابر هم یکی از انواع آن است. رسانه نسل دوم رسانه های مکتوب مثل کتاب و مجله است که هر یک از اینها یک انقلاب رسانه ای را هم در برداشته است. رسانه های نسل سوم همین فضای برودکست و رادیو تلویزیون است که اولین رادیوی جهان بی بی سی است. در این مدل، یک رسانه واحد ارسال کننده است و فراگیر و از این حیث برودکست نامیده می شود. در رسانه نسل سوم مخاطب نسبت به رسانه های دیگر منفعل است و شما فقط می تواند موج یا کانال را عوض کنید.

حائری زاده افزود: اینترنت رسانه نسل چهارم است که قدمت ۶۰ ساله دارد و شما خودتان هم می تواند اطلاعات وارد کنید، فعال هستید و دیتا می دهید. رسانه های نسل پنجم هوشمندسازی رسانه است، موتورهای جستجوی پیشرفته، شبکه های اجتماعی و رسانه های تعاملی مثل یوتیوب را شامل می شود. ما در عصر رسانه های نسل پنجم هستیم اما متاسفانه اهالی رسانه ما چندان با این حوزه آشنا نیستند و همین ایام هم در همین زمینه ضربه خوردیم، فرصت ها را سوزاندیم. در یوتیوب فرد رسانه است و می توان انواع سبک ها را در آن داشته باشیم.

علی رهجو از فعالان فضای یوتیوب در ادامه عنوان کرد: رسانه هایی چون شبکه های اجتماعی جامعه را به نوعی تغییر می دهند. همانطور کهه نهادی مثل مسجد یا نهادی مثل بازار وقتی در جامعه راه می افتند جامعه خود را تغییر می دهند. شبکه های اجتماعی هم به گونه عمل می کنند که گویی نظام اجتماعی را تغییر می دهند و نوعی تمدن سازی رخ می دهد.

وی با اشاره به کتاب «برج و میدان» از نیل فرگوسن  عنوان کرد: از جمله مولفه های شبکه های اجتماعی میزان دنبال کننده است، یک نفر در شبکه چقدر می تواند مرکزیت فردیت داشته باشه و محل رجوع افراد زیادی باشد همان که شما می بینید فردی که دنبال کننده زیادی دارد با فردی که این میزان را ندارد چقدر متفاوت است. از دیگر مولفه ها گروه های مشابه است مثلا می بینید کبوتر با کبوتر باز با باز اینجا قاعده پیدا می کنند و افراد همسان های خود را پیدا می کنند.

رهجور خاطرنشان ساخت: در چنین فضایی مدرسه کم کم رنگ می بازد و حتی فضای شبکه های اجتماعی مثل اپلیکیشن شاد فعال می شود. بدیلی پیدا شده است که جور بقیه نظام های تمدنی را هم می کشد. حتی فضای رسانه های نسل سوم و چهارم هم در فضای رسانه نسل پنجم رنگ می بازد.

وی با اشاره به درامدزایی گوگل اعلام کرد: امروز گوگل از محتوای خود سه برابر درآمد ما از نفت از پالایش اطلاعات کسب درآمد دارد. سالی ده هزار دلار به یک آنالیزور می دهد که اطلاعات را برایش پالایش کند. امروز گاهی یوتیوب جای دانشگاه را می گیرد و بزرگترین کشفیات برای اولین بار در یوتیوب ارایه می شود. فرد اینقدر درآمد کسب می کند که حتی می تواند ابداعات و کشفیات بعدی خود را هم با همین درآمد تامین کند.

حایری زاده نیز در ادامه گفت: در همین فتنه اخیر بعضی فعالیت هایشان در یوتیوب را به نشانه اعتراض ترک کردند و حالا زیرپوستی دوباره برگشته اند و گویی درآمدهای بالایی می توان کسب کرد.

میثم آذربخش دیگر فعال یوتیوب در ادامه گفت: من از آموزش اکسل و پریمیر وارد فضای یوتیوب شدم هم من آموزش های رایگان و حرفه ای می دیدم و هم پولی نمی خواست پرداخت کنم اما در فضای یوتیوب فارسی باید پول پرداخت کنید.

وی اضافه کرد: به لحاظ مخاطب شناسی فضای یوتیوب نخبگانی تر است، آزادی بیان بیشتری وجود دارد و فضای بسیار بکری است به ویژه در فضای عمارگونه و حوزه های ارزشی و عقیدتی. من یک سال و نیم است که جدی وارد شده ام و اگر آمار دقیقی بخواهم بدهم حدود ۳۷ درصد از مخاطبان من از آمریکا هستند.

آذربخش تصریح کرد: فضایی که سلطنت طلب ها و منافقین در یوتیوب دارند فعال است و می توانند محتوایی را بالا ببرند یا پایین بیاورند. جالب است که خود من بیشترین ناسزایی که شنیدم از ایرانی ها بود و حتی مخاطبی که در آمریکا بود حرف و سند من را تایید می کرد اما مخاطب من در ایران فکر می کرد دروغ می گویم.

وی با اشاره به تاثیر این شبکه ها در جامعه سازی دیجیتالی عنوان کرد: الان تلویزیون های جدید پاور جدایی برای یوتیوب دارد یا یوتیوب کیدز را برای کودکان داریم و لازم است که ما هم بیشتر در این حوزه ها ورود کنیم. به ویژه که حرف های که از اسلام و ایران واقعی باید بیان شود می تواند در این فضا مطرح شود چون خیلی ها نسبت به اینها آگاهی ندارند و علاقه هم دارند. طبق تجربه ای که دارم مردم تشنه تحلیل روز هستند هرچند این تحلیل ها تاریخ انقضا هم دارد و نهایت سه روز اعتبار دارد. من به مدلی رسیدم که به نوعی هم تحلیل را داشته باشد هم تاریخ انقضا نداشته باشد.

فرشته سادات رحیمی هم در بخش دیگر با اشاره به مقدمه ای درباره کار عماری گفت: عمار کارش این بود که در فضای مسموم علیه حضرت علی (ع) چهره به چهره با مردم صحبت می کرد و برای حضرت علی بیعت می گرفت. او رهبر میانی جامعه بود که حلقه مفقوده راس هرم با مردم بود. صحبت رهبر انقلاب هم درباره «این عمار» که زمانی بیان شد اشاره به این رهبران میانی بود.

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب درباره جهاد تبیین و اتفاقی که رهبران میانی با استفاده از شبکه های اجتماعی می توانند رقم بزنند تاکید کرد: جنگ روایت ها اینگونه است که اگر ما نکته ای روایت نکنیم دشمن آنگونه که می خواهد روایت می کند و دیگر سخت است بعد از روایت دشمن روایت خودمان را بیان کنیم.

رحیمی یاداور شد: جنبش و فتنه ای که اخیرا شکل گرفت گفتند انقلاب زنان است و در مقابلش خود زنان هستند که باید کاری انجام دهند. آنقدری که یک زن ایرانی کلیپ بسازد و بگوید من زن ایرانی هستم حق تحصیل و زندگی و کار دارم و آزاد هستم خیلی تأثیرگذارتر است تا یک آقا چنین کاری را انجام دهد.

وی اضافه کرد: یک نکته مهم این است که ما به جای اینکه صرفا به شبهات پاسخ دهیم باید پرسشگر باشیم. باید از غرب سوال کنیم که چرا بار اقتصاد شما روی دوش زنان است چرا میلیون ها سایت پورن در کشورهای شما وجود دارد و یا چرا آنها را به ارتباط جنسی با حیوانات اجبار می کنند؟ اگر زنان نباشند هیچ کالایی به فروش نمی رود و به واسطه زیبایی زنان است که فروش دارید. ما باید اینها را سوال کنیم و اینکه چرا رهبران شما اینقدر فاسد هستند. قریب به اتفاق رهبران آمریکا روابط جنسی نامشروع دارند. در کشور ما اگر صادق باشیم رهبران فتنه هم چنین فسادی نداشتند ولی در آمریکا فساد بسیاری وجود دارند.

این فعال یوتیوب خاطرنشان ساخت: حوزه زنان نقطه قوت انقلاب بود و ما از همین نقطه قوت مورد اتهام قرار گرفتیم. جمهوری اسلامی باعث شد کسب درآمد از زنان تعطیل شود، سایت های پورن اجازه فعالیت نداشته باشد. تعداد زنان فرهیخته قبل از انقلاب بسیار اندک بود و حتی زنان تحصیلات نداشتند. ما تنها کشوری در دنیا هستیم که ورودی زنان در دانشگاه از مردان بیشتر است و در عین حال تنها کشوری هم هستیم که به عدم وجود آزادی زن در کشورمان متهم می شویم.

وی با اشاره به فعالیت زنان جبهه انقلاب در یوتیوب عنوان کرد: ما مثل سربازان جنگ چریکی هستیم که در زمینی می جنگیم که از آن ما نیست اما قواعد خودمان را می سازیم و داریم.

رهجو نیز در بخش دیگر سخنان خود با اشاره بهه اهمیت شبکه هایی چون یوتیوب تصریح کرد: حتما اگر فروسی و حافظ امروز بودند اشعار خود را در یوتیوب می گفتند.

وی در پایان عنوان کرد: جهاد تبیین امروز در توییتر و اینستاگرام منحصر شده اما باید به یوتیوب برود.